Wyszukiwanie : .Szukaj w blogu.

2. Szukaj w blogu - zbiórczo

Albumy : nr 56

MARVIN GAYE - "What's Going On"
1971

Ogromnie ważny album w muzyce, notowany w pierwszej 10-ce topu  albumów all-time magazynu "Rolling Stone". Wielka muzyka wykraczająca poza granice zwykłego soulu, czarnej muzyki wytwórni Motown. Wychowany na glam rocku (Slade, Sweet itd)  i rocku progresywnym spod znaku Pinków, Deep Purple, z czasem New Romantic, zawsze jednak rock niewiele wiedziałem o tym albumie jak i tym wykonawcy. Docierały do mnie sygnały, że to ulubiony wokalista George'a Michaela, że Spandau Ballet "słuchają" go w "True", że Michael Jackson uwielbia ta płytę, że covery z niej nagrywali tacy rożni artyści jak Cyndi lauper czy Robert Palmer aż uznałem kilka lat temu, ze warto się tej płycie przyjrzeć z bliska.Jak pisze Wiki: "...album odzwierciedla tworzący się w tym czasie nowy trend w muzyce soul. Tekstami o narkotykach, ubóstwie, wojnie w Wietnamie... szybko wywołał sensację i wytrwał jako klasyczny album soulu wczesnych lat 70". Przy piosence "What Happening Brother" na YT odczytałem wpis: "This song written so long ago still reminds me of today with Iraq/Afghanistan. I have no words to express how much this song means to me, even in my darkest hours. (ta piosenka napisana tak dawno temu przypomina mi dzisiejsze chwile, Irak, Afganistan. Brak mi słów by wyrazić jak wiele ta piosenka znaczy dla mnie, nawet w moich najczarniejszych godzinach". Czapki z głów i szacunek dla tego wielkiego Artysty za taki album, który podoba się zwyczajnie, nie znając słów czujesz, że tu się śpiewa o CZYMŚ! I jak śpiewa.  Często powtarzam takie zdanie opinujące moje zainteresowania muzyczne:  dzielę muzykę na dobra i złą a nie na starą czy nową (rety, jak mnie wkurza argument - "przecież to staroć!"), dzielę muzykę nie wg. gatunku, artysty, stylu, brzmienia, języka nawet ale na to co mi się podoba lub nie (jasne, że mimo wszystko TYLKO ANGIELSKI).  Stąd tak wysoka i może zastanawiająca pozcyaj tego albumu i Artysty. Marvin nie poprzestał na tylko tym albumie, każdy jego następny był udany i artysta święcił olbrzymie sukcesy (wielki taneczny przebój soulowy "Sexual Healing" w 1982). Później schemat zakończony tragicznie choć inaczej. Sława, nagrody, , narkotyki i przypadkowa śmierć - (postrzelony przez ojca w awanturze rodzinnej )dopełnia obraz Artysty. Polecam ten album.

"What's Going On" – 3:52
"What's Happening Brother" – 2:44
"Flyin' High (In the Friendly Sky)" – 3:49
"Save the Children" – 4:03
"God is Love" – 1:49
"Mercy Mercy Me (The Ecology)" – 3:14
"Right On" – 7:31
"Wholy Holy" – 3:08
"Inner City Blues (Make Me Wanna Holler)" – 5:26


What Happening Brother
What's Going On
Mercy mercy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz