Wyszukiwanie : .Szukaj w blogu.

2. Szukaj w blogu - zbiórczo

127. MTW: BEE GEES - "YOU SHOULD BE DANCING"




Singiel, 1976
Strona: 'Subway'
Album: 'Children Of The World'  także
'Saturday Nigh Fever'
Nagrywana: 19 stycznia - 8 luty, marzec 1976
Kompozycja: Barry, Maurice & Robin Gibb
Producent: Bee Gees, Albhy Galuten, Karl Richardson
Wytwórnia: RSO (Robert Stigwood Organisation)
Długość: 4:16





 Subway
Pisałem już o tym utworze na blogu. Dwóch piosenek - w czasie ich wydania - najdłużej szukałem, próbowałem zdobyć, kupić, pożyczyć, przegrać. Oba z korzeniami na Anty-podach. Pierwszy to przebój australijskiej kapeli Sherbet „Howzat” (jest w dolnej części Topu, nr 145) oraz właśnie Bee Gees’owy klasyk epoki disco. Bee Gees, angielskich Australijczyków, w końcu Amerykanów, znalem pobieżnie w tamtych czasach  (środek lat 70-tych), chyba tylko z przeboju „Massachusetts”. Później poznałem ich wszystkie płyty do czasu eksplozji epoki disco i nowego stylu braci Gibb. To wielce zasłużona kapela już w latach 60-tych (wiele, wiele przebojów) i początku lat 70-tych, ich przeboje „My Word”, „Lamp Lights”, „Spick And Specks”, "Love Somebody" czy "Massachusetts" zachęcały tego do poznania całej dyskografii Bee Gees  - stało się tak, choć znacznie później. Ale ok., wracamy do naszego hitu. Usłyszałem go nie mniej ni więcej, tylko w … Radiu Wolna Europa. Naprawdę, ale szybko dodam, że niespecjalnie wsłuchiwałem się w tą stację, byłem szczeniakiem i interesowało mnie wtedy wszystko tylko nie polityka czy walka z komuną. Ale wiedziałem, że leci tam czasem lista przebojów. Nie pamiętam jak to się stało, ale usłyszałem jakiś fragment audycji o listach przebojów, może tata zostawił wtedy włączone radio ?
 Prezenter po polsku zapowiedział aktualny numer 1 w USA, i zespół o fajnie brzmiącej nazwie Biii Dżiiis, nie miałem pojęcia jak  to się pisze. I usłyszałem coś tak ekstra, tak niepodobnego do wszystkiego co słuchałem wtedy, wysoki głos, nie kobiecy, ale rozpoznawalny męski (Barry'ego Gibba), pulsujący bas , no i tak szybko i niezrozumiale wyśpiewany tekst „watch doing in your back”  - lata całe nie wiedziałem , że to słowa a nie fonetyczny bełkot w stylu "łyczdyinebe". No i ciekawy riff gitarowt pod koniec każdego wersu w zwrotkach. Utwór później usłyszałem już w naszym radiu, ale jak zawsze, nie zdążyłem go nagrać, a polowało się wtedy na całe utwory, bez zapowiedzi, wyciszeń itd. Tak więc czychałem na niego, rano słuchałem porannych audycji trójki by go złapać, czasem już mi się wydawało, że to ten utwór a to był zawsze Leo Sayer i jego (też śpiewane falsetem) „You Make Me feel Like Dancing” , wciąż nie pamiętałem tego utworu i nie wiedziałem jak się zaczyna, jak brzmi początek itd. W przyzwoitej wersji studyjnej udało mi się go zdobyć pożyczając album podwójny  "Here at Last... Bee Gees... Live", gdzie 'You Should Be Dancing' było w wersji live, średnio fajnej. No i zapomniałem o utworze na dwa, trzy lata.

 Usłyszałem go później, będąc już na studiach, gdy w pewną sobotę poszedłem we Wrocławiu do kina (gdzieś koło dawnego Dworca Świebodzkiego – bo szedłem tam na piechotę i dość krótko). Wracałem jak pijany, naładowany muzyką Bee Gees … oraz oczywiście Travoltą. Zobaczyłem  wtedy po raz pierwszy „Gorączkę Sobotniej Nocy” i jak każdy wtedy młody człowiek na kuli ziemskiej... chciałem wyglądać jak John Travolta, tańczyć tak jak on przy „You Should Be Dancing” (dzisiaj jego taniec trąci lekko myszką i budzi uśmiech niż zachwyt, ale sam John jest nadal magnetyczny), no i umieć chodzić tak jak on w początkowej scenie filmu (spacer ulicą miasta przy „Staying Alive”). Do dzisiaj piosenka najbardziej kojarzona jest ze słynną sceną z filmu, gdy John Travolta tańczy solo na parkiecie. Ciekawostką niech będzie fakt, że ścieżkę muzyczną, dokładnie piosenki Bee Gees, dodano w końcowej fazie montażu filmu, tak więc w czasie swego szaleństwa na parkiecie, John Travolta tańczył do zupełnie innej piosenki. Także jego słynny spacer ulicą Brooklynu w początkowych kadrach filmu odbywał się w rytm innego utworu niż 'Staying Alive'. Jakiego, niestety nie wiem. W czasie finalnego montażu producenci chcieli w czasie słynnego tańca solo Johna na parkiecie podłożyć utwór 'Night Fever', jednak aktor zasugerował, że chciałby jednak 'You Should Be Dancing'.

Barry, J.Travolta, Robin i na dole Maurice

A okres mega popularności Bee Gees trwał w najlepsze. Po raz pierwszy od czasów The Beatles, w pierwszej trójce listy przebojów w USA były piosenki jednego wykonawcy. Później zaczęła się nagonka na disco, na muzykę braci Gibb, wojna z paleniem płyt disco, jak w 1966 gdy palono płyty Beatlesów. Wszystko oczywiście w Ameryce. Bee Gees usunęli się, by już nigdy nie wrócić na tron. Po latach stali się klasykami, nieśmiertelnymi, a 'You Should Be Dancing', obok także ich 'Staying Alive' czy utworu 'That's The Way I Like It' KC & The Sunshine Bandu stały się najwybitniejszymi piosenkami tanecznymi. Tak więc doceniam twórczość trójki genialnych braci, z których żyje już tylko jeden. Najstarszy, Barry, główny głos zespołu, autor wszystkich partii wokalnych w tzw. "falsetowych przebojach" Bee Gees, lider, współ-kompozytor wszystkich przebojów zespołu, autor także wielu  dla innych wykonawców (np. Barbra Streisand, Kenny Rogers czy Diana Ross). 
Ciekawostka: na instrumentach perkusyjnych (poza perkusją) w nagraniu wziął udział Stephen Stills ze słynnego tria Crosby, Stills and Nash (grającego muzykę folk).
 Bee Gees wraz z Andy Gibbem - live

W 2004 roku magazyn 'Rolling Stone' umieścił piosenkę (wraz ze 'Staying Alive') na liście 500 Najwspanialszych Piosenek Wszech-Czasów.

czytaj także: MTW: 144 - Bee Gees - "Staying Alive"

My baby moves at midnight
goes right on till the dawn
My woman takes me higher
my woman keeps me warm

What you doin' on your back aah
What you doin'on your back aah?
You should be dancing, yeah
dancing, yeah

She's juicy and she's trouble
She gets it to me good
My woman gives me power
Goes right down to my blood

What you doin' on your back aah
What you doin'on your back aah?
You should be dancing, yeah
dancing, yeah


My baby moves at midnight
goes right on till the dawn
My woman takes me higher
my woman keeps me warm

What you doin' on your back aah
What you doin'on your back aah?
You should be dancing, yeah
dancing, yeah
You should be dancing, yeah
You should be dancing, yeah
You should be dancing, yeah
You should be dancing, yeah
You should be dancing, yeah




______
Bee Gees i małżeństwo Travoltów: John i Kelly (Preston)

________________________________
 MÓJ TOP WSZECH-CZASÓW - Notowanie z 2016

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz