Singiel, 1978
Strona B: Midnight Love
Album: Whatever Happened to Benny Santini?
Kompozycja: Chris Rea
Producent: Gus Dudgeon
Wytwórnia: Magnet, United Artists
Długość: 3:39
CHRIS REA: 'Fool' to mój jedyny hit, w którym nigdy nie zagrałem na gitarze... (w utworze muzyk gra na instrumentach klawiszowych). To miał być numer w stylu piosenek z Memphis i nigdy nie spodziewałem się, że rozwinie się w tą stronę
Pierwszy singiel brytyjskiego albumu z jego debiutanckiego albumu 'Whatever Happened to Benny Santini?' i od razu odniesiony spory sukces. Chris nie był jednak wtedy młodzieniaszkiem. Miał już 35 lat i choć znany był jako znakomity gitarzysta i wokalista obdarzony charakterystyczną ciepłą chrypką brakowało mu przeboju i albumu. Wszystko to stało się już w 1978. Piosenka opowiadała o pierwszych kłopotach sercowych jego młodszej siostry
W rodzinnym kraju singiel dotarł do TOP30, w USA do TOP12. W swojej karierze na Wyspach Chris będzie miał jeszcze tylko kilka przebojów, które odniosą większy sukces niż ten singiel ('Road To Hell' nr 10 w UK, 'Let's Dance' - nr 12), za oceanem jednak tylko "Fool' bardzo się spodobał i do dzisiaj jest to piosenka witana na jego koncertach największym aplauzem. Każda wersja, gdyż artysta często nagrywa różne wersje swoich piosenek, co ciekawe, niespecjalnie się od siebie różniących (np znam trzy różne 'Josephine', mój nr 2 w katalogu muzyka). Napisałem to już kiedyś na blogu i powtórzę teraz, że "Fool (If You Think It's Over)" nierozerwalnie kojarzy mi się z utworem 'Beast Of Burden' The Rolling Stonesów. Po prostu te dwie piosenki udało mi się nagrać w tej samej audycji Marka Gaszyńskiego, piątkowym wydaniu "Muzyczna poczta UKF', a w owych czasach nagranie każdego fajnego, przebojowego utworu cieszyło jak diabli. UKF czyli niezła jakość, jeszcze mono, audycje stereo miały pojawić się już niebawem, początkowo w programie IV. Przy okazji przypomniała mi się znana w światku muzycznym anegdota związana z wymienionymi wyżej artystami. Chris jako zdolny gitarzysta, został polecony Stonesom i umówiony na jam session. Gdy pojawił się w ich studiu, dokładnie mówiąc w drzwiach, naćpany - a jakżeby inaczej - Keith Richards był przekonany, że to wezwany przez godziną technik do zepsutej w studyjnej kuchence lodówki. Chris niczego nie podejrzewając udał się za Stonesem do kuchni. Richards wskazał mu lodówkę i rzucił krótko: 'Nie mrozi, ciepły browar jest do d...' Chris odłożył gitarę (miał ją cały czas ze sobą, przewieszoną przez ramię) i bez słowa zabrał się do naprawiania lodówki. Keith popatrzył przez chwilę i wrócił do pozostałej czwórki. Po ok. pół godzinie Chris wyszedł i zakomunikował coraz bardziej - a jakżeby inaczej - naćpanemu i pijanemu składowi słynnych The Rolling Stones, że lodówka działa. Keith podziękował i widząc gitarę, kazał mu dołączyć do nich, co dla Chris było oczywiste.
Wszak po to został tutaj zaproszony. Po godzinnym session Stonesi powiedzieli, że zrywają się do domu i podziękowali Chrisowi. Gdy ten opuścił studio Mick powiedział do Keitha, że gościu od lodówki był kurewsko dobrym gitarzystą. Na drugi dzień Keith zadzwonił do znajomego i ponowił zaproszenie do studia dla Chrisa Rea. Jakież było jego zdumienie, gdy drugim razem będąc lekko pijanym - a jakżeby inaczej - zawitał do nich facet od lodówki. Nieporozumienie wyjaśniono, było dużo śmiechu, zabawy, wspólnej gry i zapewne - a jakżeby inaczej - alkoholu i trawki. Wspomnienie to przytoczył kiedyś w jednym z wywiadów Chris; mniemam, że żaden ze Stonesów nie pamięta tego wydarzenia. Ze wspólnego jam session nie wynikła później żadna sesja nagraniowa. Nie musi to o niczym świadczyć. Stonesi w zasadzie nie nagrywali z nikim.
Piosenka nominowana do nagrody Grammy w kategorii Piosenka Roku. Ostatecznie nagrodę zdobył Billy Joel z 'Just The Way You Are'. Swoją wersję "Jesteś głupcem jeśli myślisz, ze już po wszystkim" nagrała w 1982 Elkie Brooks (nr 17) i jej wersja była pierwszą piosenką, jaką zagrało w sierpniu 1983 po reaktywacji słynne Radio Caroline.
Dyin' flame, you're free again
Who could love, do that to you
All dressed in black, he won't be comin' back
Look, save your tears
Got years and years
The pains of seventeen's
Unreal they're only dreams
Save your cryin' for the day
Fool if you think it's over
'Cause you said goodbye
Fool if you think it's over
I'll tell you why
New born eyes always cry with pain
At the first look at the mornin' sun
Fool if you think it's over
It's just begun
Miss Teenage Dream, such a tragic scene
He knocked your crown and ran away
First wound of pride, and how you cried and cried
But save your tears, got years and years
Fool if you think it's over
'Cause you said goodbye
Fool if you think it's over
I'll tell you why...
(Fool if you think it's over)
(Fool if you think it's over)
I'll buy you first good wine
We'll have a real good time
Save your cryin' for the day
That may not come
But anyone who had to pay
Would laugh at you and say
Fool if you think it's over
'Cause you said goodbye
Fool if you think it's over
I'll tell you why
New born eyes always cry with pain
At the first
na deser Josephine w wersji live
______________________________________
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz