Wyszukiwanie : .Szukaj w blogu.

2. Szukaj w blogu - zbiórczo

4. MTW: GENESIS - "Mama"


Singiel,1983
Strona B: "It's Gonna Get Better"
Album: Mama
Kompozycja: Tony Banks, Phil Collins, Mike Rutherford
Producent: Genesis, Hugh Padgham
Wytwórnia: Atlantic
Długość: 6:49 (album) 

Phil, Mike i Tony. 1983




 __________
Obsada:
Phil Collins: wokal, instrumenty perkusyjne
Tony Banks: instrumenty klawiszowe
Mike Rutherford: wszystkie gitary, drum machine Linn LM-1

Gdyby ktoś spytał mnie o najbardziej epicki song w dziejach muzyki rockowej to bez chwili zastanowienia wymieniłbym na pewno piosenkę Genesis, "Mama". Wśród kilku innych oczywiście. Piosenkę, którą miałem przyjemność wysłuchać także na żywo. W 1998 roku w katowickim Spodku z Ray'em Wilsonem, w strugach deszczu na stadionie w Chorzowie (cała trójka a więc z Philem), oraz kilka lat temu na kameralnym koncercie Ray'a Wilsona. Każde wykonanie tej piosenki to wielkie przeżycie, choć oczywiście "Mama" to przede wszystkim ten niesamowity wokal Phila oraz perkusyjny podkład wykreowany na automacie czy syntezatorze perkusyjnym Linn LM-1 przez  - co dość ciekawe, bo gra bębnów, ich rytmika były domeną Phila - gitarzystę zespołu, Mike'a. Charakterystyczna instrumentalna fraza z początku utworu to właśnie to co przyniósł kolegom do studia Rutherford i na bazie tego motywu rytmicznego cała już trójka stworzyła absolutne arcydzieło. Ekspresyjna, mocna perkusja (jej brzmienie), która pojawia się w połowie utworu to już pomysł Phila, który skopiował ze swojego wcześniejszego, wielkiego hitu "In The Air Tonight", a obaj koledzy z Genesis nie mili nic przeciwko. 
Zresztą albumem "Mama" zespół ukierunkował się w stronę bardziej przystępnej muzyki, niż tą, którą grał z Peterem Gabrielem (co można zauważyć już na poprzednim albumie "Duke"). 


Collins wspominał, że akordy klawiszowe zaczął na gorąco dodawać do puszczone przez Mike'a podkładu elektronicznej perkusji (całej barwy) Tony a on improwizować ze słowami. W pewnym momencie zaśpiewał słowo "mama" i cała trójka postanowiła, że to dobry motyw na cały utwór. Zwrot "had a lot of steam, a lot of heat" miał kojarzyć się muzykom z kubańskimi burdelami. Cały tekst powstał podobno dość szybko i na koniec sami muzycy byli zaskoczeni jego całością.


STEVE HACKETT (były muzyk Genesis): "Mama" jest pięknie nawiedzonym utworem.

Do dzisiaj to najlepiej się sprzedający singiel zespołu. Pomijając sukcesy jakie odnosił na całym świecie, w rodzimej Wielkiej Brytanii dotarł do miejsca nr 4, zaś na rockowej liście Billboardu aż 5. W pełnej gorącej setce Billboardu tylko ósma dziesiątka, ale to zdecydowanie nie numer dla Amerykanów lat 80-tych. Wtedy królował tam już Michael Jackson z albumem "Thriller" więc bardziej niż "Mama" Amerykanie polubili kolejny singiel zespołu "That's All", który dotarł do 1-szej dziesiątki Billboardu (#6,7). Piosence pomogło oczywiście interesujące video. Pamiętajmy, że lata 80-te to narodziny i dominacja telewizji muzycznych, przede wszystkim MTV.
PHIL  COLLINS: Nasz menadżer, kiedy pierwszy raz usłyszał numer, uznał, że chodzi w nim o aborcję, uczucia z tym związane, no wiesz, kiedy mówisz do matki: "Proszę, daj mi szansę, nie odbieraj mi jej, czy nie czujesz mojego serca?" Wszystkie te słowa padają w piosence ale tak naprawdę to jest o młodym nastolatku, który ma matczyną fiksację na punkcie spotkanej prostytutki i zupełnie nie rozumie tego, że ona nie jest nim zainteresowana. To tak jak we wspomnieniach Davida Nivena (brytyjski aktor) w jego  „The Moon's a Balloon”. Opowiada tam jak był bardzo młody, kończy szkołę kadetów, poznaje 45-letnią prostytutkę i spędza z nią fantastyczny okres. Jest dla niej wyjątkowy ale to nie może się dalej rozwinąć poza to co jest, i o to tutaj chodzi, trochę ze złowieszczym wydźwiękiem...




Long version!!!



I can't see you mama
But I can hardly wait
Ooh, to touch and to feel you mama
Oh, I just can't keep away

In the heat and the steam of the city
Oh, it's got me running and I just can't brake
So say you'll help me mama
Cause its getting so hard
Oh!

Now, I can't keep you, mama
But I know you're always there
You listen, you teach me, mama
And I know inside you care

So get down, down here beside me
Oh, you ain't going nowhere
No, I won't hurt you mama
But it's getting so hard
Oh!

Ha ha, ha ha ha ha, ha ha, argh
Ha ha, ha ha ha ha, ha ha, argh

Can't you see me here, mama
Mama, mama, mama, please
Can't you feel my heart
Can't you feel my heart
Can't you feel my heart, oh
Now listen to me, mama
Mama, mama
You're taking away my last chance
Don't take it away
Can't you feel my heart?

It's hot, too hot for me, mama
But I can hardly wait
My eyes they're burning, mama
And I can feel my body shake
Don't stop, don't stop me, mama
Oh, make the pain, make it go away, hey he-ey
No, I won't hurt you, mama
But its getting so hard
Oh!


Now I can't see you, mama
But I know you're always there
You taunt, you tease me, mama
But I never, never, never can keep away

It's the heat and the steam of the city
Oh, got me running and I just can't brake
So stay, don't leave me, mama
Cause its getting so hard
Oh!

Don't go
No, no, don't go
Mama, mama, don't go
No-hoh-hoh, don't go
Ha ha don't go...
Ha ha don't go...
Don't go!
Don't go!



2 komentarze:

  1. Arcymega hit i ciekawi mnie czemu nie ląduje wysoko w zestawieniach topów Wszech czasów w 3 czy 357.

    OdpowiedzUsuń
  2. bo wolą polskie kaszanki Kultu np.

    OdpowiedzUsuń