Wyszukiwanie : .Szukaj w blogu.

2. Szukaj w blogu - zbiórczo

25. MTW: PHIL COLLINS - IN THE AIR TONIGHT



Singiel, 9.01.1981
Strona B: "The Roof is Leaking"
Album: Face Value
Kompozycja: Phil Collins
Producent: Phil Collins, Hugh Padgham
Wytwórnia: Virgin
Długość: 4:57





 
Obsada:  
Phil Collins: wokal, perkusja, instrumenty perkusyjne (the Roland CR-78), syntezator, vocoder,
Daryl Stuermer:  gitara
John Giblin: gitara basowa
Lakshminarayana L. Shankar: skrzypce





"Dzisiaj wieczorem w powietrzu' to utwór, bo trudno w przypadku tego arcydzieła Collinsa (ale i także większości tytułów mojego topu) użyć zwrotu 'piosenka', należy od wielu lat do grona najwybitniejszych numerów rockowych wg. zestawień wszystkich znanych i renomowanych magazynów, radiostacji, krytyków. Z pewnością zasadnie nazywa się go 'numerem o najbardziej ekspresyjnej partii perkusji'. Kultowa piosenka, także ze względu na tajemniczy tekst, do którego, jak do żadnej innego, powstało wiele mitów, legend, wyjaśnień. W narracjach tych występują wypadek, gwałt, morderstwo, utonięcie, cudzołóstwo i wiele innych jak ostateczna zemsta, którą miała być właśnie piosenka.
 Np, uważano przez lata, że Phil  napisał ją, chcąc rozliczyć się z traumatycznym zdarzeniem z przeszłości, kiedy mógł pomóc tonącemu, a nie zrobił tego. Jedna z teorii opowiadała, że wydarzyło się to na rzecze, gdy Phil wędkował w łodzi z kolegą, który wypadł za burtę (jedna z plotek głosi, że miał to być młodszy brat muzyka). Phil nie umiał pływać, więc zawołał kogoś z brzegu, ale przywoływany mężczyzna nie pośpieszył z pomocą. Większość z tych historii zawiera zakończenie, w którym Phil Collins w końcu zaprasza nieprzyjaznego faceta na jeden ze swoich koncertów, dając mu bilet na miejsce w pierwszym rzędzie, a następnie śpiewa In the Air Tonight i ujawnia tłumowi, jak ten człowiek stał i pozwalał komuś umrzeć, gdy mógł go uratować. Także piosenka miała być rozliczeniem się Phila z żoną, którą złapał w łóżku ze swoim bliskim przyjacielem. Więcej o tym w dalszej części tekstu.


9 lutego 1981 r. do sklepów trafiła płyta "Face Value" - solowy debiut Phila Collinsa, do tej pory znanego jako perkusista i wokalista grupy Genesis. 
PHIL: Miałem żonę, dwoje dzieci, dwa psy, a następnego dnia straciłem wszystko. Wiele z tych piosenek zostało napisanych, bo przechodziłem przez te emocjonalne zmiany.
W tym czasie muzyk był mocno zajęty działalnością w Genesis (od 1975 r. po odejściu Petera Gabriela perkusista stał się też głównym wokalistą i frontmanem) i pobocznych projektach - od płyt kolegów z macierzystej formacji (Steve Hackett, Anthony Phillips) po grający jazz fusion zespół Brand X. Zawodowe zaangażowanie odbiło się na życiu prywatnym muzyka - takiego życia miała dość jego żona Andrea Bertorelli, która w dużej mierze sama miała na głowie dom i wychowywanie dwójki małych dzieci: syna Simona i córki Joely z jej poprzedniego małżeństwa (Collins ją adoptował). I to właśnie rozpad małżeństwa najbardziej wpłynął na klimat płyty "Face Value". Gdy żona wyprowadziła się z domu (w 1979 r. wniosła wniosek o rozwód), Phil Collins zaczął pisać piosenki, w których odbijało się jego życie. 
Rolling Stone umieszczając piosenkę na liście swoich 500 wszech-czasów (ostatnio tylko na 291) napisał o niej tak: W 1979 roku, po długiej trasie koncertowej z Genesis, która doprowadziła do rozpadu jego małżeństwa, Phil Collins wrócił do pustego domu. „Byłem zły, byłem nieszczęśliwy, byłem smutny” – powiedział później o tym okresie. Założył prowizoryczne studio w swojej sypialni i przelał wszystko, co boli, na jedną z najbardziej mrożących krew w żyłach i zapierających dech w piersiach piosenek lat 80-tych – niesamowitą nastrojową atmosferę syntezatorów i maszyn perkusyjnych, zwieńczoną eliptyczną, oskarżycielską tyradą i Moną Lisą wszystkich kiedykolwiek nagranych partii bębnów, opadające uderzenie tom-tom, które Collins porównał kiedyś do dźwięku „szczekania fok”.
 
PHIL: W przypadku 'In the Air Tonight', który jest jednym z pierwszych napisanych przez mnie utworów, słowa po prostu ze mnie wpłynęły. Nie miałem niczego zapisanego, wszystko odbyło się bardzo spontanicznie. I od tamtej pory zawsze tak właśnie to robię. W 99% przypadków nie ma potrzeby, bym siadał w miejscu i zaczynał myśleć. A skąd wiem, o czym będzie tekst? Zazwyczaj w momencie komponowania muzyki pojawia się wskazówka na temat tego, czego powinien dotyczyć utwór.
Wspomniany utwór "In the Air Tonight" to pierwszy singel z "Face Value", pierwszy singiel solowy w karierze i zarazem jeden z największych - poza macierzystym Genesis - przebojów Collinsa oraz całej dekady. Do historii przeszła imponująca partia perkusji w drugiej części utworu (na początku słyszymy tylko ścieżki automatu perkusyjnego i przetworzony przez vocoder głos Collinsa). To właśnie ona sprawiła, że po utwór chętnie sięgali hiphopowcy (m.in. Nas, DMX, 2Pac, Lil' Kim, Kesha, Young Buck) wplatając sample z "In the Air Tonight" do swoich kompozycji. W swoim wielkim przeboju "Stan" Eminem śpiewa: Hey, Slim, I drank a fifth of vodka, you dare me to drive? / You know the song by Phil Collins, "In the Air of the Night" / About that guy who coulda saved that other guy from drownin' / But didn't, then Phil saw it all, then at a show he found him?...

Mroczny klimat nagrania koresponduje z tekstem, który do dziś wywołuje wiele nieporozumień. Według miejskiej legendy utwór ma opowiadać o jakimś dramatycznym wydarzeniu (zwykle utonięciu), którego świadkiem był Collins, a w którym ktoś może pomóc ofierze, ale tego nie czyni. Wersji było kilkadziesiąt, mimo tego, że muzyk przy każdej okazji prostuje, że to nieprawda.
PHIL: Historia rozprzestrzenia się jak w głuchym telefonie, stając się coraz bardziej zawiła. Nie wiem, o czym jest ta piosenka. Kiedy ją pisałem, przechodziłem przez swój rozwód. Jedyne co mogę powiedzieć, to że jest wyraźnie o gniewie. To ta strona gniewu albo gorzka strona separacji. Co dodaje sprawie jeszcze więcej komizmu to to, że kiedy słyszę te historie wymyślone przed wieloma laty, zwłaszcza w Ameryce, gdy ktoś podchodzi do mnie i pyta 'Czy naprawdę widziałeś kogoś tonącego?' odpowiadam 'Nie, błąd'. To frustrujące, bo to prawdopodobnie jedyna piosenka spośród wszystkich, które napisałem, o której nie wiem, o czym jest.
Popularność "In the Air Tonight" sporo zawdzięcza też telewizji - to ponoć 21-ty  teledysk wyemitowany przez (wówczas jeszcze muzyczną) MTV, a w 1984 r. piosenkę wykorzystano w pilocie popularnego serialu "Policjanci z Miami". To, co dziś jest oczywistością, na początku lat 80. było jeszcze ciekawostką. Sam Collins pojawił się też w obsadzie odcinka "Phil the Shill" w drugiej serii "Policjantów...".
Płyta "Face Value" (pięciokrotna platyna w Wielkiej Brytanii i USA) rozpoczęła imponującą solową karierę solową Collinsa. Brytyjczyk jest jednym z trzech artystów (obok Michaela Jacksona i Paula McCartneya), którzy sprzedali ponad 100 mln płyt z zespołem i solo. Pod koniec stycznia tego roku "Face Value" i "Both Sides" z 1993 r. trafiły ponownie do sprzedaży, rozpoczynając serię reedycji solowych płyt, nazwanej fragmentem tekstu z megahitu "Against All Odds" - "Take A Look At Me Now". Wznowienia poszerzono o pochodzące z prywatnego archiwum kompozycje w wersjach demo i live, także strony B singli (część z nich nigdy wcześniej nie była publikowana). Ciekawostką są okładki nawiązujące do oryginalnych - na reedycjach ponownie widzimy twarz Collinsa, starszego odpowiednio o 35 i 23 lata.
Perkusja. Wątek ten zostawiłem na koniec. bezdyskusyjnym faktem ogromnej popularności songu jest oczywiście partia rytmiczna, gra samego muzyka na perkusji. Jej niesamowite brzmienie. W owym czasie muzyk przygotowując się do solowego albumu eksperymentował z dźwiękami swoich bębnów, które miały brzmieć inaczej niż na płytach Genesis (tak naprawdę to od solowego albumu, bębny Phila będą już brzmieć zawsze tak samo, czy to na kolejnych solowych albumach czy pod flagą tria z Banksem i Rutherfordem). 
Specyficzne brzmienie samych bębnów  w 'In The Air...' uzyskano przypadkowo. Konsola miksowania w studiu, His Solid State Logic 4000, miała wbudowaną nową obsługę, tzw. "reverse talk-back". Normalny przycisk 'talkback' to przycisk umożliwiający producentowi rozmowę z muzykami w czasie procesu nagrywania. Nowy przycisk miał za zadanie móc przez producenta za konsoletą, w oddzielnym przecież pomieszczeniu, odsłuchiwania rozmów muzyków. Oczywiście funkcja ta miała wiele możliwości edycyjnych tych dźwięków. W połowie roku 1979 roku Phil brał udział w nagraniu utworu 'Intruder' Petera Gabriela. Grał oczywiście na perkusji. Włączony wtedy został odwrotny 'talkback' i inżynier nagrań Hugh Padgham (na zdjęciu) był pod wrażeniem usłyszanego brzmienia. Padgham, dzisiaj jeden z najsłynniejszych brytyjskich producentów (między innymi Paul McCartney, Yes, The Police, Genesis, Collins, Human League, Elton John, Frida z Abby z przebojem 'Is There Something Going On', w którym bebny Phila brzmią prawie jak w 'In The Air...') pół roku później produkował album 'Face Value' i zapamiętał ten fakt. W 1986 roku Padgham wraz z Collinsem otrzymają nagrodę Grammy za album Roku 1985 'No Jacket Required' - a jakże Phila Collinsa. Tyle w skrócie. Dokładniej o uzyskaniu na albumie klasycznego już brzmienia bębnów czytajcie tutaj.
  • Phil Collins o 'In The Air Tonight' w show Jimmy'ego Fallona (link)
________________

I can feel it coming in the air tonight, Oh Lord
I've been waiting for this moment, all my life, Oh Lord
Can you feel it coming in the air tonight, Oh Lord, Oh Lord

Well, if you told me you were drowning
I would not lend a hand
I've seen your face before my friend
But I don't know if you know who I am
Well, I was there and I saw what you did
I saw it with my own two eyes
So you can wipe off the grin,
I know where you've been
It's all been a pack of lies

And I can feel it coming in the air tonight, Oh Lord
I've been waiting for this moment for all my life, Oh Lord
I can feel it coming in the air tonight, Oh Lord
I've been waiting for this moment for all my life, Oh Lord, Oh Lord

Well I remember, I remember don't worry
How could I ever forget,
It's the first time, the last time we ever met
But I know the reason why you keep your silence up, no you don't fool me
The hurt doesn't show; but the pain still grows
So stranger it's you or me

And I can feel it coming in the air tonight, Oh Lord
But I've been waiting for this moment for all my life, Oh Lord
I can feel it in the air tonight, Oh Lord, Oh Lord
But I've been waiting for this moment for all my life, Oh Lord
And I can feel it coming in the air tonight, Oh Lord
But I've been waiting for this moment for all my life, Oh Lord
I can feel it in the air tonight, Oh Lord, Oh Lord
But I've been waiting for this moment for all my life, Oh Lord, Oh Lord 


________________



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz