IT WAS FORTY FIVE YEARS AGO ...
„John złapał pomysł na piosenkę o Mr. Kite podczas gdy kręcenia w Sevenoaks w Kent – wspomina George Harrison o filmowaniu ich promo clipu 'Strawberry Fields Forever' 31 stycznia 1967 roku. „Mieliśmy przerwę na lunch i poszliśmy do antykwariatu w drodze do restauracji. I John to wtedy zauważył, mały plakat prawie z całym tekstem (dla piosenki ).Myślę, że wtedy już zaczął ją pisać”.
John wyjaśniał w 1967 roku podczas wywiadu: „ To wszystko wzięło się ze starego plakatu - staroświeckiego – reklamującego cyrk gdzieś z 1800's , który kupiłem w antykwariacie. Kręciliśmy dla TV kawałek do „Strawberry Fields Forever” Na tym plakacie było zaproszenie na show z Mr. Kite'm”
Ten! plakat |
Innym razem dodaje: „ Napisałem to jako czysty tekst do piosenki. Musiałem napisać to ponieważ czas naglił i musiałem szybko coś napisać w przeciwnym razie nie byłoby mnie na albumie. Więc tak 'trzasnąłem' kilka piosenek w tym ' A Day In The Liife' oraz 'Mr Kite'a”. W swoim ostatnim przed śmiercią wywiadzie dla Playboy'a (zdobyłem go w wersji niemieckiej, pomagała mi tłumaczyć go moja przyjaciółka Jola Król, nauczycielka niemieckiego na studiach – RK) John mówi: „ to taka kosmiczna piosenka, przepiękna, czysta, prosta, jak obraz, jak czyste farby”.
George Martin : „John wiedział wszystko o nastroju piosenki, o kolorach itd. ale nigdy nie specyfikował ani nie sugerował jakich użyć instrumentów czy tonacji. Ja musiałem to zrobić. John tylko zasugerował, że chce by cała piosenka była nagrana w takiej cyrkowej atmosferze...i to była cała jego podpowiedź co do obrazu piosenki. … Często John mawiał, że chce takiego a nie innego brzmienia piosenki w taki sposób jakby mówił, że chce pomarańcza , chciał całego cyrku w piosence, chciał by czuć było zapach, smród, hałas, całą ta atmosferę... ”. I była taka atmosfera, przede wszystkim stworzona dzięki specjalnej grze Ringa na perkusji. Wszystkie inne instrumenty musiały się dopasować do wspaniale śpiewającego Johna.
John pokazuje plakat z Mr. Kite |
Istnieje ogromna ilość dokładnych wspomnień wszystkich osób biorących udział w nagraniu, od samych Beatlesów po wszystkich inżynierów nagrywających wszystko co się działo w studio. Irytację Johna w czasie nagrywania i jej opis pominę. Wiemy wszakże wszyscy, że John potrafił być ogromnie upierdliwy i złośliwy.
Muszę tutaj przyznać, że wiele lat niespecjalnie przepadałem za tą piosenką podobnie jak nie lubiłem jedynej na tej płycie kompozycji Harrisona, następującej po „Mr. Kite”. Wielokrotne przesłuchiwanie ich w najnowszej wersji albumu, cyfrowym remasteringu pomogło. Obie te piosenki to nie przeboiki do zanucenia, podśpiewywania w samochodzie, to kolaże barw. Barw całej tęczy!
Szczegóły:
- Kompozycja: Lennon & McCartney
- napisana: luty '1967
- nagrana: 17, 20 luty, 28,29,31 marzec
- producent: George Martin
- inżynierowie: Geoff Emerick, Richard Lush
Instrumentaliści:
- John – główny głos, organy Hammonda
- Paul – gitary: basowa, solowa, chórki
- George – marakasy, harmonijka basowa, chórki
- Ringo – perkusja, harmonijka
- George Martin – organy, harmonium, pianino, glockenspiel
- Mal Evans – harmonijka
- Neil Aspinall - harmonijka
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz