Albumy: "Let It Be" '1970 vs "Let It Be ... Naked" '2003
Małe sprostowanie odnośnie informacji zamieszczonych przeze mnie w postach do piosenek "Let It Be" oraz "Across The Universe". Słuchając dzisiaj losowo kilku wybranych piosenek Beatlesów jakie prezentował kilka lat temu Piotr Metz w radiowej Trójce (7.30) w cyklu pt: "Beatlesów dzieła wszystkie" przy piosence "The Long And Winding Road" dziennikarz mówi, o piekielnym gniewie jakim zapałał Paul gdy usłyszał wersję swoich piosenek na ostatnim albumie, do których Phil Spector dodał aranże orkiestrowe (smyczki) i tzw. "Anielskie" chórki. Wszystko to prawda. Wydanie płyty "Naked" miało pokazać światu jaką naprawdę chcieli w 1970 roku wydać płytę Beatlesi (naprawdę to wcześniej niż '70 ale nie jest to tutaj takie ważne). Płyta miała być surowa, tylko czterej muzycy, tylko ich aranże, tylko ich wersje bez ściemy - mówiąc najkrócej. W 2011 roku na naszym rynku ukazała się - opisywana tutaj - ostatnia, chyba najbardziej pełna biografia Paula autorstwa Petere Amesa Carlina : "Paul - żyeie". Cytat z tej książki wyjaśni wiele:
Kiedy w 2001 roku Paul spotkał przypadkowo Michaela Lindsaya-Hogga, który reżyserował oryginalny film Let It Be, dwaj panowie ponarzekali sobie na stan ich multimedialnego projektu. Film nie był (wciąż nie jest !!!) obecnie dostępny w żadnej formie (mam jak każdy tylko piracką wersję - Autor) , album w ciąż w dawnej, dalekiej od ideału. Ale teraz mogli to zmienić. Mogli poprawić i wydać film, mogli przejrzeć oryginalne taśmy i wyciągnąć a nich to co najlepsze - nieprzetworzony album, który wciąż tam istniał! George wydał na to zgodę przed śmiercią, ale każdy Beatlesów, który śn ił o o prawdziwej , gołej wersji Get Back, dodatkach z wielogodzinnych sesji oraz o odrzuconym materiale, byłby rozczarowany. Wersja Let It Be ... Naked z 2003 roku odrzuciła instrumenty smyczkowe i chóry Spectora, ale poza tym była jeszcze bardziej dopracowana i wypolerowana nuż jego album. Niektóre wykonania "na żywo" zostały zlepione z najlepszych fragmentów różnych wykonań, wiele produkcji Spectora oraz dogrywek pozostało na płycie, inne zostały wydane. Sprośna liverpoolska piosenka do kielicha Maggie Mae została całkowicie wycięta , podobnie jak zaimprowizowany przez Johna Dig It. Brakowało również sarkastycznych komentarzy Johna, które znajdowały się między piosenkami. Tymczasem dodany do płyty bonus, nazwany przekornie Fly On The Wall, jest zaledwie błahostką, mieszanką radosnych pogawędek w studiu i fragmentów niepublikowanych utworów, z których żaden nie trwa dłużej niż 30 sekund. Ta wersja więc nie była surowa, jak początkowo planował Paul. Jako ostatni wizjoner Beatlesów trzymał teraz w ręku wszystkie sznurki. I całą odpowiedzialność, choć nikt inny tego w ten sposób nie widział.
I tyle na ten temat.Ja wciąż podtrzymuję swoje zdanie, że wersje Spectora wcale nie zepsuły piosenek a np. w przypadku "The Long And Winding Road" smyczki i chóry dodały tej piosence wdzięku.
Album LET IT BE '1970
- "Two of Us" (Lennon-McCartney)
- "Dig a Pony" (Lennon-McCartney)
- "Across the Universe" (Lennon-McCartney)
- "I Me Mine" (Harrison)
- "Dig It" (Lennon-McCartney-Starkey-Harrison)
- "Let It Be" (Lennon-McCartney)
- "Maggie Mae" (utw. tradycyjny, aranż. Lennon-McCartney-Harrison-Starkey)
- "I've Got a Feeling" (Lennon-McCartney)
- "One After 909" (Lennon-McCartney)
- "The Long and Winding Road" (Lennon-McCartney)
- "For You Blue" (Harrison)
- "Get Back" (Lennon-McCartney)
Wciąż czekamy na oficjalne dvd tego filmu. |
Album "LET IT BE ...NAKED" '2003
Disc 1
- "Get Back"
- "Dig a Pony"
- "For You Blue" (George Harrison)
- "The Long and Winding Road"
- "Two of Us"
- "I've Got a Feeling"
- "One After 909"
- "Don't Let Me Down"
- "I Me Mine" (Harrison)
- "Across the Universe"
- "Let It Be"
Disc 2 - Fly On The Wall
"Sun King" – 0:12–0:31
"Don't Let Me Down" – 0:32–1:05
"One After 909"– 1:30–1:38
"Because I Know You Love Me So" – 2:42–4:15
"Don't Pass Me By" (Richard Starkey) – 5:03–5:06
"Taking a Trip to Carolina" (Starkey) – 5:32–5:52
"John's Piano Piece" (Lennon) – 5:53–6:13
"Child of Nature" (Lennon) – 6:29–6:53
"Back in the U.S.S.R." – 6:54–7:06
"Every Little Thing" – 7:20–7:30
"Don't Let Me Down" – 7:31-7:51/8:00–8:31
"All Things Must Pass" (Harrison) – 9:00–9:38
"John's Jam" – 10:07–10:26
"She Came in Through the Bathroom Window" – 10:58–11:03
"Paul's Bass Jam" – 11:16–11:30
"Paul's Piano Piece" – 12:59–13:59
"Get Back" – 16:01–16:15
"Two of Us" – 17:03–17:24
"Maggie Mae" – 17:25–17:47
"Fancy My Chances with You" – 17:48–18:15
"Can You Dig It?" (Lennon–McCartney–Harrison–Starkey) – 18:39–19:10
"Get Back" – 19:35–20:08
"Don't Let Me Down" – 0:32–1:05
"One After 909"– 1:30–1:38
"Because I Know You Love Me So" – 2:42–4:15
"Don't Pass Me By" (Richard Starkey) – 5:03–5:06
"Taking a Trip to Carolina" (Starkey) – 5:32–5:52
"John's Piano Piece" (Lennon) – 5:53–6:13
"Child of Nature" (Lennon) – 6:29–6:53
"Back in the U.S.S.R." – 6:54–7:06
"Every Little Thing" – 7:20–7:30
"Don't Let Me Down" – 7:31-7:51/8:00–8:31
"All Things Must Pass" (Harrison) – 9:00–9:38
"John's Jam" – 10:07–10:26
"She Came in Through the Bathroom Window" – 10:58–11:03
"Paul's Bass Jam" – 11:16–11:30
"Paul's Piano Piece" – 12:59–13:59
"Get Back" – 16:01–16:15
"Two of Us" – 17:03–17:24
"Maggie Mae" – 17:25–17:47
"Fancy My Chances with You" – 17:48–18:15
"Can You Dig It?" (Lennon–McCartney–Harrison–Starkey) – 18:39–19:10
"Get Back" – 19:35–20:08
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz