Album: 'Imagine' 1971
Kompozycja: John
Lennon
Nagrana: ok. 20-28 maja, 4-5 lipca 1971
Producent: John Lennon, Yoko Ono, Phil Spector
Wydana: 8 października 1971 (UK), 9 września 1971 (US)

Nagrana: ok. 20-28 maja, 4-5 lipca 1971
Producent: John Lennon, Yoko Ono, Phil Spector
Wydana: 8 października 1971 (UK), 9 września 1971 (US)
Długość: 5'36"
Wytwórnia: Apple/EMI
Obsada:
Obsada:
John Lennon: wokal,
fortepian
George Harrison: slide gitara
Klaus Voormann:
gitara basowa
Alan White: perkusja
Nicky Hopkins: fortepian
John Tout: fortepian
Ted Turner, Rod Linton, Andy Davis: gitary akustyczne
The Flux Fiddlers: skrzypce
Dostępna na:
George Harrison: slide gitara
Alan White: perkusja
Nicky Hopkins: fortepian
John Tout: fortepian
Ted Turner, Rod Linton, Andy Davis: gitary akustyczne
The Flux Fiddlers: skrzypce
Dostępna na:
Imagine
John Lennon Antholgy
Wonsaponatime
JOHN: Tutaj wcale nie
chodzi o Paula, a o mnie samego. Tak naprawdę to sam siebie atakuję.
Ale żałuję tych skojarzeń, choć czego tutaj żałować ?
Poradził sobie z tym. Jednyną ważną rzeczą w tym wszystkim jest
to, jak on i ja czujemy te rzeczy, a nie pisarz czy ich komentator. I
on i ja czujemy się ok.
John Lennon Antholgy
Wonsaponatime
Piosenka uważana za
najgorszą na słynnym albumie Johna Lennona, "Imagine" o odebrana jak wielki atak na
swego dawnego przyjaciela z zespołu.
![]() |
Sesje 'Imagine', od lewej Voormann, Harrison, Lennon i Ono. |

John opisał swój
album, jak zawsze krytycznie i nerwowo, jako Plastic Ono z polewą
czekoladową. Czy miało to oznaczać, że po pozornie surowym
(występy z Voormnnem i Claptonem w składzie) i rewolucyjnych
dokonaniach z samą Yoko (album 'Two Virgins'), przebojowy przecież
'Imagine' był zdradą jego pierwotnych zamierzeń o zaprzestaniu
tworzenia słodkich przebojów ? Na pewno słodkim utworem nie było
zjadliwe i złośliwe 'Jak sypiasz?', które miało być odpowiedzią
na album Paula i Lindy 'Ram' i zawarte tam teskty, odczytane jako
zniewagi jego samego, jak i jego działalności z Yoko. Także na
wywiady prasowe Paula, który wciąż jego zdaniem pastwił się nad
nim i mścił za rozpad The Beatles. John nie ustępował tutaj
Paulowi, i dziennikarze słyszeli jego żale, krytykę wszystkiego co
robi Paul ('no tak, „Another Day” to czysta poezja, czyż nie...
?'), podziękowania Allenowi Kleinowi za jego postawę wobec
McCartney'a no i zapewnienia, że nie tylko on właściwie odczytywał
ukryte znaczenia jakie Paul zawarł w swoich piosenkach, w stosunku
do Johna, jak i Yoko. John wierzył, że szczególnie w piosenkach
'Too Many People', 'Dear Boy' , 'Three Legs', 'The Back Seat Of My
Car', Paul go szczególnie zjadliwie atakuje
JOHN: Tak drogi czytelniku
(wywiad dla czasopisma 'Crawdaddy' -RK) – usłyszałem te
wiadomości Paula na 'Ram'.
![]() |
Sesja 'How Do You Sleep' |

![]() |
Kontra Johna |
W pierwotnym tekście
piosenki John napisał: "The only thing you done was
Yesterday/You probably pinched that bitch anyway" (Jedyną
rzeczą jaką zrobiłeś było 'Yesterday', przypuszczalnie
ściągnąłeś skądś tą sukę). Allen Klein zasugerował jednak
by zastąpił te ostre słowa innym zwrotem: "And since you've
gone you're just another day" – odniesieniem do singla Paula z
1971. To przypuszczalnie uchroniło obu Beatlesów od spotkania się
w sądzie, bo Paul przypuszczalnie nie przepuściłby płazem takiej
zniewagi i obelgi. Inne słowa były nie mniej brutalne i precyzyjne: 'The
sound you make is muzak to my ears / you must have learned something
in all those years (dźwięki jaki tworzysz to to zwykły muzak, czyżbyś
się niczego nie nauczył przez te wszystkie lata?).
W którejś wersji piosenki John śpiewa "Tell me, how do you sleep, you cunt?' (powiedz mi, jak sypiasz, ty palancie).
JOHN: Było z tym trochę
tak jak u Dylana z 'Like A Rolling Stone', jednej z jego fajniejszych
piosenek. Używasz kogoś jako obiekt, przy pomocy którego coś
tworzysz. Użyłem wtedy swego żalu do Paula, by napisać coś. Tak
to było. To był po prostu taki nastrój i tak to napisałem.Ludzie
pytali się go: Jak się z tym czujesz? Było kilka momentów na jego
albumie, które mnie dotknęły. Więc pomyślałem sobie, że jakoś
na nie odpowiem. Odpowiedziałem bardzo na serio i wprost.
W którejś wersji piosenki John śpiewa "Tell me, how do you sleep, you cunt?' (powiedz mi, jak sypiasz, ty palancie).
PAUL: Co z tego, ze tak
napisał. Wytknął mi wiele rzeczy, że żyję prosto, że otaczają mnie prości ludzie. Lubię takie
życie, moje dzieci takie są, prostaczki. Napisał, że jedyną rzeczą jaką
zrobiłem było 'Yesterday'. On wie, że to nieprawda. On to wie i ja
to wiem.
![]() |
John i George - 1971 |

Na nagraniu zagrał George Harrison i
John był pod ogromnym wrażeniem gry kolegi na slide gitarze. 'To
najlepsza partia gitary jaką on zagrał w swoim życiu'. Pewnie też to Paula zabolało ('George! Ty też przeciwko mnie ?').
W czasie nagrywania piosenki był także trzeci Beatles, Ringo Starr, który skrytykował Johna za użyte w niej słowa. A tak naprawdę John był odpowiedzialny tylko za połowę tekstu, drugą napisali wspólnie Yoko Ono i Allen Klein.
W czasie nagrywania piosenki był także trzeci Beatles, Ringo Starr, który skrytykował Johna za użyte w niej słowa. A tak naprawdę John był odpowiedzialny tylko za połowę tekstu, drugą napisali wspólnie Yoko Ono i Allen Klein.
![]() |
Felix Dennis |

Paul
nie kontratakował, na albumie 'Wild Life' (1971) umieścił piosenkę
'Dear Friend', która była jednoznacznie sygnałem zawarcia pokoju, choć
oczywiście odzywały się głosy, że niekoniecznie.
W książce "Paul McCartney - Życie" Petera Amesa Carlina czytamy:
Paul : "Myślę,
że to jest głupie (na pytanie co mysli o 'How Do You Sleep')...mówi, że
napisałem tylko 'Yesterday', a wie, że to nieprawda"

John czuł tą samą ambiwalencję. Wypierał się gniewu wyrażonego w 'How
Do You Sleep?', cyzelował gorzkie listy wysyłane do gazet (wśród nich
cierpką odpowiedź na wywiad Paula w 'Melody Maker -
- czytaj tutaj ten tekst: Paul vs John 1971,
opublikowaną tydzień później), a także wysłał mu prywatną
korespondencję do rąk własnych, o dostarczenie której na Cavendish
poprosił Raya Connoly'ego. "Myślę, że uda nam się rozwiązać problemy" -
powiedział John dziennikarzom. Connolly zostawił list w skrzynce
pocztowej Paula, ale kiedy zadzwonił później, by upewnić się czy list
dotarł, Jim McCartney (ojciec Paula) odpowiedział, że Paul przesłał go
do biura prawników. "Gdybym był na Twoim miejscu, synu, trzymałbym się
od tego z daleka" - powiedział ze smutkiem McCartney senior. Jednak list
miał jakiś odzew. Będąc parę tygodni później z wizytą w Nowym Jorku,
Paul i Linda spotkali się dwukrotnie z Johnem i Yoko na kolacji. Wieczór
zakończyli deklaracją, że nie będą się więcej opluwać w trasie.

- Tak naprawdę nie czułem wtedy jakiejś szczególnej zawziętości - utrzymywał później John. -
To nie była żadna okrutna, przerażająca, zjadliwa vendetta... Do
napisania tej piosenki wykorzystałem swoją urazę, rozstanie z Paulem i
Beatlesami, a także swoją znajomość z nim. Tak naprawdę to nie zaprząta
przez cały czas moich myśli... Tak naprawdę atakuję samego siebie. Ale
żałuję skojarzeń... zresztą, czego tu właściwie żałować? Jakoś to
przeżył.

HOW DO YOU SLEEP
How Do You Sleep (z filmu 'Imagine')

you better see right through that mother's eyes
those freaks was right when they said you was dead
the one mistake you made was in your head
how do you sleep?
ah how do you sleep at night?
you live with straights who tell you you was king
jump when your momma tell you anything
the only thing you've done was yesterday
and since you're gone you're just another day
how do you sleep?
ah how do you sleep at night?
a pretty face may last a year or two
but pretty soon they'll see what you can do
the sound you make is muzak to my ears
you must have learned something in all those years
how do you sleep?
ah how do you sleep at night?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz