Wyszukiwanie : .Szukaj w blogu.

2. Szukaj w blogu - zbiórczo

180. MTW: RIC OCASEK - "Silver"

Album: Nexterday, 2005
Kompozycja: Ric Ocasek
Producent: Roc Ocasek
Wytwórnia: Columbia Records, Sony
Długość: 4:26




Benjamin Orr - naprawdę Benjamin Orzechowski - znany jest przede wszystkim jako Głos w największym przeboju amerykańskiego zespołu Cars, 'Drive' (wyżej na moim TOPie). To także basista  i drugi wokalista zespołu, w którym bezdyskusyjnie liderem był (jest) Ric Ocasek, kompozytor w zasadzie całości repertuaru, drugi gitarzysta i główny wokalista. Benjamin umarł na raka w 2000 roku. Miał 53 lata. Tyle wprowadzenia. 'Silver' to przydomek jakim cieszył się w zespole zmarły muzyk. Przypuszczalnie z powodu blond fryzury (jasnych włosów), na którą Ben zmienił swoją ciemniejszą grzywkę . Może innych, nie wiem. Może to tylko przenośnia, czytelna bardzo dzięki tekstowi ?


Przepiękna piosenka. Przyjaciel w hołdzie przyjacielowi. Ric Ocasek umieścił ten utwór na swoim siódmym, ostatnim albumie wydanym w 2005. Dla nieznających angielskiego zamieszczam swoje swobodne tłumaczenie tekstu. Znając je piosenka nabiera dla słuchającego głębi, ale skłamałbym gdybym napisał, że tylko z tego powodu to świetny numer. Cars lubiłem od zawsze, od pierwszego wysłuchania na słuchawkach ich pierwszego wielkiego przeboju 'My Best Friends Girl' (ciekawy tytuł, może Ric śpiewał ją o dziewczynie Bena?) Gitara, rytmiczne oklaski, po prostu początek powalał. Tak jest do dzisiaj, to jeden z moich najlepszych numerów Carsów i znajdziecie go jeszcze wyżej na TOPie. Tamte nagranie zdefiniowało muzykę, styl zespołu.
 Zawsze staranna aranżacja, elektroniczne instrumenty klawiszowe, mocniejsze gitary i przede wszystkim harmonia wokalna. W 'Silver' jest inaczej, ale to także rozpoznawalny styl zespołu choćby z albumu-klasyka, 'Heartbeat City'. Utwór od samego początku jest mocny w przekazie muzycznym, mnie ten monotonny rytm hipnotyzuje. I pewnie piosenka podobałaby mi się gdyby nawet miała łzawy, romantyczny tekst o np. ukochanej, choć może nie aż tak. Słuchając utworu mam zawsze przed oczami przystojną twarz Benjamina.W clipie przebój kapeli z 1978 'Just What I Needed" - wokal Benjamina, choć kompozycja Rica.

The Cars reaktywowani wydali ostatni jak dotąd swój album w 2011. Zespół nie zdecydował się na przyjęcie w opuszczone przez Bena miejsce nowego basisty. That's The Friends Are For ? Dokładnie.







You were my silver you were my gold
You were all the things that cant be told
You were my star falling through the night
You were the one who showed me grand delight
I cant see you but I need you
And you're gone

You were my right hand you were my friend
You were always strong until the end
You were my good time you were my rave
You're the one that always set the stage
You're what I once new now I miss you
'Cause you're gone

Now I spend my lonely nights
Wishing you were here to make things right
To turn my darkness into light
You were my party you were my tea
You're the one that had faith in me


 

Byłeś moim srebrem, byłeś moim srebrem
Byłeś tym wszystkim, co tak trudno opisać
Byłeś moją gwiazdą spadającą w nocy
Byłeś tym, który pokazał mi czym jest radość
Nie widzę już ciebie ale wciąż potrzebuję
Ale ciebie już nie ma

Byłeś moją prawą ręką, byłeś moim przyjacielem
Byłeś zawsze silny aż do samego końca
Z tobą przeżywałem swoje napiękniejsze chwile
Zawsze czułem ciebie obok siebie na scenie
I teraz bardzo za tobą tęsknię
Ale ty już odszedłeś

Spędzam teraz samotne noce
Żałując, że nie ma już ciebie, byś wszystko naprawił
Zamienił moją ciemność w światło
Byłeś moją rozrywką, moją herbatą
Byłeś tym jedynym, który we mnie wierzył




______________________________________
 MÓJ TOP WSZECH-CZASÓW - Notowanie z 2016

2 komentarze:

  1. Tak naprawdę rick nie był przyjacielem Bena. Zawsze zazdrościł mu urody , talentu i głosu. A dobrze wiedział, że The cars dzięki Benowi stali się znani.

    OdpowiedzUsuń
  2. Chyba nie mogę się z tym zgodzić. Wszystkie przeboje Cars pisał Ric, więc Twój argument z komentarza do mnie nie przemawia.

    OdpowiedzUsuń