Strona: 'If I Can't Have You'
Album: 'Saturday Nigh Fever'
Kompozycja: Barry, Maurice & Robin Gibb
Producent: Bee Gees, Albhy Galuten, Karl Richardson
Wytwórnia: RSO (Robert Stigwood Organisation)
Długość: 4:45
Klasyk muzyki rozrywkowej, z którym mam bardzo miłe wspomnienia. Musiał się znaleźć na mojej liście. Jeden z najbardziej rozpoznawalnych przebojów epoki disco, także znak firmowy zespołu braci Gibb. Podobno rytm piosenki to idealne tempo z jakim trzeba uciskać mięsień serca w czasie ratowania komuś życia. Komunikat taki wydali kiedyś amerykańscy lekarze. Wierzcie lub nie. Więcej o tym na samym końcu w wypowiedzi George'a Martina.
Ja z piosenką spotkałem się zanim jeszcze obejrzałem film 'Saturday Night Fever'. Co ciekawe, bardziej spodobała mi się na początku piosenka ze strony B singla, utwór 'If I Can't Have You', który we wspomnianym filmie wykonuje Yvonne Elliman. W jej wykonaniu to taki sobie numer, w wersji braci Gibb przebój. Świat po nieprawdopodobnym wręcz sukcesie filmu z Johnem Travoltą w roli głównej, zwariował na punkcie disco i muzyki braci Gibb, choć ci już od 1975 roku odnosili sukcesy za sprawą swego nowego muzycznego stylu opartego na tanecznych rytmach, ale przede wszystkim wysokim falsecie głównego wokalisty zespołu, najstarszego z braci, Barry'ego. W Bee Gees śpiewali wszyscy trzej, choć najczęściej Barry i Robin. Wszystkie jednak przeboje Bee Gees z tzw. stylu disco, z falsetami, a więc opisywany dzisiaj 'Staying Alive', 'You Should Be Dancing','Fancy', 'How Deep Is Your Love', 'Love So Right', 'Tragedy' to przede wszystkim wielokrotnie powielany, nakładany głos Barry'ego, choć na płytach wymienia się, że w każdym utworze śpiewają wszyscy trzej. Na pewno koncertach. Przy okazji. Porównajcie np. przebój 'She Loves You' The Beatles i np. 'I Am The Walrus' Beatlesów z 1967. Cztery lata różnicy a jaka kolosalna zmian stylu muzycznego prawda? Bee Gees równie zrobili niesamowity zakręt w swojej muzyce. Porównajcie właśnie choćby 'Staying Alive', 'Too Much Heaven' i np. ich hity z końca lat 60-tych, jak np. 'Words', 'To Love Somebody', 'Massachusetts'.
Ja z piosenką spotkałem się zanim jeszcze obejrzałem film 'Saturday Night Fever'. Co ciekawe, bardziej spodobała mi się na początku piosenka ze strony B singla, utwór 'If I Can't Have You', który we wspomnianym filmie wykonuje Yvonne Elliman. W jej wykonaniu to taki sobie numer, w wersji braci Gibb przebój. Świat po nieprawdopodobnym wręcz sukcesie filmu z Johnem Travoltą w roli głównej, zwariował na punkcie disco i muzyki braci Gibb, choć ci już od 1975 roku odnosili sukcesy za sprawą swego nowego muzycznego stylu opartego na tanecznych rytmach, ale przede wszystkim wysokim falsecie głównego wokalisty zespołu, najstarszego z braci, Barry'ego. W Bee Gees śpiewali wszyscy trzej, choć najczęściej Barry i Robin. Wszystkie jednak przeboje Bee Gees z tzw. stylu disco, z falsetami, a więc opisywany dzisiaj 'Staying Alive', 'You Should Be Dancing','Fancy', 'How Deep Is Your Love', 'Love So Right', 'Tragedy' to przede wszystkim wielokrotnie powielany, nakładany głos Barry'ego, choć na płytach wymienia się, że w każdym utworze śpiewają wszyscy trzej. Na pewno koncertach. Przy okazji. Porównajcie np. przebój 'She Loves You' The Beatles i np. 'I Am The Walrus' Beatlesów z 1967. Cztery lata różnicy a jaka kolosalna zmian stylu muzycznego prawda? Bee Gees równie zrobili niesamowity zakręt w swojej muzyce. Porównajcie właśnie choćby 'Staying Alive', 'Too Much Heaven' i np. ich hity z końca lat 60-tych, jak np. 'Words', 'To Love Somebody', 'Massachusetts'.
1979, Bee Gees na scenie, w środku John Travolta. |
Sukces albumu filmowego, na którym znalazły się filmowe przeboje Bee Gees (co ciekawe, w trakcie kręcenia filmu nigdy nie podkładano przebojów braci Gibb, muzycy tańczyli w rytm całkiem innych numerów), to oczywiście zasługa doskonałych przebojów Bee Gees, ale także samego filmu i przede wszystkim odtwórcy głównej roli, Johna Travolty. Gorączka na punkcie aktora opanowała cały świat i to nie tylko w sobotnie noce (saturday's nights). Pamiętam, że czytałem artykuł, że w Hiszpanii do obiegowego języka młodzieży w owym czasie weszło słowo 'travolting' - czyli imprezować w stylu Travolta, czyli 'idziemy poszaleć na disco'. Aktor rzeczywiście w filmie zagrał rewelacyjnie. Pisano o Robercie Redfordzie (synonim ówczesnego męskiego ideału w Ameryce) i Fredzie Astairze (słynny hollywoodzki aktor a przede wszystkim tancerz) w jednym. John urzeka w filmie swoją charyzmą nie tylko wtedy kiedy tańczy, ale np. w pierwszej scenie filmu, w której spaceruje ulicami Brooklynu w rytm 'Staying Alive' (choć wiemy, że aktor szedł w rytm innego podkładu muzycznego).
Scena tego spaceru tak bardzo spodobała się całej Ameryce (dla mnie to scena nr 1 filmu) , że w sequelu filmu, zresztą średnio udanym, zatytułowanym właśnie 'Staying Alive' powtórzono słynny spacer Johna (w clipach na dole). Film 'Staying Alive', będący drugą częścią 'Gorączki Sobotniej Nocy' to również Travolta w roli głównej, muzyka Bee Gees i reżyser... Sylvester 'Rocky' Stallone. Bez szans z pierwszym.
Robin, Maurice, Robert Stigwood i Barry. |
Wg. magazynu Rolling Stone, 'Staying Alive' to 189 na liście Rolling Stone's 500 Greatest Songs of All Time. O napisanie piosenek do filmu poprosił braci Gibb Robert Stigwood, australijski producent, mający w 1967 roku, po śmierci Briana Epsteina chrapkę na przejęcie roli menadżera The Beatles. Swoją fascynację o The Beatles przełożył na film 'Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band' w 1978 ( w rolach głównych wystąpili Bee Gees i Peter Frampton). Pomysł nakręcenia filmu o fenomenie dyskotek w Nowym Jorku (z czasem w całej Ameryce) wziął się z prostego artykułu zamieszczonego w 'New York Magazine', w którym autor opisał 'rytuały plemiennych' sobotnich wieczorów spędzanych przez młodych ludzi w powstających jak grzyby po deszczu dyskotekach (w piosence mamy fragment tekstu: "We can try to understand the New York Times' effect on man." - próbujemy zrozumieć jak New York Times może kręcić ludzi). Artykuł ten napisał Nik Cohn i zatytułowany był: "Tribal Rites of the New Saturday Night"
Stigwood miał gotowy tytuł filmu (wzięty z artykułu) i poprosił braci Gibb by napisali dla niego piosenkę pod tym tytułem. Tytuł mógł się kojarzyć z wieloma piosenkami jak choćby kiczowatym 'Saturday Night' Bay City Rollers, stąd bracia uznali, że "Stayin' Alive" (Przeżyć) nie tylko lepiej brzmi, ale także oddaje trudy i pustkę życia młodych ludzi, żyjących bez szans na lepsze życie w biednym, zacofanym Brooklynie i czekających z niecierpliwością na soboty, pozwalające im odreagować się na parkietach (taki jest główny bohater filmu, Tony Manero, grany przez Travoltę).
'Staying Alive' wspięło się na miejsce nr 1 list Billboardu 4 lutego 1978 roku i zostało tam przez cztery tygodnie. Z piosenek zespołu wykorzystanych w filmie wcześniejszy, pierwszy singiel 'How Deep Is Your Love', czwarty 'Night Fever' również były numerami 1. 'You Should Be Dancing' było nr 1 w 1976 i na prośbę Stigwooda wciągnięte do filmu. W Wielkiej Brytanii 'Staying Alive' cieszyło się dużo mniejszym powodzeniem, docierający 'tylko' do miejsca nr 4.
Pierwszym i jedynym singlem z filmu będącym nr 1 w UK był kolejny singiel zespołu, 'Night Fever'. Ciekawostka: 'More Than A Woman' wydane na singlu poległo całkowicie na listach, nie wchodząc nawet do TOP 100 ani w Ameryce, ani tym bardziej za oceanem w UK. Zanim 'Night Fever' zastąpiło 'Staying Alive' na miejscu pierwszym, Bee Gees musieli ustąpić 1-go miejsca singlowi 'Love Is Thicker Than Water' swojemu bratu, Andy'emu, któremu Barry pomógł napisać ten utwór, nie różniący się w niczym od 'falsetowego' stylu braci Gibb. Andy załapał się na BeeGees-manię, wydał dwa niezłe albumy, kilka singli (napisanych mu przez braci), miewał niezliczone romanse (w tym z Victorią Principal, gwiazdą topowego wtedy serialu 'Dallas') i niestety zapłacił za to wysoką cenę, umierając w wieku 30 lat (narkotyki). Na zdjęciu Andy drugi z prawej.
Andy Gibb - "I Just Want To Be Your Everything", nr 1 w USA - 1977
Kolejnym po 'Night Fever' topowym singlem z filmu była Yvonne Elliman i jej wersja piosenki braci Gibb 'If I Can't Have You' (dla mnie zdecydowanie gorsza niż oryginał Bee Gees, który usłyszycie w ostatnim clipie na dole). Wszystkie piosenki Bee Gees z filmu 'Saturday Night Fever' napisali trzej bracia, przebój 'Love Is Thicker Than Water' Barry z Andym. Dzięki temu Barry Gibb stał się jedynym człowiekiem w historii muzyki rozrywkowej, który był autorem czterech kolejnych numerów 1 na liście singli Billboardu ('Staying Alive', 'Love Is Thicker Than Water', 'Night Fever' oraz 'If I Can't Have You' wspomnianej Yvonne.
__________________________________________
Barry Gibb, jedyny dzisiaj żyjący członek Bee Gees.
Maurice odszedł w 2003, Robin w 2012
Wszystkie nowe piosenki do filmu The Bee Gees nagrali we francuskim studiu Chateau
D'Herouville. Później dowiedzieli się, ze w tym studio nakręcono wiele filmów pornograficznych.
Albhy Galuten (producent, stały - wraz z Karlem Richardsonem - współpracownik Bee Gees): Słuchaliśmy utworu z Barry'm bardzo dokładnie, by wybrać odpowiedni takt, który będzie tutaj pasował. Każdy wie, że nie chodzi tutaj o rytm perkusji ale o wyczucie całego songu. Wybraliśmy takie tempo i wykorzystaliśmy te same pętle i w 'Stayin' Alive,' i w 'More Than a Woman,' i ponownie w piosence Barbry
Streisand 'Woman in Love.
George Martin (producent The Beatles): Fantastyczną rzeczą w 'Staying Alive' jest początkowy motyw grany na gitarze, kreujący i definiujący pulsujący rytm utworu. Tak przy okazji, to wcale nie przypadek, że rytm 120 bitów na minutę zbliża się do rytmu uderzeń serca, gdy człowiek jest pobudzony. To klucz utworu, który podkreśla całą melodię i kiedy pojawia się wokal, jest on tak wykreowany, że pcha rytm jeszcze naprzód.
Słynny spacer Johna Travolty w dwóch odsłonach: |
Well, you can tell by the way I use my walk
I'm a woman's man: no time to talk
Music loud and women warm, I've been kicked around
Since I was born
And now it's all right, I don't care
And you may look the other way
We can try to understand
The new york times' effect on man
Whether you're a brother or whether you're a mother
You're stayin' alive, stayin' alive
Feel the city breakin' and everybody shakin'
And we're stayin' alive, stayin' alive
Ah, ha, ha, ha, stayin' alive, stayin' alive
Ah, ha, ha, ha, stayin' alive
Well now, I get low and I get high
And if I can't get either, I really try
Got the wings of heaven on my shoes
I'm a dancin' man and I just can't lose
You know it's all right, it's ok
I'll live to see another day
We can try to understand
The new york times' effect on man
Whether you're a brother or whether you're a mother
You're stayin' alive, stayin' alive
Feel the city breakin' and everybody shakin'
And we're stayin' alive, stayin' alive
Ah, ha, ha, ha, stayin' alive, stayin' alive
Ah, ha, ha, ha, stayin' alive
Life goin' nowhere, somebody help me
Somebody help me, yeah
Life goin' nowhere, somebody help me, yeah
Well, you can tell by the way I use my walk
I'm a woman's man: no time to talk
Music loud and women warm
I've been kicked around since I was born
And now it's all right, it's ok
And you may look the other way
We can try to understand
The new york times' effect on man
Whether you're a brother or whether you're a mother
You're stayin' alive, stayin' alive
Feel the city breakin' and everybody shakin'
And we're stayin' alive, stayin' alive
Ah, ha, ha, ha, stayin' alive, stayin' alive
Ah, ha, ha, ha, stayin' alive
Life goin' nowhere, somebody help me
Somebody help me, yeah
Life goin' nowhere, somebody help me, yeah
I'm stayin' alive
If I Can't Have You
______________________________________
MÓJ TOP WSZECH-CZASÓW - Notowanie z 2016
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz