Wyszukiwanie : .Szukaj w blogu.

2. Szukaj w blogu - zbiórczo

Nie żyje Christine McVie (Fleetwood Mac)

 


Paskudny post. Odeszła wczoraj, 30 listopada 2022.  W wieku 79 lat. Była Angielką,  jej kariera to przede wszystkim członkostwo, ważne, bo jako współtwórczyni wielu hitów, w  legendarnej kapeli Fleetwood Mac. W okresie największej sławy tego zespołu, już w epoce bez Petera Greena, tj. w czasie wydania jednego z najpopularniejszych albumów wszech-czasów, "Rumours"(mój nr 64), w kapeli były dwa małżeństwa, Christine z basistą Johnem McVie, oraz Stevie Nicks z Lindsay'em Buckinghamem. Oba rozpadły się, jak rozpadał się wielokrotnie zespół, reaktywowany z zawsze w składzie Christine. Magazyn Rolling Stone nazwał ją "sercem zespołu". W swoim ostatnim składzie nie było już Lindsay'a Buckinghama i muzyk ten, twórca większości przebojów zespołu, często wspólnie z obu paniami sądził się ze swoją kapelą. "Don't Stop", jeden z największych przebojów kapeli to dzieło tej pary. 


Christine źle się czuła w tym konflikcie, głównie pomiędzy dawnym małżeństwem. Była blisko z Lindsay'em z którym nagrała w 2017 album  zatytułowany tylko ich nazwiskami. Stevie Nickz zagroziła, że albo ona odejdzie albo Lindsay. Jej ex-mąż skomentował to tak: Zagroziła im swoim odejściem... to tak jakby Mick Jagger powiedział, że albo on albo Keith Richards odejdzie ze Stonesów. Christine czuła się wtedy paskudnie, ale prywatnych kontaktów z Lindsay'em nie zerwała. Napisała do niego, że żałuje tego, że nie wstawiła się za nim, ale jej sprawy materialne wymagały...  W 2017 roku w czasie nagrywania albumu z Lindsay'em wspominała: Myślę, że w ciągu mojego życia dość dokładnie podążałam za moim własnym drogowskazem.… Szczerze mówiąc, nie sądzę, żebym dawała sobie jakieś rady. Myślę, że po prostu radziłem sobie z tym, co robiłem i bardzo mi się to podobało. Oczywiście moje najlepsze piękne dni to czasy, gdy byliśmy wersją Buckingham-Nicks Fleetwood Mac. To było dla mnie najlepsze dni.    


Lindsay Buckingham: Christine nie tylko była dla mnie magiczną częścią Fleetwood Mac, była dla mnie muzyczną towarzyszką, przyjaciółką, bratnią duszą, siostrą. Przez ponad cztery dekady pomagaliśmy sobie nawzajem w tworzeniu pięknego dorobku i trwałego dziedzictwa, które nadal odbija się wokół nas echem. Czuję się bardzo szczęśliwy, że ją poznałem. Chociaż będzie mi jej bardzo brakować, jej duch będzie żył właśnie dzięki temu dorobkowi i dziedzictwu.

Najsłynniejszy skład Fleetwood Mac: Mick, Stevie, Lindsay, John McVie i Christine

 Burzliwą i fascynującą historię Fleetwood Mac zostawiam na inny, teraz wiem, że nieodległy post.

 

Everywhere

 

Nie ukrywam, że wiadomość ta ogromnie mnie  zmartwiła. Fleetwood Mac w moim muzycznym życiu uczestniczyli cały czas, od 1975 roku, od słynnych "Plotek", albumu tak różnorodnego jakich mało. Może tylko The Beatles mieli aż tak zróżnicowany potencjał twórczy. We Fleetwood komponowała i śpiewała trójka muzyków, Christine, Stevie i Lindsay. Tworzyli samodzielne utwory, także wspólnie. Posłuchajcie  dzisiaj albumu "Rumours" (może również "Mirage") w hołdzie zmarłej artystce i podziwiajcie jego różnorodność, w której spory udział miała Christine. Pamiętam także dokładnie swoją fascynację przepiękną balladą Christine z albumu "Mirage", "Wishing You Were Here". Przypuszczalnie miałem wtedy jakieś perypetie sercowe i ta ballada bardzo mi długo towarzyszyła. Ze względu na jej tekst mogę sobie tylko wyobrazić jak często teraz wspominają ten utwór członkowie zespołu i wszyscy jej przyjaciele. Christine miała niesamowicie ciepły, delikatny, aksamitny głos. Nie pamiętam żadnego utworu, w którym śpiewała by spróbowała śpiewać inaczej, agresywniej, ale nie uważam tego za wadę. Ponieważ wspomniałem o The Beatles to jeszcze jedna mała uwaga. Fleetwood Mac założył bluesowy gitarzysta angielski Peter Green. W 1969 roku zespół miał wielki przebój, gitarowy blues "Albatros", którego klimat, brzmienie, dźwięki gitar tak bardzo spodobały się Beatlesom, że zainspirował ich przy pracy nad albumem "Abbey Road", konkretnie  przy numerze "Sun King". 


Wishing You Were Here
 

CHRISTINE: Moi rodzice kupili mi ten album ["With The Beatles"] na Boże Narodzenie i to było podczas Beatlemanii. Byłam jednym z Beatlemaniaków. Musiałem mieć około 19-20 lat; och, odtwarzałem tę płytę, aż nic z niej nie zostało. Najbardziej podobała mi się piosenka "Roll Over Beethoven". Chodziło o melodie, piosenki, harmonie. Głosy były tak szczere i krystalicznie czyste. Myślę, że wykorzystanie przez nich przestrzeni było bardzo ważne.

Boję się nadchodzących lat, kiedy moi idole, bohaterowie będą odchodzić. Pewnym pocieszeniem przy tej wiadomości jest to, że jak poinformowała rodzina zmarłej, jej choroba była krótka a śmierć bardzo łagodna. RIP Christine.W poście przepiękne przeboje z Christine w roli głównej (z Fleetwood Mac i solo).
 
 
 Zespół Fleetwood Mac po wiadomości o śmierci Christine umieścił w sieci oświadczenie: Nie ma słów, aby opisać nasz smutek z powodu odejścia Christine McVie. Była naprawdę jedyna w swoim rodzaju, wyjątkowa i utalentowana ponad miarę. Była najlepszym muzykiem, jakiego można mieć w swoim zespole i najlepszą przyjaciółką, jaką można mieć w życiu. Mieliśmy szczęście, że mogliśmy ją spotkać w naszym życiu. Osobno i razem głęboko kochaliśmy Christine i jesteśmy wdzięczni jej za niesamowite związane z nią wspomnienia, które mamy. Będzie jej bardzo brakowało.
  


Only Over You

 
Perkusista Mick Fleetwood nawiązując do piosenki "Songbird" napisał: To dzień, w którym moja droga ukochana przyjaciółka Christine McVie, odleciała… i zostawiła nas, przyziemnych ludzi, abyśmy z zapartym tchem słuchali dźwięków tego 'śpiewającego ptaka'… przypominając wszystkim, że miłość jest wszędzie wokół nas, abyśmy sięgali i dotykali tego cennego życia, które jest nam dane. Część mojego serca odleciała dzisiaj. Będzie mi brakować wszystkiego, co dotyczy ciebie, Christine McVie. Wspomnień jest mnóstwo… lecą do mnie. 
Wspomniana przez Micka "SongBird" to ulubiona piosenka Christine, często wykonywana przez zespół na zakończenie koncertów.



 SongBird

Everywhere
  
Don't Stop


Stevie Nicks:
Kilka godzin temu dowiedziałam się, że zmarł mój największy na świecie przyjaciel, od pierwszego dnia 1975 roku. Nawet nie wiedziałam, że jest chora... aż do soboty wieczorem. Chciałam się dostać do niej w Londynie, chciałam tam być, ale kazano nam czekać. Tak więc od soboty w mojej głowie wiruje jedna piosenka w kółko, w kółko. Pomyślałem, że być może uda mi się jej to zaśpiewać, więc teraz jej to śpiewam. Zawsze wiedziałam, że pewnego dnia będę potrzebował tych słów [napisane przez trzy siostry z zespołu Haim].  To wszystko, co mogę teraz zrobić. Alleluja... I had a best friend / But she has come to pass / One I wish I could see now / You always remind me / That memories will last / These arms reach out / You were there to protect me / Like a shield / Long hair running with me / Through the field / Everywhere / You’ve been with me all along / Why me? / How’d I get this hallelujah / Why me? / How’d I get this hallelujah / Why me? / How’d I get this hallelujah.  Do zobaczenia po drugiej stronie, kochanie. Nie zapomnij o mnie. Zawsze, Stevie. 


 Wspomniane trio sióstr Haim skomentowało to wydarzenie:  Piszemy to ze łzami w oczach i na twarzach. Siostrzeństwo Stevie i Christine było dla nas bardzo ważne, gdy dorastaliśmy. Widok dwóch silnych kobiet wspierających się nawzajem w naszym ulubionym zespole miał na nas ogromny wpływ przez całe nasze życie żyje. Od grania „say that you love me” w Rockinhaim od 1999 roku do oglądania Christine śpiewającej „over my head” na żywo w 2015 roku, była nieustanną inspiracją. RIP piękny śpiewający ptaku [songbird] ❤️❤️❤️”



Over My Head

As Long As You Follow
 

Hold Me
 
 Got A Hold On Me (solowy przebój)
 
 

Little Eyes 


Love Will Show Us How (solowy przebój)

 
 

In My World  i Feel About You (duet Christine i Lindsay'a)

Na tą chwilę nie znalazłem w sieci reakcji Buckinghama na śmierć przyjaciółki.


1 komentarz:

  1. Wielka szkoda, kocham jej piosenki, solo i w zespole. Ania

    OdpowiedzUsuń