Wyszukiwanie : .Szukaj w blogu.

2. Szukaj w blogu - zbiórczo

102. MTW. FOREIGNER - "I Want To Know What Love Is"



Singiel, 1984
Strona B: "Street Thunder

Album: Agent Provocateur
Kompozycja: Mick Jones
Producent: Mick Jones, Alex Sadkin
Wytwórnia: Atlantic
Długość: 5:04





Największy przebój amerykańskiego zespołu, o którym pisałem już wcześniej przy okazji trzech innych jego piosenkach, które znalazły się na moim TOPie na miejscach 120 ("Waiting For The Girl Like You"), 125 ("Urgent") oraz 133 ("Girl On The Moon"). Krytycy uznają, że w piosence tej - najbardziej uduchowionej kapeli - Lou Gramm wspiął się na szczyty swoich wokalnych możliwości, choć moim zdaniem niezwykłego uroku utworowi dodaje udział kościelnego chóru New Jersey Mass Choir, przez co rockowa ballada uzyskuje smaczki songu gospel. Czy Lou Grammowi podobała się piosenka ? Jak wiemy, drogi obu liderów kapeli rozeszły się z powodu repertuaru. Jones zaczynał przekładać syntezatory nad gitarę i bardzo łagodził brzmienie; Gramm chciał pozostać przy mocnym rocku. Legenda mówi, że kiedy Jones zagrał utwór Ahmetowi  Ertegünowi, szefowi i założycielowi wytwórni Atlantis, ten nie mógł ukryć łez wzruszenia. W filmie 'Bezsenność' policjant, grany przez Ala Pacino ścigał na Alasce przestępcę (Robin Williams) w średnio udanym thrillerze. Insomnia sprawiła, że gitarzysta, klawiszowiec i lider Foreigner popełnił ten piękny song, do dzisiaj obowiązkowy w każdej szanującej się radiostacji. I uwaga, słowa Micka brzmią... hm...
JONES: Zawsze pracowałem do późna w nocy, gdy wszyscy już wychodzili a telefony przestawały dzwonić. “I Want To Know What Love Is" pojawiło się u mnie około trzeciej nad ranem kiedyś w 84. Nie mam pojęcia skąd się wzięło. Uważam ją za podarowany mi prezent. Myślę, że za nim kryje się coś większego niż ja. Powiedziałbym, że piosenka została prawdopodobnie napisana przez wyższą siłę...


Innym razem Jones wspomina bardziej 'przyziemnie': Piosenka była wyrazem mojego burzliwego życia w ciągu ostatnich trzech lat. Powstała na bardzo wysokim poziomie mojego osobistego rozwoju. Miewałem wiele związków, poszukiwałem jednak czegoś stałego. Rozwiodłem się, poznałem kogoś nowego, kogo zamierzałem poślubić. W zespole pojawiły się zawirowania, w końcu sprzedawaliśmy miliony płyt, a pomiędzy Lou i mną zaczynała się zimna wojna.
Pojechałem z Nowego Jorku z powrotem do Anglii i byłem szczęśliwy, że wróciłem do swoich korzeni. Tak więc był to dla mnie bardzo emocjonalny okres. Wzbudził on wiele rzeczy. Tamtej nocy miałem tylko tytuł piosenki, otwierający akord i fragment refrenu, ale to wystarczyło, bym wszedł do sypialni, gdzie spała moja już niebawem żona, której powiedziałem, że mam pomysł na nową piosenkę, którą nazwałem "I Want To Know What Love Is". Popatrzyła na mnie tym swoim dziwnym spojrzeniem i powiedziała: Co masz na myśli? To już nie wiesz czym jest miłość? Zaciągnąłem ją do studia, gdzie chciałem je coś powiedzieć i by wysłuchała tego co mam. Zawsze wiesz, kiedy masz coś mocnego a ta piosenka poruszyła mnie od samego początku.
Mick Jones (pamiętajmy, że identycznie nazywa się drugi obok Joe Strummera lider The Clash) przekazał piosenkę pozostałej trójce z zespołu: wokaliście Lou Grammowi, basiście Rickowi Willisowi oraz perkusiście Dennisowi Elliottowi. Miała znaleźć się na ich kolejnym albumie, 'Agent Provocateur'. Wszystkim utwór się spodobał ale Jones szukał nowych, silniejszych środków wyrazu dla songu niż tylko prosty skład rock and rollowy. Pamiętał jak bardzo zmieniły się piosenki 'Urgent' czy 'Waiting For The Girl Like You' dzięki obcym partiom saksofonu i syntezatorów.
JONES:  'Przez pewien czas rozważałem nawet zaangażowanie Arethy Franklin... Któregoś dnia jadłem lunch z facetem, który miał wytwórnię płyt muzyki gospel. Pożyczył mi kilka albumów; na jednym z nich był chór New Jersey Mass Choir. Gdy tylko ich usłyszałem, w mojej głowie od razu pojawił się gotowy utwór. Pojechałem do New Jersey, gdzie oglądałem ich próby. Brzmieli fantastycznie. Brzmieli tak świeżo. Nigdy wcześniej nie nagrywali muzyki dla głównego nurtu muzycznego. Trzeba to było teraz wszystko zegrać... W studiu było trochę prób, ale w finalnym podejściu wszyscy trzymaliśmy się za ręce i zaśpiewaliśmy to jak modlitwę. W czasie nagrania płakałem, bo moi rodzice, mama i tato byli razem ze mną w studiu i to było takie ... emocjonalne... Ahmet Ertegün był zawsze moim mentorem. To jest ktoś, kto odkrył Ray'a Charlesa i Arethę Franklin. Ściągnąłem go do studia, zamknąłem drzwi i powiedziałem: 'Słuchaj, chcę byś posłuchał tej piosenki i powiedział co o niej myślisz'. Jego opinia była dla mnie bardzo ważna. Po pierwszym refrenie spojrzałem na niego. Miał łzy na policzkach. Wow, dokonałem tego. Odleciał z moją muzyką...
  To był numer 1 na całym świecie i przypuszczam, że jest niewielu ludzi, którzy go nie słyszeli.  Był grany non stop w radio. Otrzymywałem mnóstwo listów, wcześniej nie byli naszymi fanami, ale teraz to się zmieniło. W piosence znajdowali pocieszenie od smutku, żalu, cierpienia. Dla każdego znaczyło coś innego. To wszystko o czym może marzyć twórca.
  Krytyka, spodziewana przez Micka, przyszła ze strony Lou, który zaczął narzekać, że zespół traci swoich wcześniejszych fanów, postrzegany jest jako zespół od ballad i publicznie dystansował się od piosenki. Mick wspominał później, że Lou krytykując piosenkę szukał sposobu na odejście od zespołu. 'Prawda jest taka, że i na poprzednich albumach byly także
łagodniejsze piosenki. Były Święta Bożego Narodzenia. Wytwórnia chciała wydać na singlu 'I Want To Know What Love Is'. Cóż, gdybyśmy wydali pierwszy singiel z albumu z innym numerem, mogłoby być to inaczej interpretowane. W każdym razie byłem zawsze dumny z tej piosenki i jestem wdzięczny losowi za to, że mogłem go napisać.
  W 2005 roku Gramm wspominał: Po “After I Want To Know What Love Is” nasz wytwórnia i jej menadżerowie oczekiwali od nas kolejnych ballad i nasza wiarygodność jako rockowego zespołu drastycznie spadła. Nie podobał mi się kierunek, w którym to wszystko zmierzało. Używaliśmy za dużo klawiszy, ja chciałem czegoś mocniejszego, jak dawniej. Chciałem uciec, wydałem solo album (Ready Or Not, 1987), jak odpowiedź na te wszystkie takie słodziutkie numerki.





I gotta take a little time
A little time to think things over
I better read between the lines
In case I need it when I'm older

Now this mountain I must climb
Feels like a world upon my shoulders
I through the clouds I see love shine
It keeps me warm as life grows colder

In my life there's been heartache and pain
I don't know if I can face it again
Can't stop now, I've traveled so far
To change this lonely life

I wanna know what love is
I want you to show me
I wanna feel what love is
I know you can show me

I'm gonna take a little time
A little time to look around me
I've got nowhere left to hide
It looks like love has finally found me

In my life there's been heartache and pain
I don't know if I can face it again
I can't stop now, I've traveled so far
To change this lonely life

I wanna know what love is
I want you to show me
I wanna feel what love is
I know you can show me
I wanna know what love is
I want you to show me
And I wanna feel, I want to feel what love is
And I know, I know you can show me
Let's talk about love

I wanna know what love is, the love that you feel inside
I want you to show me, and I'm feeling so much love
I wanna feel what love is, no, you just cannot hide
I know you can show me, yeah

I wanna know what love is, let's talk about love
I want you to show me, I wanna feel it too
I wanna feel what love is, I want to feel it too
And I know and I know, I know you can show me
Show me love is real, yeah
I wanna know what love is





______________________________________ 
 MÓJ TOP WSZECH-CZASÓW '2016
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz