Klasyk Eagles "Hotel California" tylko na 311? To mój nr 6. Trochę wyżej w zestawieniu Rolling Stone znalazł się kolejny klasyk, "Light my Fire" The Doors a dwie pozycje wyżej nieznana mi Liz Phair z "rozwodową piosenką". Opis do tego przeciętniaka sugeruje, że jest ona częścią albumu, który miał zdefiniować epokę, o czym nigdzie nie czytałem, albumu Phair także nie znalazłem nigdzie, ale wiem, że to o niczym nie świadczy.
Wiem. Takich sytuacji, niezrozumiałych dla mnie na tym topie całe mnóstwo, a jesteśmy dopiero w okolicach pozycji trzeciej setki. 302 i "Wish You Were Here"? "In The Air Tonight" tylko na 291? Dużo wyżej BTS! Trudno uwierzyć, ale wyżej na liście będzie jeszcze "dziwniej". O gustach... wiem, wiem, ale ta lista to wybory ludzi z muzycznej branży.
319. Tears For Fears - "Everybody Wants to Rule the World"
Dzięki pięknej melodii i aktualnemu tematowi geopolitycznemu, pierwszy numer jeden Tears for Fears jest przykładem hymnu synth-rocka tamtej epoki. Kiedy robiliśmy… "Wszyscy chcą rządzić światem", tak naprawdę rozmawialiśmy o zimnej wojnie – powiedział Curt Smith. Kłóciliśmy się z amerykańską wytwórnią płytową o wydanie [tego] jako singla. Sukces sprawił, że ich LP „Songs From the Big Chair” pokrył się pięciokrotnie platyną w USA i zmusił ich do zmiany rezerwacji trasy koncertowej w 1985 roku na większe sale.
314. The Stooges - "I Wanna Be Your Dog"
311. The Eagles - "California"
Krążą pogłoski, że „Hotel California” opowiada o uzależnieniu od heroiny lub kulcie szatana, ale Don Henley miał na myśli bardziej prozaiczne rzeczy: Wszyscy byliśmy dzieciakami z klasy średniej ze Środkowego Zachodu – powiedział. „Hotel California” był naszą interpretacją luksusowego życia w Los Angeles. Pracując w Miami, The Eagles początkowo nie byli w stanie odtworzyć 12-strunowego intro gitarzysty i współautora Dona Feldera oraz wyszukanej kody na dwie gitary. Spanikowany Felder zadzwonił do swojej gospodyni w Los Angeles i wysłał ją do przeszukania stosu taśm w jego domowym studiu, aby mogła odtworzyć jego demo przez telefon.- Więcej o tej piosence na moim blogu tutaj.
Była to pierwsza piosenka, jaką Robby Krieger kiedykolwiek napisał – z dodatkowym tekstem autorstwa Jima Morrisona i aranżacjami reszty zespołu. To tak, jakbym zapisał wszystkie [te pomysły] w głowie i wyrzucił je wszystkie na raz – powiedział Krieger. Piosenka z dnia na dzień zapewniła The Doors sławę, co według Kriegera było częścią planu Morrisona: Jim wyobrażał sobie zespół jako spadającą gwiazdę – powiedział Krieger. Utwór „Fire” trwał siedem minut na płycie LP, ale został skrócony do trzech, a na singlu usunięto solówki Kriegera i klawiszowca Raya Manzarka.
308. Liz Phair - "Divorce Song"
Chciałam napisać o tych wszystkich chwilach pośrednich, jakie ludzie przeżywają w swoim związku – wspominała Phair – po prostu o zwykłych rzeczach, które się zdarzają. W „Divorce Song”, będącym najważniejszym momentem jej albumu koncepcyjnego "Exile in Guyvill"e, który zdefiniował epokę, Phair pomysłowo przekształca krętą nocną przejażdżkę, którą odbyła kiedyś ze kumplem ze studiów, w opowieść o nieporozumieniach, żalu i artykulacji. To zwyczajna osoba robiąca zwyczajne rzeczy – powiedziała po latach „Rolling Stone” – a akcja tej piosenki tak naprawdę dotyczy jedynie relacji z drugą osobą.
Tworząc swój największy hit, The Police wrócili do podstaw, porzucając wyszukaną partię syntezatora, która odwracała uwagę od hipnotycznej linii basu w piosence, na rzecz zagrywki, którą gitarzysta Andy Summers nagrał podczas jednego ujęcia na żywo. Sting przyznał, że tekst – który brzmiał delikatnie, ale w rzeczywistości był gorzki – został zaczerpnięty z podręcznika stereotypów rock and rolla. „Every Breath You Take” to archetypowa piosenka – powiedział Rolling Stone. Jeśli masz akord durowy, po którym następuje względny akord molowy, nie jesteś oryginalny.
304. Kraftwerk - "Trans-Europe Express"
302. Pink Floyd - "Wish You Were Here"
297. Beach Boys - "Wouldn't It Be Nice"
Kiedy Johnny Lydon brał udział w przesłuchaniu, aby zostać piosenkarzem Sex Pistols, zrobił to, śpiewając piosenkę „School’s Out” z szafy grającej w londyńskim pubie. Ze swoim wyrazistym refrenem, surową prostotą i antyautorytarną radością, hit Alice Coopera z lata 1972 roku był prekursorem zarówno punk rocka, jak i hymnów stadionowych, z dodanym dziecięcym refrenem, aby uzyskać perwersyjny efekt horroru "Dzieci z kukurydzy". Riff jest tak ważną częścią historii rocka, że po śmierci gitarzysty Glena Buxtona w 1997 roku jego przyjaciele i fani stworzyli nagrobek z zapisem muzycznym jego czterotaktowego riffu „School’s Out”.
291. Phil Collins - "In the Air Tonight"
Wokalista AC/DC Bon Scott zmarł w wyniku uduszenia w lutym 1980 roku, krztusząc się wymiocinami po nocy spędzonej na piciu, w chwili, gdy ich album "Highway to Hell" uczynił gwiazdami australijskich hardrockowców. Dwa dni później bracia Malcolm i Angus Young ponownie mieli próbę (Bon zrobiłby to samo – powiedział Angus) i w ciągu dwóch tygodni zatrudnili nowego wokalistę, Briana Johnsona. Pierwszą piosenką, którą ten nowy skład wspólnie napisał, była "You Shook Me All Night Long", a Johnson powiedział swoim nowym kolegom z zespołu, że to "najlepsza piosenka rock & rollową, jaką kiedykolwiek słyszał w życiu”.
Twórcy piosenek zespołu ABBA zainspirowani parkietowym hitem soulmana George'a McCrae "Rock Your Baby" postanowili spróbować swoich sił w piosence disco i zdecydowali się rozpocząć swój utwór w połowie refrenu, jak powiedział Benny Andersson, „dla maksymalnego efektu”. Kiedy Andersson dał posłuchać piosenkę swojej narzeczonej i członkini zespołu Anni-Frid Lyngstad, ta wzruszyła się do łez. Największy szwedzki eksport muzyczny „Queen” zadebiutowała w 1976 roku na balu dla króla Karola XVI Gustawa w przeddzień jego ślubu. Piosenka ta, puszysty deser pełen wysublimowanych melodii i popowo-operowych harmonii, stała się jedynym numerem jeden grupy w USA.
Po tym, jak folkowy mędrzec, piosenkarka Judy Collins nagrała „Suzanne”, którą Cohen napisał o swoim niespełnionym pragnieniu posiadania młodszej żony przyjaciela, awangardowej tancerki Suzanne Verdal, utwór stał się standardem, akceptowanym przez wszystkich, od Niny Simone po Neila Diamonda; a Cohen, już szanowany poeta, podpisał kontrakt płytowy. Jego wersja jest powolna i rzadka, pozostawiając miejsce na jego zmysłową i biblijną symbolikę oraz intymny, bezwstydny, pospolity głos. Nie wiedziałem, że 40 lat później będę mógł zaśpiewać „Suzanne” – powiedział kiedyś.
283. Ray Charles - "Georgia on My Mind"
282. INXS - "Never Tear Us Apart"
280. BTS - "Spring Day"
279. Radiohead - "Karma Police"
Pomysł na tytuł powstał jako żart w samym Radiohead. Kiedy ktoś w zespole zachowywał się jak dupek – powiedział gitarzysta Ed O'Brien – jeden z pozostałych zawsze mówił: 'Karma Police' cię dopadnie. Zamienili ten pomysł w przełomowy utwór na "OK. Komputer", który tworzy zapadający w pamięć zakończenie stworzone przez Thoma Yorka i producenta Nigela Godricha. To nie jest gra zespołu – powiedział Godrich. To tylko próbki i pętle, które były zapowiedzią wielu rzeczy, które miały nadejść, dobrych i złych.
278. Toots and the Maytals - "Pressure Drop"
276. Buzzcocks - "Ever Fallen in Love (With Someone You Shouldn’t’ve)’"
273. Roberta Flack - "Killing Me Softly With His Song"
„Killing Me Softly With His Song” to zwieńczenie dwóch odkryć. Autorka tekstów Lori Lieberman poszła pewnego wieczoru do klubu, aby spotkać się z Donem McLeanem, wówczas mało znanym piosenkarzem, i w przeważającej mierze miała wrażenie, że jego piosenki mogły być o niej. Napisała o tym wiersz, który Charles Fox i Norman Gimbel zamienili w piosenkę, a Lieberman nagrał. Następnie Roberta Flack usłyszała tę piosenkę w samolocie w ramach rozrywki na pokładzie, a później nazwała ją „piosenką, którą według mnie dano mi w prezencie”. Jej wersja jest dostojna i elegancka i stanowi hołd piosenkarki złożonej mocy pisania piosenek.
272. Thin Lizzy - "The Boys Are Back in Town"
271. Procol Harum - "A Whiter Shade of Pale"
- Opis piosenki znajdziecie na moim blogu, szukacie je w TOPie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz