Australian Open trwa w najlepsze, ale nie zapominajmy na muzycznym przecież blogu o muzyce. Zanim pojawią się kolejne pozycje TOPu WSZECH-CZASÓW dzisiaj kolejna propozycja muzyczna na dzisiaj. I to jaka... Ladies and Gentlemen, Mister David Bowie, nie pierwszy i nie ostatni raz na tym blogu.
_______________________________
Singiel, 1975
Strona B: "Suffragette City"
Album: "Young Americans"
Kompozycja: David Bowie
Producent: Tony Visconti
Wytwórnia: RCA Records
Długość: 3:10
"Ameryka pokocha ciebie" - przekonywał John Lennon Davida Bowie, gdy David przybył do USA na podbój tego kontynentu ze specjalnie stworzonym na Amerykę (w Ameryce także) albumem, zatytułowanym tak samo jak pierwszy singiel z albumu, proponowana dzisiaj piosenka. Od momentu spotkania między dwoma muzykami zapanowała przyjaźń, choć Bowie deklarował się jako niespecjalny fan The Beatles, ale - co przesądziło o sympatii Johna - posiadacz wszystkich albumów lidera Beatlesów. Przyjaźń bliska, choć może nie aż do tego samego stopnia, co między Lennonem a drugą w owym czasie wielką gwiazdą glam rocka z Anglii, Eltonem Johnem (Elton John został ojcem chrzestnym syna Johna i Yoko, Seana). Dodam, że w wyniku dobrze zapowiadającej się od samego początku przyjaźni Lennona i Bowiego, obaj panowie "popełnili" wspólny numer, "Fame", pierwszy amerykański numer 1 Bowiego, drugi - "Whatever Gets You Through The Night" w 1974 - Johna (Lennon wymyślił podobno tylko tytuł i dał młodszemu o 7 lat koledze kilka wskazówek co do kształtu utworu, zdaniem Bowiego bardzo nieznacznych). Magia Beatlesa (na albumie Bowie nagrał "Accross The Universe", kompozycję Lennona jeszcze z czasów Beatlesów, John zagrał w niej na gitarze) wciąż działała, choć kolorowy Bowie stawał się z dnia na dzień także za oceanem coraz większą gwiazdą. Pozostał już nią na całym świecie na zawsze. Osobiście bardzo boleję, że nie miałem okazji zobaczyć go na żadnym z koncertów.
David odszedł w ubiegłym roku i wciąż w to trudno uwierzyć. Dzisiaj krótko. Jeden z moich ulubionych numerów Bowiego, choć przypomniany w niedawno zamieszczanych postów, napisanych w obliczu niedawnej śmierci Artysty, to dzisiaj jeszcze raz, bo naprawdę warto oddzielnie zwrócić na niego uwagę. Doskonały pop, bardzo amerykański (sekcja dęta z brzmieniem rodem z Filadelfii, tzw. Fhiladelphia Sound czy 'Sweet Philly' - bardzo popularny w latach 70-tych, w nagraniu wzięli udział rozpoczynający wtedy swoją wielką karierę Luther Vandross, czy muzycy z zepołu Sly and The Family Stone), z pomysłowo wplecionym w utwór - nie znam wcześniejszego - samplem z 'A Day in the Life' The Beatles.
Samplem jak na owe czasy bardzo odkrywczym i zaskakującym. Niespecjalnie akcentowanym, ale dany fragment utworu u przeciętnego słuchacza wzbudzał myśl: "zaraz, zaraz, skądś to znam". Podpowiadam dla mniej wytrawnych (w historii muzyki i jej "detalach") czytelników mego bloga, że chodzi o frazę zaznaczoną w tekście na dole bloga. Znajdźcie w sieci tłumaczenie tekstu. On "zbudował" ten utwór na równi z przebojową melodią i wykonaniem. Ciekawostką z pewnością jest fakt, że przywołany w utworze Richard Nixon, zrezygnował z urzędu (w związku z aferą Watergate) dwa dni przed nagraniem utworu. Piosenka dotarła na listach przebojów odpowiednio do miejsca 18 oraz 28 w UK oraz w USA. Magazyn 'Rolling Stone' umieścił piosenkę na swojej liście '500 Greatest Songs of All Time" ('2010) na 486 miejscu, z kolei magazyn 'Pitchfork's' w 2016 roku umieścił ją na miejscu 44 listy 200 najlepszych songów lat 70-tych.
Samplem jak na owe czasy bardzo odkrywczym i zaskakującym. Niespecjalnie akcentowanym, ale dany fragment utworu u przeciętnego słuchacza wzbudzał myśl: "zaraz, zaraz, skądś to znam". Podpowiadam dla mniej wytrawnych (w historii muzyki i jej "detalach") czytelników mego bloga, że chodzi o frazę zaznaczoną w tekście na dole bloga. Znajdźcie w sieci tłumaczenie tekstu. On "zbudował" ten utwór na równi z przebojową melodią i wykonaniem. Ciekawostką z pewnością jest fakt, że przywołany w utworze Richard Nixon, zrezygnował z urzędu (w związku z aferą Watergate) dwa dni przed nagraniem utworu. Piosenka dotarła na listach przebojów odpowiednio do miejsca 18 oraz 28 w UK oraz w USA. Magazyn 'Rolling Stone' umieścił piosenkę na swojej liście '500 Greatest Songs of All Time" ('2010) na 486 miejscu, z kolei magazyn 'Pitchfork's' w 2016 roku umieścił ją na miejscu 44 listy 200 najlepszych songów lat 70-tych.
They pulled in just behind the bridge
He lays her down, he frowns
Gee my life's a funny thing, am I
Still too young?
He kissed her then and there
She took his ring, took his babies
It took him minutes, took her nowhere
Heaven knows, she'd have taken anything, but
All night
She wants the young American
Young American, young American
She wants the young American
All right
She wants the young American
Scanning life through the picture window
She finds the slinky vagabond
He coughs as he passes her Ford Mustang, but
Heaven forbid, she'll take anything
But the freak, and his type, all for nothing
He misses a step and cuts his hand, but
Showing nothing, he swoops like a song
She cries "Where have all Papa's heroes gone?"
All night
She wants the young American
Young American, young American
She wants the young American
All right
She wants the young American
All the way from Washington
Her bread-winner begs off the bathroom floor
We live for just these twenty years
Do we have to die for the fifty more?
All night
He wants the young American
Young American, young American
He wants the young American
All right
He wants the young American
Do you remember, your President Nixon?
Do you remember, the bills you have to pay?
Or even yesterday?
Have been the un-American?
Just you and your idol sing falsetto
'Bout leather, leather everywhere, and
Not a myth left from the ghetto
Well, well, well, would you carry a razor
In case, just in case of depression?
Sit on your hands on a bus of survivors
Blushing at all the Afro-Sheeners
Ain't that close to love?
Well, ain't that poster love?
Well, it ain't that Barbie doll
Her hearts have been broken just like you and
All night
You want the young American
Young American, young American
You want the young American
All right
You want the young American
You ain't a pimp and you ain't a hustler
A pimp's got a Cadi and a lady got a Chrysler
Black's got respect, and white's got his soul train
Mama's got cramps, and look at your hands ache
(I heard the news today, oh boy)
I got a suite and you got defeat
Ain't there a man who can say no more?
And, ain't there a woman I can
Sock on the jaw?
And, ain't there a child I can hold without judging?
Ain't there a pen that will write before they die?
Ain't you proud that you've still got faces?
Ain't there one damn song that can make me
Break down and cry?
All night
I want the young American
Young American, young American
I want the young American
All right
I want the young American
Young American
Young American, young American
I want the young American
All night
You and I
I want you
IYoung American, young American
I want the young American
All right
I want the young American
Young American, young American
I want the young American
All night
1974, David z pierwszą żoną Angie i ich synem Zowie. Angie to bohaterka przeboju Rolling Stones. |
Na zakończenie postu piękny hołd złożony zabitemu Beatlesowi przez Davida Bowie. Plus wspomnienia Davida o zmarłym koledze.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz