Wyszukiwanie : .Szukaj w blogu.

2. Szukaj w blogu - zbiórczo

132. SMASHING PUMPKINS - "Disarm"

Singiel: 1994
Album:Siamese Dream
Kompozycja: Billy Corgan
Producent: Butch Vig, Billy Corgan
Wytwórnia: Virgin
Długość: 3:19








Uznawany za jeden z największych przebojów zespołu Billy Corgana, lidera zespołu z pozycją porównywaną do tej, którą się cieszy np. Robert Smith w Cure, lidera uosabiającego zespół, także odwrotnie. Smashing Pumpkins mieli single, które plasowały się na wyższych pozycjach list przebojów w Ameryce czy UK, ale przepiękna ballada 'Disarm' to piękna wizytówka zespołu. Zespołu, który w swojej dyskografii miewał wielkie przeboje zarówno wśród małych jak i dużych płyt (jak choćby trzy płytowy w wersji vinylowej album "Mellon Collie and the Infinite Sadness" czy single 'Tonight Tonight').
'Disarm' pamiętam doskonale z epoki MTV (miałem to szczęście bardzo szybko posiadać satelitę - Astra) i pamiętam także program Steve'a Blame'a (MTV News), w którym zaprezentował premierę tego clipu. Potem co niedzielę w clipowej wersji listy przebojów piosenka ta dotarła aż do nr 1.
Piosenka jest o dzieciństwie muzyka, trudnym, zagubieniu i własnych, specyficznych odczuciach (I used to be a little boy - So old in my shoes), próbie odcięcia się od znienawidzonych rodziców. Sam Billy mówił o niej tak: Chodziło od odcięcie się od czyichś ramion. Powodem napisania 'Disarm' było to, że nie miałem odwagi zabić swoich rodziców, wiec pomyślałem, że wrócę do nich poprzez piosenkę.  Chociaż wiedziałem, że mam gniewną, ogromnie gniewną, pełną przemocy piosenkę, napisałem piękną, pełną uczucia, która mam nadzieję uzmysłowi im fakt jak czułem się, gdy traktowali mnie jak gówno. Ale ludzie często mówią do mnie,' Hej, słuchaj, słucham "Disarm" i tak naprawdę nie wiem o czym jest". To tak jak z rzeczami kryjącymi się za słowami. Myślę, ze można czarować obrazy, układać różne frazy ze słów, ale tam jest uczucie zawarte pomiędzy słowami  i dla mnie znaczy wiele, pokazuje uczucie czym jest strata. Będąc dorosłym i patrząc wstecz na romantyzm dzieciństwa, miewasz uczucia, że pewne rzeczy przegapiłeś ale i też tak, że się nigdy nie wydarzyły. O tym jest 'Disarm'.

Dla mnie doskonałą ilustracją piosenki jest okładka albumu. Mały bohater  i jego przyjaciółka piosenki Małe zdanie 'cut that little child' - przecież o wielorakim znaczeniu - spowodowało, że np. BBC nie nadawało tej piosenki, co oczywiście było dla niej tylko doskonałą reklamą. Billy to skomplikowana postać, wielokrotnie w wywiadach wspominał, jak wiele razy był bardzo blisko popełnieniu samobójstwa (“I almost killed myself about three, four, seven times,”)
Nie udało mi się znaleźć w sieci ciekawej wersji koncertowej tego utworu. Zespół wykonuje ją na scenie bardziej rockowo, czasem zbyt akustycznie, stąd tylko oficjalny clip, z niesamowitą aurą, dzwonami, niespokojnym rytmem, no i jeszcze z  Billym z czupryną bujnych włosów, której szybko się pozbył. Na koniec fragment gdzie Billy opowiada o piosence, genialnej  - wierzcie mi.


Disarm you with a smile
And cut you like you want me to
Cut that little child
Inside of me and such a part of you
Ooh, the years burn

I used to be a little boy 

So old in my shoes
And what i choose is my choice
What's a boy supposed to do?
The killer in me is the killer in you
My love
I send this smile over to you

Disarm you with a smile
And leave you like they left me here
To wither in denial
The bitterness of one who's left alone
Ooh, the years burn
Ooh, the years burn, burn, burn

I used to be a little boy
So old in my shoes
And what I choose is my voice
What's a boy supposed to do?
The killer in me is the killer in you
My love
I send this smile over to you

The killer in me is the killer in you
Send this smile over to you
The killer in me is the killer in you
Send this smile over to you
The killer in me is the killer in you
Send this smile over to you 


__________________

Smashing Pumpkins nie znajdą się już wyżej na Topie z żadnym utworem, stąd niżej kilka moich ulubionych - i chyba ich najlepszych - utworów. Kolejno: 'Tonight, Tonight", "Ava Adore" (gdy usłyszałem kiedyś ten utwór, jeździłem co tydzień na giełdę płyt by kupić album z tym utworem) oraz '1979' (zaj...sty riff gitarowy). oczywiście zespół ma dużo więcej znakomitych utworów, te mają tylko zaciekawić, jeśli nie zrobiło tego samo 'Disarm'






______________________________________
 MÓJ TOP WSZECH-CZASÓW - Notowanie z 2016

1 komentarz:

  1. Byłem, jestem fanem Twojego bloga o The Beatles, ale ten jest również świetny. Cudną muzę proponujesz :)

    OdpowiedzUsuń