Trzecia część zestawienia, które publikuję od jakiegoś czasu. Coraz wyższe pozycje i nie mniej zaskakujące pozycje, które tam dostrzegam. Np. otwierający ten post na pozycji 381 średni sobie przeboik country artysty o imieniu Eric Church i numer "Springsteen". Wątpię, by znalazł się on w jakimkolwiek innym zestawieniu, nawet wśród piosenek country, choć swego czasu był numerem 1 na liście tego gatunku w Ameryce. Wstawiam clip z nią, bo owszem, piosenka jest interesująca, ale żeby być aż tak wysoko na liście wszystkich utworów całej muzyki ? Ok, "Springsteena" można przeboleć, ale co jest w piosnce "Driver's License" Olivii Rodrygo, mimo faktu, że ta młoda gwiazdka filmów Disney'a z tą piosenką wylądowała od razu na miejscu nr 1 Billboardu. Piosenka mu uderzać w tęsknotę niepokoju życia na przedmieściach... Hm... Nie chcę zdradzać dalszej list, ale chciałoby się napisać, jak ta piosneczka ma się do .... tutaj lista klasyków, wielkich songów muzyki rockowej, pop, indie. Może w głosowaniu brało kilka fanek tej piosenki, umieściło ją na swoim pierwszym miejscu i to wystarczyło? No i mamy na 347 koreański boysband. Wow. Umieściłem clip i opis piosenki, bo w pierwszym ujęciu w pokoju bohatera zauważyłem taki sam plakat jak w moim pokoju. Czwórka Beatlesów na pasach przed studiem Abbey Road (okładka ich słynnego albumu). Piosenka byle jaka, większość przebojów Backstreet Boys jest lepsza, ale o gustach...
391. Eric Church - "Springsteen"
W swojej karierze bardzo angażujący się (w politykę) piosenkarz country Church udowodnił, że potrafi pisać świetne piosenki o świetnych piosenkach (zobacz „Record Year 2015”), ale być może nigdy nie przebije popularności swojej ballady z 2011 roku, w której muzyka Springtseena odblokowuje powódź nastoletnich wspomnień. Kiedy byłem młodszy, poszedłem na koncert z dziewczyną i do dziś, gdy słyszę tego artystę, jest to ścieżka dźwiękowa do tej dziewczyny – wspomina Church. Nigdy o niej nie myślę, chyba że leci ta piosenka. Stąd wziął się „Springsteen” i wydawał się być idealnym facetem do stworzenia tej historii ze względu na moją miłość do niego.
390. Metallica - "Enter Sandman"
382. The Kinks - "Lola"
Frontmana Kinks, Ray Davies, do napisania „Loli” zainspirował opowieść członka jego zespołu, The Kinks, który spotkał piękną blondynkę w paryskim klubie i zabrał ją z powrotem do swojego pokoju hotelowego. Rano zobaczył zarost na jej brodzie – powiedział Davies w 2020 r. No więc miał niespodziankę! Ta mała anegdota przerodziła się w romantyczną opowieść o mężczyźnie, który zakochuje się w transpłciowej kobiecie (a może cross-dresser) o imieniu Lola. To był radykalny utwór jak na erę Brady'ego Buncha, ale w jakiś sposób temat piosenki umknął wielu programistom radiowym i stała się światowym hitem.
378. The Killers - "Mr. Brightside"
377. Olivia Rodrygo - "Driver's License"
374. William DeVaughn - "Be Thankful for What You Got"
371. Elton John - "Bernie and the Jets"
Ten dziwny i wspaniały hit numer jeden – Elton w swojej najbardziej zabawnej wersji – opowiada o fikcyjnym zespole rockowym, według opowieści żarłocznej fanki głoszącej ewangelię Bennie and the Jets swoim przyjaciołom Candy i Ronnie. Postrzegałem Bennie and the Jets jako coś w rodzaju punkowego zespołu proto-sci-fi – powiedział Rolling Stone w 2014 roku autor tekstów Bernie Taupin, na którego czele stoi androgyniczna kobieta, która wygląda jak coś ze zdjęcia Helmuta Newtona. Elton nie chciał, aby „Bennie and the Jets” został wydany jako singiel, zgodził się dopiero, gdy usłyszał, że jest on emitowany w czołowej stacji Black w Detroit.
370. Buddy Holly - "Peggy Sue"
Najbardziej kultowy hit Holly powstał podczas próby. Buddy zaczął pisać piosenkę zatytułowaną «Cindy Lou» – powiedział Jerry Allison, perkusista Buddy Holly and the Crickets. Myślę, że miał siostrzenicę o imieniu Cindy Lou. Podczas nagrywania werbel Allison był tak głośny, że producent Norman Petty kazał mu grać w recepcji studia. Być może, aby uspokoić swojego perkusistę, Holly zgodziła się na sugestię Allison, aby zmienili nazwę utworu na cześć kobiety, z którą się spotykał, Peggy Sue.
369. The Cars - "Just What i Needed"
Niedawno umieściłem o tym utworze oddzielny post. Czytaj tutaj.
366. The Crystals - "Da Doo Ron Ron"
365. Sex Pistols - "God Save the Queen"
Zakazany przez BBC ze względu na „rażący zły gust”, ten wybuch nihilizmu zrujnował przepych srebrnego jubileuszu królowej Elżbiety II i pojawił się z okładką przedstawiającym Jej Wysokość z agrafką w ustach. Według mnie ona nie jest człowiekiem – powiedział piosenkarz Johnny Rotten. „o kawałek kartonu, który ciągną na wózku. Maniakalna drwina w głosie Johna Lydona i lawina glamowej gitary Steve Jones natychmiast uczyniły z tego hymnu sygnaturowego brytyjskiego punk rocka jako dumnej choroby społecznej.
364. The Grateful Dead - "Box of Rain"
363. Bob Marley and the Wailers - "Could You Be Loved"
358. Patti Smith - "Because the Night"
355. Michael Jackson - "Rock with You"
„Rock With You” jest jednocześnie początkiem i końcem. Wydany w 1979 roku, jest idealną piosenką łabędzią dla ery disco – uwodzicielską, pełną miłości igraszki z bogatymi dętkami, staccato smyczkami, zgrabną gitarą i subtelną pracą syntezatorów. Jest to także pierwszy wspólny projekt Jacksona, autora tekstów Roda Tempertona i producenta Quincy Jonesa, a dzięki utworowi „Rock With You” to trio wkrótce na nowo zdefiniuje pop i uczyni Jacksona jego królem. Usher powiedział później: Piosenki takie jak „Rock With You” sprawiły, że zapragnąłem zostać wykonawcą.
354. Eurythmics - "Sweet Dreams"
"Sweet Dreams" był zwodniczo chwytliwym i uwodzicielskim singlem dwojga byłych kochanków. W dniu, w którym Dave i ja zakończyliśmy nasz romans, zaczął się Eurythmics – Lennox powiedziała Rolling Stone. Ich związek rozpadł się wraz z ich poprzednim zespołem, The Tourists, a utworzenie Eurythmics odciągnęło ich od opartej na gitarze New Wave i skierowało ich na rozwijającą się scenę synth-popu. Jednak pełne napięcia sesje przy "Sweet Dreams" prawie zakończyły ich muzyczną współpracę. Leżałam tam zwinięta w pozycji embrionalnej - wspominała Annie Lennox. Zaprogramował ten rytm. To brzmiało tak dobrze. W końcu nie mogłam się temu oprzeć.
353. Ice Cube - "I Was a Good Day"
Album Ice Cube’a z 1992 roku, pt. „The Predator”, był przesiąknięty ówczesnymi zamieszkami w Los Angeles. Ale w przypadku „It Was a Good Day” chciał wykazać się odrobiną optymizmu: Pamiętam, że pomyślałem: OK, były zamieszki, ludzie wiedzą, że sobie z tym poradzę. To jest dar. Ale rapuję wszystkie te gangsterskie rzeczy; a co z tymi wszystkimi dobrymi dniami, które przeżyłem? Jednak jego kronika dnia z życia, płynąca w rytmie Isley Brothers, nie jest wcale beztroska; nawet jeśli Cube nie musiał używać AK, widmo przemocy i rasizmu jest zawsze na wyciągnięcie ręki.
348. Elvis Presley - "Heartbreak Hotel"
Kiedy RCA Records podpisała kontrakt z nieznanym wieśniakiem z gór Presleyem, wytwórnia spodziewała się więcej piosenek, takich jak jego rockabilly hity z Sun Records. Zamiast tego na swój pierwszy singiel RCA Presley nagrał ponury, wolny numer, którego współautorem jest Mae Boren Axton, jego była wydawczyni, zainspirowana raportem z gazety Miami Herald dotyczącym listu samobójczego, który składał się wyłącznie z wersu „Idę samotny ulicą." Ale to, co założyciel Sun Records, Sam Phillips, nazwał „chorobliwym bałaganem”, stało się pierwszym hitem numer jeden Presleya i sprzedanym w milionach egzemplarzy.
347. BTS - "Dynamite"
Pierwszy w historii BTS numer jeden w USA, a także ich pierwsza w pełni anglojęzyczna piosenka „Dynamite” była przełomowym i wstrząsającym światem momentem dla podbijającej świat południowokoreańskiej grupy. Ich spleciony talent wokalny, pod przewodnictwem wyróżniającego się młodzieńczego Junga Kooka, nadał utworowi uzasadniony tytuł – którego współautorami są brytyjski producent i autor tekstów Dave Stewart (nie ten z Eurythmics) i Jessica Agombar. Stewart powiedział Rolling Stone, że Columbia Records szukała dla BTS anglojęzycznego hitu na przełamanie: To musiało mieć tempo i być ekscytujące… Jedną rzeczą, w której jestem dobry, jest pisanie krótkich tekstów.
345. Black Sabbath - "Iron Man"
339. Black Sabbath - "Paranoid"
Drugi album Black Sabbath był w zasadzie ukończony, gdy producent Rodger Bain zdał sobie sprawę, że do jego skompletowania zabrakło około trzech minut. Dlatego zespół szybko nagrali ten pełen adrenaliny rockowy numer. Zespół martwił się, że brzmiał trochę zbyt podobnie do „Communication Breakdown” Led Zeppelin, ale i tak go takim zostawili, a basista Geezer Butler ułożył zbiór wersów o mężczyźnie zmagającym się z psychicznym i emocjonalnym złym samopoczuciem. Cierpiałem na niezdiagnozowaną depresję i jedynym sposobem, aby sobie z nią poradzić, było pisanie o niej - opowiedział później magazynowi Guitar World. To było dość oczyszczające.
334. The Temptations - "Papa Was a Rollin' Stone"
Nawet po tym, jak Marvin Gaye i Stevie Wonder potwierdzili swoją muzyczną niezależność, linia montażowa Motown nadal działała cuda. "Papa Was a Rollin’ Stone”, sugestywny siedmiominutowy epos o historii muzyki Afroamerykanów i realizmu społecznego, został wcześniej nagrany przez Undisputed Truth, zanim zespół Temptations zamienił go w przebój. Ale The Temptations nie byli tylko marionetkami u Normana Whitfielda. Poprosiliśmy o niego, ponieważ uważaliśmy, że jest w stanie wydobyć talent wszystkich, a nie tylko jednego [piosenkarza] na raz – powiedział Temptation Melvin Franklin.
333. Rihanna (& Jay-Z) - "Umbrella"
Przed tą piosenką Rihanna była po prostu dziewczyną popową od singli singielką – powiedział Terius „the Dream” Nash, który jest współautorem „Umbrella”. Teraz śledzą ją wszędzie paparazzi. Utwór, który stał się międzynarodowym numerem jeden, dzięki któremu barbadoska piosenkarka stała się supergwiazdą, stał się prototypem masowej serii hitów Rihanny, które miały później nadejść. O dziwo, zarówno Britney Spears, jak i Mary J. Blige odpuściły piosenkę, zanim wpadła ona do otoczenia RiRi. Jestem za to bardzo wdzięczna” – powiedziała. Modliłam się o taką piosenkę.
327. Rilo Kiley - "Portions for Foxes"
326. Iggy Pop - "Lust for Life"
324. Everly Brothers - "All I Have to Do Is Dream"
Chociaż Don Everly miał kontrakt na pracę jako autor tekstów, zanim on i jego brat Phil zaczęli tworzyć hity, wszystkie ich pierwsze trzy duże single zostały napisane przez małżeński zespół autorów piosenek Boudleaux i Felice Bryant. Kiedy byłem młody, chodziłem do nich po porady związane z miłością, a gdy byłem starszy - po poradę dotyczącą rozwodu - powiedziała Phil. "All I Have to Do Is Dream" z innowacyjnym akordem tremolo Cheta Atkinsa wspierającym samotne harmonie braci, zajął pierwsze miejsce nie tylko na listach przebojów pop, ale także na listach R&B.
322. U2 - "I Still Haven’t Found What I’m Looking For"
321. 2Pac - "California Love"
Wokół powstania największego hitu 2Paca narosło kilka mitów. Jedna z nich twierdzi, że dr Dre nagrał beat podczas grilla w swoim domu w Calabasas w Kalifornii, a 2Pac wskoczył do kabiny i po kilku minutach stworzył słowa. Inny twierdzi, że Dre przeznaczył ten utwór na swoją kontynuację „The Chronic”, ale don Suge Knight z Death Row zmusił go do oddania singla Pacowi, którego właśnie wyciągnął z więzienia i podpisał kontrakt z wytwórnią. Tak czy inaczej, „California Love” reprezentuje gangsta rap w jego najbardziej ekstrawaganckiej i kinowej odsłonie.
320. Taylor Swift - "Blank Space"
Po prawie dziesięciu latach analizowania jej tekstów, publicznego wizerunku i życia na randkach poza jej kontrolą, Swift zdecydowała się powrócić do własnej narracji za pomocą „Blank Space”, piosenki, która ośmiesza jej osobowość „seryjnego randkowicza”, przez co numer stał się intensywnym nawet dla Taylor punktem kulminacyjnym jej synth-popowego wybuchu w 1989 roku. W moim odczuciu była to postać, którą napisały dla mnie media i przez długi czas czułam się przez to zraniona – powiedziała. Odbierałam to osobiście. Ale z biegiem czasu zdałam sobie sprawę, że to było w pewnym sensie zabawne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz