Wyszukiwanie : .Szukaj w blogu.

2. Szukaj w blogu - zbiórczo

71. MTW: OASIS - "Don't Look Back In Anger"

Singiel: 1996  
Strona B: Step Out, Underneath the Sky, Cum Feel The Noize  
Album: (What's The Story) Morning Glory?
Kompozycja: Noel Gallagher
Producent: Owen Morris, Noel Gallagher
Wytwórnia: Creation
Długość: 4:47

Alan White,Paul McGuigan, Liam Gallagher, Paul McGuigan, Noel Gallagher - OASIS 1996

Znakomity videoclip promujący piosenkę. Pamiętam, że w 1995 i rok później MTV puszczało go aż przesadnie często. Z pewnością clip pomógł promocji singla i albumu. Jak i oczywiście samego zespołu


Obsada:
Noel Gallagher - wokal, gitara prowadząca, mellotron
Paul "Bonehead" Arthurs - gitara rytmiczna, fortepian
Paul "Guigsy" McGuigan - gitara basowa
Allan White - perkusja
Liam Gallagher - chórki, tamburyna



Jedna z moich ulubionych piosenek 'samochodowych'. Uwielbiam ją śpiewać w czasie jazdy, choć nie polecam. To jedna z piosenek, którą można nucić za kierownicą, ale to także piosenka, która bardzo absorbuje uwagę. Mocna a jednocześnie łagodna, zwyczajna, prosta a jednocześnie wysublimowana. Małe rockowe arcydziełko. Przypuszczalnie mogłaby być parę oczek wyżej na topie, ale bycie w pierwszej setce przy milionach innych piosenek to także całkiem niezły wynik. 

Największy bez dwóch zdań przebój zespołu,  hymn rockowy, śpiewany chóralnie na ulicach, stadionach, koncertach przez Brytyjczyków, ostatnio po majowych zamachach w 2017, o którym jego twórca, lider Oasis, Noel Gallagher powiedział niedawno [2017], 'uważam, że tak z perspektywy lat, mogę stwierdzić, że '"Don't look Back in Anger" jest większe niż kiedykolwiek ja będę. To naprawdę niewiarygodne jak kilka pokoleń przywiązuje wagę do tej piosenki'. 
Podczas tegorocznego koncertu w Glastonbury ('2017) piosenkę zaśpiewał i zadedykował ofiarom zamachów w Manchesterze Liam Gallagher. Zrobił to wyjątkowo, ze względu na znaczenie piosenki, gdyż młodszy z braci Gallagherów raczej stara się nie śpiewać piosenek Oasis, w których wokalistą był jego brat. W czasie nagrywania albumu "(What's the Story) Morning Glory?" Noel dał Liamowi do wyboru jedną z dwóch nowych piosenek: słusznie typowanych przez niego na single (na przeboje) 'Wonderwall', którą sam bardzo chciał zaśpiewać Noel (z powodów osobistych) oraz 'Don't Look Back In Anger". Wiemy jaki był wybór, wersja piosenki w wykonaniu Liama specjalnie nie ustępuje oryginałowi (bracia mają dość podobne głosy jak i manierę wokalną), tak więc pewnie song byłby przebojem bez względu na wybór wokalisty.
 NOEL GALLAGHER: Napisałem ją nawiązując tytułem do piosenki Davida Bowie 'Look Back In Anger'. To coś pomiędzy 'All The Young Dudes' i czymś co Beatlesi napisali.

Oasis to naprawdę ciekawa kapela, dzisiaj kultowa. Od samego debiutu prawie natychmiast ogromna popularność, prekursorzy ukutego przez dziennikarzy pojęcia 'brit popu', który rozwinął się w latach 90-tych. Oasis, Blur, Suede, Verve, Pulp i inne zespoły zdobywały popularność na całym świecie, zespół braci Gallager chyba największą, choć Anglicy nie podbili raczej Ameryki, w takim stopniu jak rodzimą Brytanię. Obaj bracia stylizowali się na Beatlesów z 1965 roku, fryzurki na pazia. Prasa nazywała ich Beatlesami lat 90-tych, zdecydowanie na wyrost. Liam do dzisiaj nagrywa piosenki w stylu swego wielkiego idola, Johna Lennona  (obaj na zdjęciu). Niebawem opiszę jego najnowsze kompozycje i album, jakże w stylu wielkiego Beatlesa. Brytania także żyła 'wojną' pomiędzy Oasis i Blur Damona Albana (twórcy projektu Gorillaz).  Noel próbował być bardziej uniwersalny, ale dzisiaj popularność obaj panowie zawdzięczają przede wszystkim tęsknocie za Oasis. Bo zespół już dzisiaj niestety nie istnieje. Głównym powodem rozpadu zespołu były konflikty miedzy dwoma braćmi, Liamem i Noelem. Prasa w Anglii rozpisywała się o awanturach czy nawet bijatykach między braćmi w publicznych miejscach. Przeczytajcie tutaj. Szkoda.
Liam miał swego czasu swój zespół Beady Eye, Noel High Flying Birds. Obaj odnosili ze swoimi kapelami sukcesy, ale wiadomo było, że to są prawie solowe przedsięwzięcia obu braci. Obaj byli hegemonami w swoich kapelach. Żaden z braci  nie może pochwalić się takimi sukcesami jakie odnosili razem w zespole. Wiele numerów 1 w UK jak choćby 'Some Might Say', dzisiaj przedstawione 'Don't Look Back In Anger', 'D'you Know What I Mean' czy ''All Around The World', numery 2 jak moje ulubione 'Stop Crying Your Heart Out' czy 'Little By Little'. Wiele wiele przebojów, znakomicie sprzedające się albumy, koncerty. Dla obu braci to było za mało.
Noel i Paul McCartney
NOEL GALLAGHER: Około rok temu miałem wspólny koncert z Richardem Ashcroftem.  Zawsze uważałem, że to Liam przyprowadził Sally ["And so Sally can wait, she knows it's too late as we're walking on by"], ale Richard powiedział, że to byłem ja. Richard uważa, że to on podpowiedział te imię, reszta jest już moja. Mam te wszystkie baseny i pieprzone ogromne telewizory... Nie znam żadnej dziewczyny, która nazywa się Sally, to tylko słowo, które pasowało. Nie jest tak, że siedziałem sobie i powiedziałem, 'teraz to napiszę'. Gdybym ja jej nie napisał, pewnie napisałby ją Bono.

Liam i Paul McCartney
'Don't Look Back In Anger' to drugi numer 1 zespołu w Wielkiej Brytanii i pierwszy, w którym zaśpiewał jako główny wokalista Noel, przeważnie tylko gitarzysta w zespole, oddający miejsce przy mikrofonie swemu młodszemu o 5 lat bratu.
NOEL GALLAGHER:   Byliśmy w Paryżu i graliśmy z Verve [zespół, w którym liderem i wokalistą był Richard Ashcroft]. Miałem akordy do tej piosenki i zacząłem ją pisać. Mieliśmy mieć swój pierwszy wielki koncert za dwa dni. Grałem na gitarze akustycznej, gdy nasz dzieciak [kid - Liam Gallagher, rocznik 1972] spytał co gram. W sumie nie śpiewałem, nuciłem. On spytał: 'Śpiewasz, So Sally can wait'. I to było to. Genialne! Więc zacząłem śpiewać, że 'Sally może poczekać'. Pamiętam, że poszedłem do garderoby i ukończyłem cały song. Wszystko to wydarzyło się bardzo szybko.   Tytuł 'Don't Look Back In Anger' pojawił się tak nagle. Jeszcze tego wieczoru wykonałem ją przez 18 000 ludźmi, sam z gitarą akustyczną. Siedziałem na stołku jak idiota. Nie robię już tego teraz.



Piosenka ma więcej zapożyczeń od lidera The Beatles. Wspomniany fragment "Revolution from me bed" pewnie odnosi się do znanych w 1969 roku wydarzeń [happeningów Johna i Yoko, 'Bed-In']. Wstęp do piosenki na fortepianie ma wyraźne podobieństwa do 'Imagine' czy nawet 'Watching The Wheels'. Noel wcale się tego nie zapierał i powiedział, że podobieństwo do 'Imagine' było zamierzone jak najbardziej, gdyż ta piosenka Lennona zawsze mocno go inspirowała. Dodawał, że może właśnie dzięki jego piosence, ktoś kto nie znał kompozycji Lennona, np. jakiś 13 latek, pójdzie do sklepu i kupi album ex-Beatlesa, co byłoby jego zdaniem czymś wspaniałym. Niektórych fragmentów tekstu piosenki Gallagher nie jest w stanie wytłumaczyć, gdyż w czasie jej pisania był pod wpływem różnych używek.
NOEL GALLAGHER:  Niektóre linijki tekstu pożyczyłem od Johna Lennona. Miałem taśmy z Ameryki, które ktoś zdobył włamując się do Dakoty. John zaczął nagrywać swoje wspomnienia na taśmie. Mówił tam, że 'trying to start a revolution from me bed, because they said the brains I had went to my head.' Pomyślałem sobie, 'Dzięki John, wezmę to'. 
Ciekawą interpretację tekstu znajdziecie pod adresem tutaj.

 w rodzinnym Manchesterze
 

Okładka singla to także inspiracja The Beatles. W 1968 roku The Beatles nagrywali swój słynny Biały Album. W zespole panowały napięcia, muzycy nagrywali swoje nagrania niespecjalnie prosząc o pomoc pozostałych (więcej o albumie 'The Beatles' na moim blogu o The Beatles - tutaj). Ringo Starr w wyniku braku współpracy między czwórką Beatlesów opuszcza zespół. John Lennon, Paul McCartney i George Harrison wysyłają mu telegram, w którym piszą, że kochają go, że jest najlepszym perkusistą na świecie i proszą by wrócił. Gdy Ringo wraca w studiu czeka na niego jego perkusja udekorowana kwiatami. Historyjka ta zainspirowała Noela by zrobić swoistą okładkę singla. Białe pianino to oczywiste odniesienie do Johna Lennona.
Fotomontaż rzecz jasna:)








 Wykonanie autorskie Noela

Slip inside the eye of your mind
Don't you know you might find
A better place to play
You said that you'd never been
But all the things that you've seen
Will slowly fade away

So I start a revolution from my bed
'Cos you said the brains I had went to my head.
Step outside, summertime's in bloom
Stand up beside the fireplace
Take that look from off your face
You ain't ever gonna burn my heart out

And so Sally can wait, she knows it's too late as we're walking on by
Her soul slides away, but don't look back in anger I heard you say

Take me to the place where you go
Where nobody knows if it's night or day
But please don't put your life in the hands
Of a Rock n Roll band
Who'll throw it all away

I'm gonna start a revolution from my bed
'Cos you said the brains I had went to my head
Step outside 'cos summertime's in bloom
Stand up beside the fireplace
Take that look from off your face
'Cos you ain't ever gonna burn my heart out

So Sally can wait, she knows it's too late as she's walking on by
My soul slides away, but don't look back in anger I heard you say

So Sally can wait, she knows it's too late as we're walking on by
Her soul slides away, but don't look back in anger I heard you say

So Sally can wait
She knows it's too late as she's walking on by
My soul slides away
But don't look back in anger
Don't look back in anger
I heard you say

At least not today




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz