Wyszukiwanie : .Szukaj w blogu.

2. Szukaj w blogu - zbiórczo

141. MTW: THE ROLLING STONES - "Angie"

Singiel, 1973
Strona B: Silver Train

Album: Goats Head Soup
Kompozycja: Jagger / Richards
Producent: Jimmy Miller
Wytwórnia: Rolling Stones
Długość: 4:33




McCartney i Lennon wśród Stonesów.

Clip promocyjny - wersja nr 1

Piosenka ta jest ze mną od moich najwcześniejszych wspomnień. Oczywiście trochę przesadzam. Wcześniej były Czerwone Gitary, Skaldowie, Beatlesi na ekranie z 'Help'. Ale już późniejsze prywatki nastolatków nie mogły się odbyć bez tej piosenki. Brat przyniósł do domu pocztówkę z tym nagraniem i pokochałem Rolling Stonesów.
W tym numerze. Chyba ich pierwszym, który polubiłem. Nawet specjalnie znane wszędzie 'Satisfaction' z lat 60-tych do mnie nie przemawiało. Utwór nagrany z Mickiem Taylorem, który w historii muzyki rockowej zaistniał tylko jako ich gitarzysta. Na clipach to ten wyobcowany blondynek z czupryną. Piosenka wg. plotek dedykowana Angie (Angela Barnett), żonie Davida Bowie (od 1970 - do 1980), z którą (z którymi) miał mieć Jagger romans. Podobno David zastał Micka i żonę w łóżku. Plotki głosiły, ze specjalnie się nie oburzył i ... dołączył do pary. Niespecjalnie jednak w to wierzę, choć w swojej autobiografii Angela pisała, ze chodziła do łóżka z dwoma tymi panami naraz (Jagger temu zaprzeczył).
 Z kim nie sypiał wtedy Jagger ? Miał od połowy lat 60-tych status nie tyle myśliwego co zwierzyny, na którą się poluje. Możliwe również, że tytułowa Angie to Angie Dickinson, hollywoodzka aktora, zdobycz Micka. Ale tytułowym aniołkiem może być każda inna kobieta, lub też nikt konkretny. Inne źródła wskazują, że tekst utworu opowiada o niedawno zakończonym związku Micka z Marianne Faithfull. 'Może nawet Angie to Angela Dandelion, córeczka partnera z zespołu, Keitha (jego zdaniem o niej właśnie jest ten utwór). 
Mick Jagger: Ludzie zaczynają opowiadać, że piosenka jest o żonie Davida Bowie, ale tak naprawdę to Keith napisał tytuł. Wskazał 'Angie' i moim zdaniem miał na myśli swoją córeczkę. Nazywała się Angela. A ja dopisałem resztę tekstu'. 
Autorem całej muzyki jest Keith Richards. Jego wersja: Kiedy byłem w klinice odwykowej (Vevey) w okresie od marca do kwietnia 1972, Anita (Pallenberg) miał rodzić. Naszą córkę Angelę. Kiedyś w takim typowym dla siebie nastroju siadłem z gitarą i zacząłem brzdąkać. Napisałem wtedy 'Angie', siedząc w łóżku, ponieważ powoli wtedy zacząłem odzyskiwać czucie w palcach, mogłem znowu grać. Nie czułem już bólu wspinania się  pod górę. Poszło tak: 'Angie, Angie'. Nie było to o żadnej konkretnej osobie, to było tylko imię, like, oh, np. Diana. Nie wiedziałem, że Anita nazwie córkę Angelą kiedy pisałem 'Angie'. W tamtych czasach poznawałeś płeć dziecka dopiero gdy już się urodziło.
Pierwszy z prawej Taylor, niebawem zastąpi go Ronnie Wood.
 'Angie' to do dzisiaj jeden z największych hitów The Rolling Stonesów, klasyk światowej muzyki rozrywkowej, bardzo rozpoznawalny utwór i tzw. "radiowy", czyli taki, którego dzisiaj wszelakie komercyjne, "bezgustowne muzycznie" radiostacje nie zignorowały. Jedna z nielicznych akustycznych ballad w dyskografii zespołu, nagrana ze znanym w owym czasie klawiszowcem, muzykiem sesyjnym, Nicky Hopkinsem (czyli raczej nie grał w nim Ian Stewart, także klawiszowiec, "szósty" , mało znany Rolling Stone, wyrzucony ze składu przed laty przez ówczesnego menadżera zespołu Oldhama z powodu nie pasowania do wizerunku). W Ameryce i prawie na całym świecie numer 1, w rodzimym UK 'tylko' nr 5. Piękna, subtelna ballada. Gitary akustyczne, fortepian, smyczki, głos Micka. Mój nr 141 i numer 2 wśród piosenek The Rolling Stones. Pamiętam, że byłem bardzo rozczarowany, że zespół nie zagrał tego utworu na koncercie w Polsce, 14 sierpnia 1998 w Chorzowie. Koncert magiczny mimo tego, że wtedy właśnie następowały spore zmiany w moim życiu.


                                                    

Angie, Angie
When will those dark clouds all disappear
Angie, Angie
Where will it lead us from here
With no lovin' in our souls
And no money in our coats
You can't say we're satisfied
Angie, Angie
You can't say we never tried
Angie, you're beautiful
But ain't it time we say goodbye
Angie, I still love you
Remember all those nights we cried
All the dreams were held so close
Seemed to all go up in smoke
Let me whisper in your ear
Angie, Angie
Where will it lead us from here
Oh, Angie, don't you wish
Oh your kisses still taste sweet
I hate that sadness in your eyes
But Angie
Angie
Ain't it time we said goodbye
With no lovin' in our souls
And no money in our coats
You can't say we're satisfied
Angie, I still love you baby
Everywhere I look I see your eyes
There ain't a woman that comes close to you
Come on baby dry your eyes
Angie, Angie ain't good to be alive
Angie, Angie, we can't say we never tried

______________________________________
 MÓJ TOP WSZECH-CZASÓW - Notowanie z 2016




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz