Album: 'Imagine' 1971
Kompozycja: John Lennon
Nagrana: ok. 20-28 maja, 4-5 lipca 1971
Producent: John Lennon, Yoko Ono, Phil Spector
Wydana: 8 października 1971 (UK), 9 września 1971 (US)
Kompozycja: John Lennon
Nagrana: ok. 20-28 maja, 4-5 lipca 1971
Producent: John Lennon, Yoko Ono, Phil Spector
Wydana: 8 października 1971 (UK), 9 września 1971 (US)
Długość: 5'36"
Wytwórnia: Apple/EMI
Obsada:
Obsada:
John Lennon: wokal,
fortepian
George Harrison: slide gitara
Klaus Voormann: gitara basowa
Alan White: perkusja
Nicky Hopkins: fortepian
John Tout: fortepian
Ted Turner, Rod Linton, Andy Davis: gitary akustyczne
The Flux Fiddlers: skrzypce
Dostępna na:
George Harrison: slide gitara
Klaus Voormann: gitara basowa
Alan White: perkusja
Nicky Hopkins: fortepian
John Tout: fortepian
Ted Turner, Rod Linton, Andy Davis: gitary akustyczne
The Flux Fiddlers: skrzypce
Dostępna na:
Imagine
John Lennon Antholgy
Wonsaponatime
JOHN: Tutaj wcale nie
chodzi o Paula, a o mnie samego. Tak naprawdę to sam siebie atakuję.
Ale żałuję tych skojarzeń, choć czego tutaj żałować ?
Poradził sobie z tym. Jednyną ważną rzeczą w tym wszystkim jest
to, jak on i ja czujemy te rzeczy, a nie pisarz czy ich komentator. I
on i ja czujemy się ok.
John Lennon Antholgy
Wonsaponatime
Piosenka uważana za
najgorszą na słynnym albumie Johna Lennona, "Imagine" o odebrana jak wielki atak na
swego dawnego przyjaciela z zespołu.
Sesje 'Imagine', od lewej Voormann, Harrison, Lennon i Ono. |
John opisał swój
album, jak zawsze krytycznie i nerwowo, jako Plastic Ono z polewą
czekoladową. Czy miało to oznaczać, że po pozornie surowym
(występy z Voormnnem i Claptonem w składzie) i rewolucyjnych
dokonaniach z samą Yoko (album 'Two Virgins'), przebojowy przecież
'Imagine' był zdradą jego pierwotnych zamierzeń o zaprzestaniu
tworzenia słodkich przebojów ? Na pewno słodkim utworem nie było
zjadliwe i złośliwe 'Jak sypiasz?', które miało być odpowiedzią
na album Paula i Lindy 'Ram' i zawarte tam teskty, odczytane jako
zniewagi jego samego, jak i jego działalności z Yoko. Także na
wywiady prasowe Paula, który wciąż jego zdaniem pastwił się nad
nim i mścił za rozpad The Beatles. John nie ustępował tutaj
Paulowi, i dziennikarze słyszeli jego żale, krytykę wszystkiego co
robi Paul ('no tak, „Another Day” to czysta poezja, czyż nie...
?'), podziękowania Allenowi Kleinowi za jego postawę wobec
McCartney'a no i zapewnienia, że nie tylko on właściwie odczytywał
ukryte znaczenia jakie Paul zawarł w swoich piosenkach, w stosunku
do Johna, jak i Yoko. John wierzył, że szczególnie w piosenkach
'Too Many People', 'Dear Boy' , 'Three Legs', 'The Back Seat Of My
Car', Paul go szczególnie zjadliwie atakuje
JOHN: Tak drogi czytelniku
(wywiad dla czasopisma 'Crawdaddy' -RK) – usłyszałem te
wiadomości Paula na 'Ram'.
Sesja 'How Do You Sleep' |
Paul inaczej to widział i
po latach stwierdził (1984): Przyglądałem się któregoś dnia
mojemu drugiemu albumowi 'Ram', i zapamiętałem tylko jedno
niewielkie odniesienie w stosunku do Johna. Chodziło o ten fragment
z kazaniami, które wciąż wtedy głosił. W jednej piosence
napisałem: 'Too many people preaching practices' („Too Many
People” - RK), to chyba ta linia. Myślę, ze to był mały przytyk
w stronę Johna i Yoko. Poza tym nie było niczego innego na całym
albumie. Oh, choć było takie coś: 'Wziąłeś swoją szczęśliwą
przerwę i złamałeś ją na pół'.
Kontra Johna |
W pierwotnym tekście
piosenki John napisał: "The only thing you done was
Yesterday/You probably pinched that bitch anyway" (Jedyną
rzeczą jaką zrobiłeś było 'Yesterday', przypuszczalnie
ściągnąłeś skądś tą sukę). Allen Klein zasugerował jednak
by zastąpił te ostre słowa innym zwrotem: "And since you've
gone you're just another day" – odniesieniem do singla Paula z
1971. To przypuszczalnie uchroniło obu Beatlesów od spotkania się
w sądzie, bo Paul przypuszczalnie nie przepuściłby płazem takiej
zniewagi i obelgi. Inne słowa były nie mniej brutalne i precyzyjne: 'The
sound you make is muzak to my ears / you must have learned something
in all those years (dźwięki jaki tworzysz to to zwykły muzak, czyżbyś
się niczego nie nauczył przez te wszystkie lata?).
W którejś wersji piosenki John śpiewa "Tell me, how do you sleep, you cunt?' (powiedz mi, jak sypiasz, ty palancie).
JOHN: Było z tym trochę
tak jak u Dylana z 'Like A Rolling Stone', jednej z jego fajniejszych
piosenek. Używasz kogoś jako obiekt, przy pomocy którego coś
tworzysz. Użyłem wtedy swego żalu do Paula, by napisać coś. Tak
to było. To był po prostu taki nastrój i tak to napisałem.Ludzie
pytali się go: Jak się z tym czujesz? Było kilka momentów na jego
albumie, które mnie dotknęły. Więc pomyślałem sobie, że jakoś
na nie odpowiem. Odpowiedziałem bardzo na serio i wprost.
W którejś wersji piosenki John śpiewa "Tell me, how do you sleep, you cunt?' (powiedz mi, jak sypiasz, ty palancie).
PAUL: Co z tego, ze tak
napisał. Wytknął mi wiele rzeczy, że żyję prosto, że otaczają mnie prości ludzie. Lubię takie
życie, moje dzieci takie są, prostaczki. Napisał, że jedyną rzeczą jaką
zrobiłem było 'Yesterday'. On wie, że to nieprawda. On to wie i ja
to wiem.
John i George - 1971 |
Na nagraniu zagrał George Harrison i
John był pod ogromnym wrażeniem gry kolegi na slide gitarze. 'To
najlepsza partia gitary jaką on zagrał w swoim życiu'. Pewnie też to Paula zabolało ('George! Ty też przeciwko mnie ?').
W czasie nagrywania piosenki był także trzeci Beatles, Ringo Starr, który skrytykował Johna za użyte w niej słowa. A tak naprawdę John był odpowiedzialny tylko za połowę tekstu, drugą napisali wspólnie Yoko Ono i Allen Klein.
W czasie nagrywania piosenki był także trzeci Beatles, Ringo Starr, który skrytykował Johna za użyte w niej słowa. A tak naprawdę John był odpowiedzialny tylko za połowę tekstu, drugą napisali wspólnie Yoko Ono i Allen Klein.
Felix Dennis |
Świadkiem nagrywania był Felix Dennis z
magazynu Oz, który tak to wspomina: Napisali piosnkę i wykonali ją.
Pamiętam, że jak 'te słowa' się pojawiały, Ringo Starr był
coraz bardziej zdenerwowany. Naprawdę nie był uszczęśliwiony
słysząc tekst, bo w którymś momencie powiedział: Wystarczy już
John!. Było dwóch wspaniałych muzyków w studiu, niespecjalnie
zadowolonych z tego co słyszeli, ale skończyło się jak skończyło.
John miał gdzieś zdanie innych. Jest absolutną prawdą, że Yoko
napisała większość z tego tekstu. Widziałem ją jak pisała ten
tekst i biegła z kartką do Johna by mu to pokazać, co drażniło
często innych muzyków będących w studio. John czytał, machał
kartką i krzyczał: 'Wspaniałe!' lub coś w tym stylu... Ale na
końcu tekst był już trochę inny. Może to za sprawą Ringo
Starra, który powiedział im, by nie byli zbyt brutalni ? Niektóre
teksty różnią się znacznie od tych jakie znajdujemy w finalnej
wersji... Ale ogólnie nastrój nagrywania był wesoły.Wiadomo było
wszystkim, że Paul to ważna postać w życiu Johna. Wiele
żartowali, zagrali nawet linijkę, w której naśladowali Paula
śpiewającego Little Richarda. Nie wiem czy to prawda, że Paul był
dumny ze swojego naśladowania Little Richarda, ale naśmiewali się
z tego. Phil Spector nigdy nie powiedział ani słowa na temat
tekstu, tylko Ringo i czasem inni muzycy mówili: 'Chryste, John,
odpuść sobie, tego za dużo, wiesz?'...
Paul
nie kontratakował, na albumie 'Wild Life' (1971) umieścił piosenkę
'Dear Friend', która była jednoznacznie sygnałem zawarcia pokoju, choć
oczywiście odzywały się głosy, że niekoniecznie.
W książce "Paul McCartney - Życie" Petera Amesa Carlina czytamy:
Paul : "Myślę,
że to jest głupie (na pytanie co mysli o 'How Do You Sleep')...mówi, że
napisałem tylko 'Yesterday', a wie, że to nieprawda"
Jednak Paul nie mógł całkowicie zdyskredytować Johna: "Podoba mi się płyta 'Imagine'. Jest w porządku. to jest John.
John czuł tą samą ambiwalencję. Wypierał się gniewu wyrażonego w 'How
Do You Sleep?', cyzelował gorzkie listy wysyłane do gazet (wśród nich
cierpką odpowiedź na wywiad Paula w 'Melody Maker -
- czytaj tutaj ten tekst: Paul vs John 1971,
opublikowaną tydzień później), a także wysłał mu prywatną
korespondencję do rąk własnych, o dostarczenie której na Cavendish
poprosił Raya Connoly'ego. "Myślę, że uda nam się rozwiązać problemy" -
powiedział John dziennikarzom. Connolly zostawił list w skrzynce
pocztowej Paula, ale kiedy zadzwonił później, by upewnić się czy list
dotarł, Jim McCartney (ojciec Paula) odpowiedział, że Paul przesłał go
do biura prawników. "Gdybym był na Twoim miejscu, synu, trzymałbym się
od tego z daleka" - powiedział ze smutkiem McCartney senior. Jednak list
miał jakiś odzew. Będąc parę tygodni później z wizytą w Nowym Jorku,
Paul i Linda spotkali się dwukrotnie z Johnem i Yoko na kolacji. Wieczór
zakończyli deklaracją, że nie będą się więcej opluwać w trasie.
W
kolejnej ważnej książce o Beatlesach (P. Norman - "John Lennon Życie"
znajdziemy znane już fakty ale przytoczę je: W jednym z utworów nie
próbował (John) nawet ukryć swego przesłania pod warstwą aranżacji czy
słodkich słówek. "How Do You Sleep?" Było odpowiedzią przeznaczoną dla
Paula za jego lekceważący komentarz na płycie 'Ram'. Już tytuł piosenki
dawał przedsmak tego, jak ostra była ta reakcja. Pomimo tego, że w
mniemaniu Johna Paul był samolubny i wobec niego nielojalny, nie rzobił
niczego co mogłoby mu spędzić sen z powiek (proces przeciwko trójce
Beatlesów ?- RK). Podczas gdy on atakował łagodnie i pośrednio,
odpowiedź Lennona była gwałtowna i na całego, niczym pocisk nuklearny w
odwecie za prztyczek. W swojej piosence oskarżał Paula o otaczanie się
prostaczkami (straights), o to, że jest pod pantoflem Lindy (grzecznie słuchasz co mówi ci Mamuśka - jump when your Mama tell you anything -
(niezłe nie, i to pisał John -RK)). Nazywa go śliczną buźką (a pretty
face) bez kręgosłupa i miażdzy jego piosenki ... Wykorzystuje też
plotkę z czasów płyty 'Sgt.Pepper...', "że Paul nie żyje" (te świry
miały rację, mówiąc, że nie żyjesz - those freaks was right when they
said you was dead) no i oczywiście kpi z 'Yesterday'...
- Tak naprawdę nie czułem wtedy jakiejś szczególnej zawziętości - utrzymywał później John. -
To nie była żadna okrutna, przerażająca, zjadliwa vendetta... Do
napisania tej piosenki wykorzystałem swoją urazę, rozstanie z Paulem i
Beatlesami, a także swoją znajomość z nim. Tak naprawdę to nie zaprząta
przez cały czas moich myśli... Tak naprawdę atakuję samego siebie. Ale
żałuję skojarzeń... zresztą, czego tu właściwie żałować? Jakoś to
przeżył.
HOW DO YOU SLEEP
How Do You Sleep (z filmu 'Imagine')
so sgt. pepper took you by surprise
you better see right through that mother's eyes
those freaks was right when they said you was dead
the one mistake you made was in your head
how do you sleep?
ah how do you sleep at night?
you live with straights who tell you you was king
jump when your momma tell you anything
the only thing you've done was yesterday
and since you're gone you're just another day
how do you sleep?
ah how do you sleep at night?
a pretty face may last a year or two
but pretty soon they'll see what you can do
the sound you make is muzak to my ears
you must have learned something in all those years
how do you sleep?
ah how do you sleep at night?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz