Wyszukiwanie : .Szukaj w blogu.

2. Szukaj w blogu - zbiórczo

Pozycja nr 12

12. U2 - "One" 
ALBUM: "ACHTUNG BABY" '1991

U2 to kapela trzech konserwatystów religijnych (jak to Irlandczycy) oraz luzaka basisty (Adam Clayton - ku zniesmaczeniu kolegów - romansował nawet ze słynną modelką  Naomi Campbell). Od czasów The Beatles jedyny dla krytyków zespół aktualnie numer 1 na świecie. Nie jestem specjalnym fanem tego zespołu, poruszyło mnie dopiero video do "Pride" (byłem w wojsku i po kolacji oglądaliśmy zawsze w świetlicy wideotekę K. Szefczyka). Oczywiście uderzyła mnie wtedy niesamowita , specyficzna dla U2 w latach 80-tych gra The Edge'a - np. "Pride","Bad" i inne . Nie solówki ale taka zagęszczona faktura gitarowa, pewna ściana dźwięku  Ku memu zdziwieniu na TOP 100  jest więcej ich utworów (na pewno ułatwiło im, że w mojej setce będzie ich pewnie dwa razy tyle piosenek). "One" to moja ich ulubiona piosenka choć już w stylu późniejszego U2 . Bardzo mądry a zarazem trudny, wieloznaczeniowy, pełen symboli tekst ("...chcesz nam tutaj odgrywać Jesusa?"), chwytający za serce głos Bono. Warto zobaczyć jak na koncertach tłumy śpiewają cały tekst (niełatwy przecież i dość długi). Ciągle się waham , czy ta piosenka nie jest za nisko ???











3 komentarze:

  1. :) Wysoka pozycja ale zasłużenie, widziałam jak śpiewali to na żywo, Aneta

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie wydaje mi się żeby jingling jangling Edge'a w Pride pochodził z lat 90tych ;) piosenka ta wydana była w 1984 roku a więc pomyłka mała ;D no chyba że chodzi Ci o One, ale z tekstu to nie wynika, pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Oczywiście, sorry, "Pride" oglądałem w 1985 w Powidzu, wojsko, lotnisko, odlot i syf :) rok w plecy, poprawiłem i zostawiłem komentarz Anonimowego, mea culpa, U2 już gra inaczej dzisiaj, ewoluuje jak żaden zespół ale mi brak tamtych dawnych U2 z lat 80-tych, warto zobaczyć koncert U2 na Live Aid - tam rodził się GIGANT!

    OdpowiedzUsuń