Wyszukiwanie : .Szukaj w blogu.

2. Szukaj w blogu - zbiórczo

126. MTW: KATE BUSH: "WUTHERING HEIGHTS"




Singiel, 1978
Strona B:  'Kite'
Album: 'Kick Inside'
Kompozycja: Kate Bush
Producent: Andrew Powell
Wytwórnia: EMI
Długość:4:28





Zdaniem wielu krytyków Największa Dama Brytyjskiej Sceny Muzycznej. Gdy w 2014 temu wróciła po długiej przerwie (od 2005 roku, wcześniej Kate, która cały czas była w biznesie muzycznym na swoich warunkach, wycofała się, wzorem np. Johna Lennona, by wychowywać dzieci)  z serią kilku koncertów w stolicy Wielkiej Brytanii - bilety wykupiono na rok przed wydarzeniem. Ale o tym już pisałem przy wcześniejszej jej piosence umieszczonej przeze mnie na moim TOPie na miejscu 179 (link niżej).
"Wichrowe Wzgórza" to wielka brytyjska powieść Emily Bronte z XIX wieku, kultowe w najlepszym tego słowa znaczeniu dzieło literatury angielskiej, lektura obowiązkowa w kraju. Oglądałem film nakręcony na podstawie tej powieści z Ralphem Fiennesem i  Juliette Binoche (w 1939 powstała także wersja z Sir Laurence Olivierem, niedawno w 2016 kolejna). Romans, skomplikowane losy dwójki bohaterów, których imiona słyszymy w refrenie, film mroczny, tragiczny, zdecydowanie  w moim stylu (nie lubię romansów, ale w kategorii fana X muzy najpierw oglądam filmy ze względu na aktora, potem reżyserów, na końcu gatunku; Fiennes i Binoche wspaniali), ale utwór jeszcze bardziej.

W refrenie czytamy, aby Heathcliffe wpuścił ducha Kathy do środka. Przerażająco, prawda? W 1978 roku Kate miała 20 lat i z pewnością zakochana była w powieści, w złym, odrażającym, ale pociągającym Cyganie, Heathcliffie. Co ciekawe, miała tą samą datę urodzin co twórczyni książki, Emily Bronte - 30 lipca). Napisała dwa lata wcześniej (wyczytałem w sieci, że prawdopodobnie 5 marca 1977 w piękny księżycowy wieczór) jednak piękny dojrzały utwór, zarówno w warstwie tekstowej i muzycznej. Moją uwagę na utwór, jego prezentację w audycji 'Muzyczna Poczta UKF' , zwrócił fakt, że podobno na gitarze w utworze zagrał nikt inny a sam David Gilmour z Pink Floyd, który to wcześniej już polecił młodą artystkę wytwórni EMI (w każdym razie nie irytujący na początku głos Bush). David jednak nie grał na albumie Kate w żadnym numerze, był współproducentem tylko dwóch utworów, w tym następnego singla artystki. Solo gitarowe zagrał  ktoś inny, szkocki muzyk z Edynburga, Ian Bairnson, znany ze współpracy z Alanem Parsonsem. Ian bywał muzykiem sesyjnym w nagraniach takich popowych kapeli jak ... Bay City Rollers, Buck's Fizz czy Pilot. Rewelacyjne solo gitarowe w przeboju "Magic" tego ostatniego to jego sprawka. Producent całego albumu Kate, bliski przyjaciel Davida Gilmoura, Andrew Powell wspominał, że wokal do piosenki został przez artystkę nagrany za pierwszym podejściem, i nie robiono do niego żadnych nakładek.
Przyjaciele do dzisiaj: David 'Pink Floyd' Gilmour oraz Kate.

Gdy Kate nagrała cały materiał na płytę, wytwórnia chciała jako pierwszego singla wydać piosenkę "James and the Cold Gun", jak potencjalny większy materiał na przebój, ale Kate się uparła, że jej debiutem ma być właśnie song 'Wuthering Heights'. Powiedziała kiedyś: 'Jestem najbardziej nieśmiałą megalomanką, z jaką macie do czynienia'.
 Kolega, prezenter dyskotekowy bardzo szybko zdobył singla, także następnego, równie piękny song 'The Man with the Child in His Eyes', który także był wielkim przebojem, choć nie tak gigantycznym jak 'Wuthering Heights'. W utworze zakochała się cała Europa, cały świat z wyjątkiem ... Stanów Zjednoczonych, gdzie piosenka Kasi Krzaczek (tak nazywał ją Tomasz Beksiński) dotarła tylko do miejsca nr 85. W Wielkiej Brytanii piosenka stała się pierwszym w historii numerem 1 wykonanym i napisanym przez kobietę. 
Utwór ze względu na swoją złożoną strukturę muzyczną, trudne do wykonania frazy, oraz fakt, że w Wielkiej Brytanii jest uważany za 'nietykalny', bardzo rzadko jest coverowany (znane mi jest wersja Röyksopp  czy Pat Benatar, obie nieudane). W 1986 na potrzeby własnego, kompilacyjnego albumu 'The Whole Story' Kate nagrała jeszcze raz ścieżkę wokalną do własnego superprzeboju.



czytaj także: MTW # 179 Kate Bush -  'Cloudbusting'

Out on the wiley, windy moors
We'd roll and fall in green.
You had a temper like my jealousy:
Too hot, too greedy.
How could you leave me,
When I needed to possess you?
I hated you. I loved you, too.

Bad dreams in the night.
They told me I was going to lose the fight,
Leave behind my wuthering, wuthering
Wuthering Heights.

Heathcliff, it's me--Cathy.
Come home. I'm so cold!
Let me in-a-your window.

Heathcliff, it's me--Cathy.
Come home. I'm so cold!
Let me in-a-your window.

Ooh, it gets dark! It gets lonely,
On the other side from you.
I pine a lot. I find the lot
Falls through without you.
I'm coming back, love.
Cruel Heathcliff, my one dream,
My only master.

Too long I roam in the night.
I'm coming back to his side, to put it right.
I'm coming home to wuthering, wuthering,
Wuthering Heights,

Heathcliff, it's me--Cathy.
Come home. I'm so cold!
Let me in-a-your window.

 

Heathcliff, it's me--Cathy.
Come home. I'm so cold!
Let me in-a-your window.

Ooh! Let me have it.
Let me grab your soul away.
Ooh! Let me have it.
Let me grab your soul away.
You know it's me--Cathy!


 

Heathcliff, it's me--Cathy.
Come home. I'm so cold!
Let me in-a-your window.

Heathcliff, it's me--Cathy.
Come home. I'm so cold!
Let me in-a-your window.

Heathcliff, it's me--Cathy.
Come home. I'm so cold!






______________________________________
 MÓJ TOP WSZECH-CZASÓW - Notowanie z 2016

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz