Wyszukiwanie : .Szukaj w blogu.

2. Szukaj w blogu - zbiórczo

184. MTW: OASIS - "I'm Outta Time"

Singiel, 2008
strona B: The Shock Of The Lightning
Album: Dig Out Your Soul '2008
Kompozycja: Liam Gallagher
Wytwórnia: Big Brother
Producent: Dave Sardy
Długość: 3:45 - 5:10 (różne wersje)
                   

O piosence pisałem już na blogu. Mogę tylko powtórzyć zamieszczony tam tekst: Dla mnie to perełka. Nie dlatego, że to utwór typowo „lennonowski” (zresztą w piosence w wersji singlowej wsamplowano głos Johna z jednego z ostatnich wywiadów w 1980) i dlatego dla mnie musiałby być interesujący. Nie dlatego, że to śpiewa Oasis – zespół na początku kariery jawnie naśladujący Beatlesów i to nie tylko fryzurami z roku 1966 (jak np. z okładki „Rubber Soul”). 
Nie dlatego, że pianino w utworze brzmi jak pianino w „Jealous Guy” a nawet w „A Day In The Life” - nie tylko brzmieniem ale nawet fragmentami melodii. Przede wszystkim to piękny song dzięki melodii i tekstowi, który mógłby napisać John Lennon. Ku memu zaskoczeniu to piosenka Liama, wokalisty i tego bardziej wojowniczego z braci Gallagherów, który żartował - a może i nie – że napisanie tej piosenki zabrało mu 9 lat (napisał juą naprawdę 3 lata przed wydaniem albumu). Video do tej piosenki (jakże piękne) – w którym występuje tylko Liam z członków zespołu - wyraźnie także nawiązuje do twórczości Lennona (odwołania do okładek płyt „Imagine” oraz „Mind Games”). 
W niektórych ujęciach Liam w kapeluszu w zamglonych kadrach wygląda jak John, leżąc twarzą do góry to już wprost czytelne nawiązanie do Johna, na koniec odsłuchiwanie na starym adapterze (out of time) głosu swego idola. Cudowny videoclip.  Liam w krainie idola Johna Lennona - wyrzucony poza czas. Także nie pasujący do swoich czasów. Zespół nakręcił do piosenki także alternatywne video, również ciekawe, ale moim zdaniem to pierwsze jest lepsze (porównajcie). W linku także  inaczej zmiksowana wersja tej piosenki (bez Johna cytującego słowa Churchila o niezbywalnym prawie Anglików do zamieszkiwania gdzie tylko chcą) z tykającym na początku zegarem, mocnymi bębnami - równie piękna.  No i wersja live.
Liam w wywiadzie dla Rolling Stone opowiadał: 'Miałem zwrotkę, muzykę, napisanie refrenu zajęło lata, nie umiałem niczego dobrego tam wstawić dobrać. Któregoś dnia jednak zrobiłem to i miałem pieprzoną piosenkę gotową. Grałem ją, w końcówce czegoś mi brakowało - i oczywiście jako wielki fan Johna Lennona, poza tym to było trochę w jego klimacie - pomyślałem sobie, 'Dobra, znajdę coś jak on mówi'. Przesłuchiwałem te wszystkie stare wywiady z nim, ten był pierwszy jaki znalazłem, pasował idealnie. To nie jest piosenka w hołdzie Johnowi, ponieważ gdybyś siadał i próbował napisać coś w hołdzie Lennonowi, wyszłyby pieprzone śmieci, to coś w rodzaju ukłonu w jego stronę... Jestem dumny z tego utworu.
Alternatywne video
 Słowa Johna w utworze wzięte są z jednego z jego ostatnich wywiadów przed śmiercią w 1980 i brzmią : 
 "As Churchill  said, it's every Englishman's inalienable right to live where the hell he likes. What's it going to do, vanish? Is it not going to be there when I get back?"
Piosenka nie była wielkim przebojem. W UK doszła tylko do miejsca 12, w Ameryce przemknęła niezauważona. Zresztą za oceanem Oasis nie zrobili większej kariery. Żaden ich album nie wszedł do 1-szej 50-tki, z singli tylko 'Wonderwall' zawędrowało aż do #20.
Oasis, w środku: Noel i Liam Gallagherowie.







Remix (tzw. 'clock version')

Here is a song
It reminds me of when we were young
Looking back at all the things we've done
You gotta keep on, keepin on
Out to sea, it's the only place
I Honestly
Can get myself some piece of mind
You know it's gettin' hard to fly
If I'm to fall
Would you be there to applaud?
Or would you hide behind them all?
'Cause if I have to go,
In my heart you'll grow
And that's where you belong...

If I'm to fall
Would you be there to applaud?
Or would you hide behind them all?
'Cause if I have to go,
In my heart you'll grow
And that's where you belong...

If I'm to fall
Would you be there to applaud?
Or would you hide behind them all?
'Cause if I have to go
In my heart you'll grow
And that's where you belong...
Guess I'm outta time...
I'm outta time...
I'm outta time
I'm outta time
I'm outta time





______________________________________
 MÓJ TOP WSZECH-CZASÓW - Notowanie z 2016

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz