Album: 'Pablo Huney'
Kompozycja: Radiohead, Albert Hammond, Mike Hazlewood
Producent: Sean Slade, Paul Q. Kolderie
Wytwórnia: Parlophone, EMI
Długość: 3:59
Debiut marzenie, zarówno
singlowy jak i albumowy (7, 22). Pierwsze wydanie przeszło niezauważone, ale gdy ukazał się album, utwór stał się światowym hitem, absolutnym powerplay'em. Utwór kultowy, niemiłosiernie 'zjechany' w
każdej prawie radiostacji na świecie, tej grającej grunge, rocka
alternatywnego, ale także w stacjach radiowych grających muzykę
popową, przebojową (zwrot 'so fucking special' w wersji utworu na Amerykę, zespół zamienił na 'so very special'). A na samym początku uważano, że tekst piosenki za zbyt depresyjny dla przeciętnego słuchacza. Piosenka stała się hitem koncertowym i dostrzegły to media. Nakręcono kapitalne video.
______________________
Tak chyba naprawdę to jedyny, komercyjny
przebój angielskiego zespołu, choć dotarł tylko w Wielkiej Brytanii do miejsca 7, a zespół miał później single lądujące na wyższych pozycjach (np. 'Paranoid Android') Zespół po wydaniu w 1998 roku
albumu 'OK, Computer', albumu najlepiej się sprzedającego się w
całej dyskografii zespołu, wyrzucił 'Creep' ze swojego
koncertowego repertuaru.
THOM YORKE: Nie mogliśmy go
już grać. Wszyscy się domagali 'Creep'. Nie pasował nam wtedy do
innych numerów, które graliśmy.
Utwór napisał lider, wokalista zespołu Thom Yorke, jeszcze na studiach (lata 80-te), z pomocą innych członków zespołu. Gdy producenci pierwszego albumu zespołu usłyszeli go, uznali, że jest to cover jakiejś piosenki. Nie wiedzieli jeszcze jakiej. Ostatecznie utwór został posądzony o plagiat przeboju The Hollies "The Air That I Breathe", wielkiego przeboju z 1973, którego autorami byli Albert Hammond (senior, ojciec Alberta Hammonda Juniora z The Strokes) oraz Mike Hazlewood. Sąd podzielił opinię skarżących i tantiemy za utwór dzielą się już nie tylko na zespół. Zgadzam się absolutnie z powyższym. Gdy pierwszy raz usłyszałem 'Creep', jego ciężki refren, mocne gitary, to pamiętam kołaczącą mi się w głowie myśl: czy ja to skądś znam. Cóż, trzeba być ostrożnym w takich sytuacjach. Paul McCartney po skomponowaniu 'Yesterday' (roboczy jeszcze tytuł 'Scrambled Eggs'), przez wiele dni grał melodię swoim znajomym, by się upewnić czy nie 'ściągnął' z jakiejś piosenki melodii, oczywiście nieświadomie). Tekst to już absolutnie oryginał Yorke'a.
Nie przepadam za Radiohead, prócz ich albumu 'OK, Computer', z którego najbardziej lubię wspomniany wcześniej 'Paranoid Android' czy 'Karma Police', ale 'Creep' to naprawdę małe arcydzieło rocka alternatywnego. Wyczuwasz w utworze, że jest to coś ważnego, niesztampowego, że chciałbyś się zidentyfikować z utworem (nawet jeśli nie znasz angielskiego, choć może to i lepiej?). Utwór zawsze mnie porusza. Zawsze, czy to w wersji oryginalnej, czy w wersji akustycznej, unplugged. Może powinien być ciut wyżej?
Bo ja jestem świrem, jestem dziwadłem
Co ja tu do cholery robię?
Ja tu nie pasuję.
Ja tu nie pasuję.
Co ja tu do cholery robię?
Ja tu nie pasuję.
Ja tu nie pasuję.
When you were here before,
couldn't look you in the eye.
You're just like an angel,
your skin makes me cry.
You float like a feather,
in a beautiful world
I wish I was special,
you're so fucking very special.
But I'm a creep, I'm a weirdo.
What the hell am I doing here?
I don't belong here.
I don't care if it hurts,
I wanna have control.
I wanna perfect body,
I wanna perfect soul.
I want you to notice,
when I'm not around.
You're so fucking very special,
I wish I was special.
But I'm a creep, I'm a weirdo.
What the hell am I doing here?
I don't belong here
She's running out the door,
she's running out,
she run, run, run, run, run.
Whatever makes you happy,
whatever you want.
You're so fucking special,
I wish I was special,
But I'm a creep, I'm a weirdo.
What the hell am I doing here?
I don't belong here,
I don't belong here.
______________________________________
MÓJ TOP WSZECH-CZASÓW - Notowanie z 2016
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz