Wyszukiwanie : .Szukaj w blogu.

2. Szukaj w blogu - zbiórczo

VICOTR TSOI (COJ) & KINO - BEST (3)


 



 O Victorze Coju (różne pisownie: Tsoi, Coy) rosyjskim muzyku, artyście-ikonie dawnego Związki Radzieckiego napisałem trochę kilka tygodni temu (kilka postów w tył). Za sprawą przypadkowo usłyszanej piosenki "Gwiazdy imieniem Słońce" - podpisanej przez zespół Kino, którego absolutnym liderem i twórcą całości materiału był charyzmatyczny Victor Coy (Tsoi). Po wspomnianym, znakomitym utworze "Звезда по имени Солнце" poznałem inne utwory zespołu, w tym ich chyba największy, "Spokojnej nocy" (Спокойная ночь). No i zacząłem grzebać w sieci, na youtube. Poznałem historię zespołu, niespodziewaną śmierć Victora, ghdy wydawało się, że będzie już tylko lepiej, bo na dwa miesiące przed śmiercią on z zespołem Kino wystąpili na gigantycznym koncercie na moskiewskich Łużnikach dla ponad 60 000  fanów (koncert ten można zobaczyć na youtube). Cóż, słuchanie wybiórczych piosenek zespołu skłoniło mnie do zdobycia ich całej dyskografii a na Allegro kupiłem od ukraińskiego użytkownika 2 płytowe wydawnictwo ze zremasterowanym największymi przebojami Victora i Kino. Z 36 nagrań zrobiłem sobie własną playlistę na smartfonie, którą lubię czasem wysłuchać na spacerze z psem. Bardzo podoba mi się muzyka zespołu. 

Dzisiaj zespół odcina kupony od dawnej sławy (między innym seria koncertów pod nazwą "Symfoniczne Kino", gdzie z orkiestrą gra gitarzysta zespołu Jurij Kasparian), ale wciąż jest zapotrzebowanie na jego muzykę a nowe pokolenia Rosjan poznają muzykę najpopularniejszego i chyba najlepszego tam zespołu. Teraz w zespole pojawił się syn Victora, zespół wzorem The Beatles nagrywa nowe utwory z taśm, które pozostawił Victor i podobnie jak John Lennon śpiewał pośmiertnie na dwóch ostatnich singlach Beatlesów z 1995 roku, koledzy z Kina ożywili na nowo głos zmarłego przyjaciela. Poniżej kilka, jak dla mnie najlepszych utworów zespołu. Muzyka gitarowa, spokojna, balladowa. Teksty niespecjalnie lub wcale rewolucyjne. Victor śpiewał o prostych rzeczach, o miłości, braku pieniędzy! (upadek ZSRR tuż niebawem), czasem tylko krytykując wojny, podkreślając potrzebę niezależności, nie wchodzenia sobie w drogę. Zespół nie zdobył popularności poprzez swoje postawy np. rockowych outsiderów, buntowników. Tylko i wyłącznie muzyką, która trafiała wszędzie w całym ZSRR do młodych ludzi. Krytycy klasyfikowali ich jako muzyków nowofalowych, nawet punkowych, ale jak dla mnie zespół grał łatwy, melodyjny rock-pop, jak np. u nas Maanam. Podoba mi się to podobieństwo do zespołu M.Jackowskiego i Kory. Kino i Coy byli z pewnością mniej drapieżni niż - dzięki fenomenowi Kory - polski zespół, ale tak jak w balladach Jackowskiego, stricte rockowych, możemy odnaleźć naszą polską nutę (np. w "Ta noc do innych niepodobna", "Kocham cię, kochanie moje" czy "Krakowski Spleen"), ja odnajduję jakoś podświadomie, bo żaden ze mnie znawca muzyki rosyjskiej, takie klimaty. Bardzo pasuje mi do nich rosyjski tekst, lekko monotonny wokal Coy'a. Szkoda, że śmierć muzyka nie pozwoliła się zespołowi rozwinąć, a akurat szły piękne czasy, koniec komuny, otwarcie się całego dawnego bloku ZSRR na świat. Z pewnością muzyka utalentowanego Victora ewoluowałaby, byłaby bogatsza aranżacyjnie, instrumentalnie, może zainteresowałby się nim jakiś zachodni koncert muzyczny? To gdybanie wiem, ale Kino i Coy byli wtedy (są zresztą i teraz) gigantami na rynku rosyjskim i wyrastali poza swoją muzyczną konkurencję. Poważne zainteresowanie się nimi przez poważny biznes muzyczny był tylko kwestią czasu.

     W innej fryzurze Vicor jeszcze bardziej przypominałby Bruce'a Lee, zresztą idola muzyka. W kapeli miał przezwisko "Chińczyk", choć korzenie jego to Korea. 

 



CD 1 CD2
1. Группа крови 1. Место для шага вперёд
2. Звезда по имени Солнце 2. Кончится лето
3. Стук 3. Печаль
4. Хочу перемен 4. Звезда
5. Пачка сигарет 5. Невесёлая песня моя
6. Следи за собой 6. Закрой за мной дверь, я ухожу
7. В наших глазах 7. Сказка
8. Кукушка 8. Последний герой
9. Песня без слов 9. Ночь
10. Война 10. Спокойная ночь
11. Когда твоя девушка больна 11. Восьмиклассница
12. Нам с тобой 12. Бездельник 2
13. Красно-жёлтые дни 13. Видели ночь
14. Мама-анархия 14. Мама, мы все тяжело больны
15. Рядом со мной 15. Алюминиевые огурцы
16. Это не любовь 16. Просто хочешь ты знать
17. Генерал 17. Время есть, а денег нет
18. Камчатка 18. Мои Друзья 


 
   Пачка Сигарет
  
Кончится лето
 

  
Невесёлая песня
 
Группа крови
 
 
Песня Без Слов



 
 
 












Brak komentarzy:

Prześlij komentarz