Album: "High Hopes", 2014 , 'Ghost of Tom Joad' 1995
Kompozycja: Bruce Springsteen
Producent: Bruce Springsteen, Ron Aniello, Brendan O'Brien
Wytwórnia: Columbia
Długość: 7:33
Obsada:
Bruce Springsteen - śpiew, gitara
E-Street Band
Tony Morello - śpiew, gitara
Dzisiaj na kolejnym miejscu piosenka wyjątkowa z kilku
względów. Przede wszystkim to cover własnej piosenki tego samego wykonawcy. Pierwotna wersja, oryginalna utworu nie weszłaby do mojego zestawienia na pewno. Utwór zauroczył mnie dopiero po poznaniu jego wersji koncertowej i powrotem do wersji studyjnej.
W podobnych zestawieniach z pewnością takiej piosenki nie znajdziecie.
Zresztą myślę, że na wszystkich tego typu prywatnych listach najlepszych,
najbardziej ulubionych piosenek, są takie, które są indywidualnie powiązane z
autorem takich zestawień i jeśli ktoś w 1-szej 100-ce swych ulubionych hitów
wstawi ‘Goodbye My Love, Goodbye’ Demisa Roussosa, jego sprawa. Wzruszam tylko
ramionami i wiem, że ten banalny przeboik greckiego grubaska o dość charakterystycznym
głosie ma jakieś osobiste znaczenie dla autora top-u. Z opisywanym tutaj przebojem Bruce’a nie mam absolutnie żadnych wyjątkowych
skojarzeń, wspomnień itd. To utwór, song, który musiał po prostu się znaleźć w
moim zestawieniu i każdy, kto go wysłucha, czy to w wersji studyjnej, czy w
jeszcze lepszej – co rzadkość – wersji koncertowej, każdy kto ma serce po
właściwej, niekoniecznie rockowej stronie, zrozumie. Bo to utwór, który wbija w fotel, gdy się go słucha. Ghost of Tom Joad" jest chyba - obok "The River" - najbliżej takiemu określeniu. Ale nie wersja pierwotna utworu, która została wydana w 1995 roku na akustycznym albumie Springsteena właśnie pod takim samym tytułem oraz na singlu. W całej twórczości Bruce'a, pieszczotliwie zwanego w Ameryce Bossem utworów, które zmieszczą się w mojej 500-ce jest całe mnóstwo, choć mało jest takich utworów, które zaliczam do kategorii 'bez których nie wyobrażam sobie Muzyki'."
Wersja singlowa z 1995 roku.
RATM - pierwszy a prawej Tony Morello |
Wersja bardzo spokojna, stonowana, w typowej konwencji balladowej a la Boss, wyciszona, pozwalająca i zmuszająca słuchacza do skupienia się na tekście. Tekście wybitnym, wyjątkowym, sami oceńcie jego wartość zapoznając się z jego tłumaczeniem (które, pamiętajmy o tym, zawsze mimo wszystko odziera przekaz z poezji oryginału - skorzystałem tutaj z tłumaczenia umieszczonego na portalu 'tesktowo' - trudno mu coś zarzucić). Tytułowy Tom Joad to postać tragiczna, z książki 'Grona gniewu' Johna Steinbecka, klasyka amerykańskiej literatury. Jak wspomniałem na samym początku, wersja oryginalna specjalnie nie powaliła mnie.W 2000 roku swoją wersję kompozycji Springsteena nagrał rapcore'owy amerykański zespół Rage Against The Machine, w którym na gitarze gra Tony Morello, jeden w najlepszych gitarzystów na świecie.
Wersja Rage Agfainst The Machine
Możliwe, że cały czas Bruce miał przeświadczenie, że potencjał w jego piosence nie został wykorzystany ani przez niego w 1995 ani tym bardziej w ciężkiej wersji w wykonaniu macierzystego zespołu Tony'ego Morello. Powrócił więc do utworu już w latach 2008-2009, zapraszając do koncertów i wykonania piosenki 'The Ghost Of Tom Joad' właśnie gitarzystę (także wspaniałego wokalistę, choć w swoim macierzystym zespole Tony spiewał rzadko), oraz w 2014 roku na albumie 'High Hopes', kiedy ponownie zaprosił do jego nagrania wspomnianego gitarzystę, co oczywiście okazało się strzałem w 10, bo na koncertach obaj panowie - oczywiście zawsze z E-Stree Bandem Bossa - wykonywali utwór wspaniale, doskonale się przy tym bawiąc (post otwiera nagranie koncertowe utworu z października 2009 roku, z koncertu w Madison Sguare Garden w Nowym Jorku). I wersja albumowa i studyjna dzięki nowej dynamice utworu, podwyższeniu tempa a przede wszystkim nieprawdopodobnym wprost solówkom gitarzysty RATM zyskała nowe oblicze. Utwór z przeciętnej - sorry Boss - ballady, stał się perełką rockową. Boss obok Dylana i kilku innych artystów to postać wyjątkowa na amerykańskiej scenie muzycznej, jedna z nielicznych postaci, do której wszyscy Amerykanie odnoszą się z wielkim szacunkiem i poważaniem. Od prostego robotnika w Kentucky, po pracownika spółki internetowej w Dolinie Krzemowej. Artysta uwielbiamy, kultowy, podziwiany, naśladowany i wciąż twórczo płodny. W utworze 'The Ghost Of Tom Joad' pokazuje, że całkiem nieźle radzi sobie z gitarą, ale z szacunkiem oddaje tutaj pole do popisu Tony'emu, którego tutaj gra pełna jest oczywistych fajerwerków, zamierzonych popisów wirtuozerskich, ale wyobrażam sobie, że Bruce powiedział w studiu koledze: 'Tony, idź na maxa, akceptuję to!' I to wszystko co można i powinienem napisać o tym utworze.
Men walking 'long the railroad tracks
Going someplace, there's no going back
Highway patrol choppers coming up over the ridge
Hot soup on a campfire under the bridge
Shelter line stretching 'round the corner
Welcome to the new world order
Families sleeping in the cars in the southwest
No home, no job, no peace, no rest
Well the highway is alive tonight
But nobody's kidding nobody about where it goes
I'm sitting down here in the campfire light
Searching for the ghost of Tom Joad
He pulls a prayer book out of his sleeping bag
Preacher lights up a butt and he takes a drag
Waiting for when the last shall be first and the first shall be last
In a cardboard box 'neath the underpass
You got a one-way ticket to the promised land
You got a hole in your belly and a gun in your hand
Sleeping on a pillow of solid rock
Bathing in the city's aqueduct
Go!
Well the highway is alive tonight
Where it's headed everybody knows
I'm sitting down here in the campfire light
Waiting on the ghost of Tom Joad
Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy
Wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air
Look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand
Or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free
Look in their eyes, Ma, and you'll see me"
Yeah!
The highway is alive tonight
Where it's headed everybody knows
I'm sitting down here in the campfire light
With the ghost of old Tom Joad
Tony, Nils Lofgren (E-Street Band) oraz Boss |
Ludzie chodzą wzdłuż torów kolejowych
Zmierzają do miejsca, z którego nie ma odwrotu
Widać patrol nadjeżdżający zza wzgórza
I gorąca zupa przy ognisku pod mostem
Kolejka do przytułku nie ma końca
Rodziny na południowym zachodzie śpią w samochodach
Bez domu, bez pracy, bez spokoju i bez odpoczynku
Dzisiejszej nocy autostrada tętni życiem
Nikt nawet nie udaje, że nie wie, dokąd to wszystko zmierza
Ja siedzę przy świetle ogniska
Szukam ducha Toma Joad'a
Pastor wyrzuca książeczkę modlitewną ze swojego śpiwora
Zapala papierosa i zaciąga się nim
Czeka, aż ostatnio będą pierwszymi, a pierwsi ostatnimi
Na kartonowym pudle w przejściu podziemnym
Masz bilet "tam" do ziemi obiecanej
Masz dziurę w brzuchu i broń w ręce
Śpisz na poduszce z litej skały
Kąpiesz się w ścieku
Dzisiejszej nocy autostrada tętni życiem
Nikt nawet nie udaje, że nie wie, dokąd to wszystko zmierza
Ja siedzę przy świetle ogniska
Czekam na ducha Toma Joad'a
Tom mówi: "Mamo, gdziekolwiek policjant bije człowieka,
Gdziekolwiek płacze głodny noworodek,
Gdziekolwiek się walczy i nienawiść wisi w powietrzu
Tam mnie szukaj, tam będę, mamo.
Gdziekolwiek człowiek walczy o swoje miejsce,
O godną pracę lub pomocną dłoń,
Gdziekolwiek ktoś walczy o bycie wolnym,
Spójrz w ich oczy, mamo, a zobaczysz mnie."
Dzisiejszej nocy autostrada tętni życiem
Nikt nawet nie udaje, że nie wie, dokąd to wszystko zmierza
Ja siedzę przy świetle ogniska
Z duchem Toma Joad'a
______________________________________
MÓJ TOP WSZECH-CZASÓW - Notowanie z 2016
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz