Wyszukiwanie : .Szukaj w blogu.

2. Szukaj w blogu - zbiórczo

ANTHOLOGY THE BEATLES '2025. Przyjaźń, Legenda, Płyty, Dziedzictwo, Magia!

 




Odkąd kilkanaście dni temu zakupiłem najnowszą, rozszerzoną wersję Anthology – ten majestatyczny box z czterema dwupłytowymi zestawami CD – słucham go niemal bez przerwy. Jest to stała ścieżka dźwiękowa mojego życia od momentu, gdy paczka do mnie dotarła. Tak na szybko refleksja z odsłuchania tej wersji Anthology, choć miałem ją już w 1995 przy pierwszej. Na dysku 2 jako pozycję numer 2 umieszczona  piosenka "Yes It Is (takes 2 i 14)" - dwa podejścia do numeru. Drugie i czternaste, finalne. Pięknie tutaj możemy dostrzec ewolucję piosnki, i - moim zdaniem - warto by kiedyś ukazały się na płytach podobne rozwiązania piosenek zespołu, mix wczesnej, niedoskonałej, nazwę to "w powijakach" wersji piosenki zespołu i jej wersji ostatecznej, jak to ma miejsce w opisanym przypadku. Nie wykluczam, że może sam się pobawię kiedyś w coś takiego. Ale odszedłem od tematu posta. Przymierzałem się do opisania moich wrażeń na blogu z całości wydawnictwa, choć jestem pewien, że dla Was, drodzy Czytelnicy, było oczywiste, że moje odczucia i wrażenia będą wyłącznie pozytywne. 
W końcu to The Beatles! Jednak nie mogłem całkowicie pominąć refleksji, jakie to wydawnictwo we mnie wywołało.  Z pomocą przychodzą mistrzowie słowa a konkretnie genialny magazyn Rolling Stone i artykuł Roba Sheffielda, amerykańskiego krytyka i dziennikarza muzycznego. Opisał on to wszystko – i samo wydawnictwo, i dziedzictwo zespołu, i ich niesamowitą, choć skomplikowaną przyjaźń – lepiej, niż kiedykolwiek mógłbym to zrobić. Sheffield ujął kwintesencję tego, dlaczego ta muzyka i ta historia wciąż rezonują.Ale zanim przejdziemy do Roba Sheffielda, mam dla Was jeszcze jedną literacką wstawkę, która idealnie dopełni ten post.Od dnia zakupu czytam (zawsze kilka naraz, teraz jednocześnie książkę o Yoko Davida Sheffa oraz "Elvis" Beaty Pawlikowskiej -  zaskakująco solidna pozycja o Kingu naszej polskiej podróżniczki) książkę Iana Leslie, którą już kiedyś na blogu reklamowałem. 
 
Piszę tutaj o dziedzictwie i znaczeniu dla świata zespołu The Beatles (a to wcale nie jest przesadne stwierdzenie) nie raz,
ale początkowy fragment ze wspomnianej książki jest tak fantastycznie napisany, że myślę, iż będzie on wspaniałym wstępem do całego postu.Fragment ten kładzie oczywiście, zgodnie z tytułem, główny akcent na parę Johna Lennona i Paula McCartneya, ale jego przesłanie naturalnie przenosi się na całą Fab Four.

Autor tego bloga wciąż nie może uwierzyć, że odwiedził wszystkie rodzinne domy czterech Beatlesów w Liverpoolu, zwiedzając pokoje młodego Johna i Paula, gdzie pisali swoje pierwsze hity.

Tak więc najpierw Ian Leslie, później Rob Sheffield!
   Dopiero teraz zaczynamy dostrzegać, jak niesłychanym osiągnięciem było to czego dokonali. W 1962 nikt nie spodziewał się, że dominacja kulturowa Ameryki zostanie tak gwałtownie zakwestionowana - ani że hegemonia podda sie nowemu porządkowi z takim zachwytem. Ten wielki przewrót miał źródło na szarej wyspie na obrzeżach Starego Świata, której chwała należała już do przeszłości. Wielka Brytania sprawiała wrażenie kraju pozbawionego energii, uwięzionego w dawno minionej epoce cylindrów i zakopconych kominów. A jednak  to właśnie z jej wilgotnej ziemi wyrosła siła życiowa tak potężna, że zapoczątkowała nową epokę. I co ciekawe, nie narodziła się w samej stolicy, lecz na przedmieściach prowincjonalnego miasta pogrążonego w przemysłowym upadku, na ulicach zniszczonych w czasie wojny. To tam dwóch nastolatków wymyśliło własną przyszłość - a także przy okazji także naszą teraźniejszość. Ani John Lennon, ani Paul McCartney nie uczyli się muzyki, nie potrafili nawet czytać nut. Uczyli się nawzajem -  potem zaś zaczęli uczyć świat. 
 

 
Gdy w 2021 ukazał się dokument Get Back w reżyserii Petera Jacksona, wielu widzów zauważyło, jak zaskakująco współcześni wydają się Beatlesi. Na nagraniach było widać londyńskie  ulice pełne dżentelmenów w garniturach w prążki i hipisów w długich kożuchach - każdy z nich osadzony w swojej epoce. A jednak, gdy w kadrze pojawiali się John, Paul, George i Ringo, odnosiło się wrażenie, że bez problemów mogliby wyjść z ekranu prosto do naszego salonu. I chodziło nie tyle o ich ubiór, co o sposób bycia - o to, jak ze sobą rozmawiali, jak siedzieli, jakie żarty opowiadali. To nie był przypadek. Krytyk Harold Bloom twierdził, że odnajdujemy siebie w Szekspirze nie tylko, że uchwycił coś uniwersalnego w naturze człowieka, lecz także dlatego, że stworzył samą ideę człowieka jako jednostki introspektywnej i samokształcącej się. Podobnie The Beatles przyczynili się do ukształtowania osobowości po latach 60: ciekawej tolerancyjnej, autoironicznej, naturalnej, łączącej cechy kobiece i męskie. Timothy Lear powiedział: "The Beatles to mutanci. Prototypy agentów ewolucji zesłanych przez Boga, obdarzonych tajemniczą mocą stworzenia nowego ludzkiego gatunku". Mikrokultura The Beatles, która wywarła tak ogromny wpływ na naszą kulturę, narodziła się podczas wielu godzin, które John i Paul spędzali razem - w salonie Paula lub w sypialni Johna -  z gitarami na kolanach tworząc piosenki, poezję i żartując...
 


Jak „Anthology” zdefiniowała na nowo historię The Beatles - Rob Sheffield

To jest miłość, która trwa wiecznie: Jak „Anthology” zdefiniowała na nowo historię The Beatles. Definitywny dokument o The Beatles, dostępny od 26 listopada na Disney+, został odrestaurowany i rozszerzony o nowy, intensywny emocjonalnie odcinek.

Jest jeden niezwykle silnie oddziaływający moment pod koniec nowo odrestaurowanej serii dokumentalnej The Beatles Anthology, kiedy George Harrison zastanawia się nad przyszłością zespołu. The Beatles będą trwać i trwać – przewiduje. W tych płytach i filmach, i wideo, i książkach, i we wspomnieniach oraz umysłach ludzi. The Beatles stało się teraz własną, niezależną rzeczą. I The Beatles, myślę, istnieje bez nas. Następnie George uśmiecha się szelmowsko i cytuje piosenkę, którą jego stary kumpel John Lennon kiedyś zaśpiewał, jeszcze w 1966 roku. „Graj w grę istnienia do końca początku” – mówi. „Jutro nigdy nie wie” (Tomorrow never knows). George nie kłamał. Wypowiedział te słowa na początku lat dziewięćdziesiątych, a jednak był to proroczy sposób na podsumowanie The Beatles.

Nikt w latach sześćdziesiątych nie mógł sobie wyobrazić, jak wielcy będą Fabs w latach dziewięćdziesiątych, tak samo jak nikt w latach dziewięćdziesiątych nie mógł przewidzieć, jak ogromni są teraz. [Znakomicie to pokazuje wizualne intro każdego odcinaka, Beatlesi w kadrze wyciętym z filmu "Help!" i śpiewający tytułową piosenkę oddalają się, kurczą, a logo zespołu rośnie, rośnie i rośnie].
Kiedy oryginalna Anthology zadebiutowała jako miniserial telewizyjny w listopadzie 1995 roku, przerodziła się w globalne święto, z trzema najlepiej sprzedającymi się towarzyszącymi albumami i książką. [Książka to historia zespołu opowiedziana przez samych muzyków i kilka osób z jego najbliższego otoczenia]. W 2025 roku jesteśmy równie daleko od oryginalnej 8-częściowej Anthology, jak Anthology była od Rubber Soul czy Revolver – a jednak, chłopcy wciąż stają się coraz bardziej żywotni i wpływowi. Jutra rzeczywiście nikt nie zna
Anthology wreszcie powraca po długim oczekiwaniu, debiutując na platformie Disney+ 26 listopada.
Została cyfrowo odrestaurowana i rozszerzona przez zespół WingNut Films Petera Jacksona, używając tej samej technologii, której użyli do Get Back, co olśniło fanów cztery Święta Dziękczynienia temu, w 2021 roku. Giles Martin zremasterował muzykę i wyprodukował nowy album Anthology 4. Jest też intensywny emocjonalnie, nowy Odcinek Dziewiąty, skupiający się na trzech żyjących członkach zespołu, którzy spotykają się na początku lat dziewięćdziesiątych, aby wspólnie pracować nad tym projektem.
Anthology określa się jako definitywny dokument o The Beatles, opowiedziany przez całą czwórkę ich własnymi słowami. Częścią tego, co uczyniło go tak innowacyjnym – i co sprawia, że jest tak świeży dzisiaj – jest to, że to tylko oni. Bez narratora, bez gadających głów, bez świadectw celebrytów. Tylko Paul McCartney, Ringo Starr, Harrison, plus archiwalne wywiady ze zmarłym Johnem Lennonem, wspominający ludzi i rzeczy, które były wcześniej. Ukazuje szalone wariactwo ich życia jako zespołu, młodych chłopców zmieniających świat w zaledwie dekadę bycia razem. Jak mówi reżyser Odcinka Dziewiątego, Oliver Murray, dla "Rolling Stone": Nie mieści mi się w głowie, że George ma 24 lata, kiedy kończą Sgt. Pepper. Kiedy ja miałem 24 lata, prawdopodobnie próbowałem zrobić bongo z ziemniaka.
Ale potrzeba było trochę czasa, by byli Beatlesi zeszli się razem dla Anthology, 25 lat po frustrującym rozpadzie zespołu, by opowiedzieć historię swojej długiej i krętej przyjaźni. To było w pewnym sensie odważne – mówi teraz Giles Martin. To była niespodzianka dla wszystkich, łącznie z nimi samymi. Ale to był dla nich wszystkich proces oczyszczający. Myślę, że zapomnieli, jak to jest, ponieważ od ich rozpadu spadało tak wiele błota z różnych kierunków. To jest trochę jak znalezienie starego albumu ze zdjęciami, patrzenie na fotografie, a następnie uświadomienie sobie, że właściwie miałeś niesamowitą relację z tą osobą.

Kiedy dokument Anthology zadebiutował w 1995 roku, był szokiem kulturowym. Zdefiniował The Beatles, jakich znamy od tamtej pory – nie jako wydarzenie, które miało miejsce w latach sześćdziesiątych, ale jako ciągłe zjawisko, które stale rośnie i ewoluuje. W Odcinku Dziewiątym, żyjący członkowie zespołu wyznają, że nawet oni nie potrafią wyjaśnić zdumiewającego życia pozagrobowego zespołu – są szczerze zdziwieni, jak bardzo świat ich kocha. Ponieważ minęło 30 lat, wszystko staje się 
dość legendarne – mówi Paul. Trochę ZA BARDZO legendarne jak na nasz gust, ponieważ wciąż tym żyjemy.

 Anthology w końcu uratowała The Beatles przed latami sześćdziesiątymi. Przez zbyt długi czas historia Fabsów była przedstawiana z mdłym poczuciem nostalgii – bajką ze starych dobrych czasów. Ale kiedy Anthology pojawiła się w latach dziewięćdziesiątych, istniała już nowa generacja fanów The Beatles, zbyt młoda, by odnosić się do tej nostalgii, lub by myśleć o tej muzyce jako o czymś z przeszłości – ponieważ The Beatles byli bardziej żywi, wpływowi i ambitni niż kiedykolwiek, w każdym zakątku świata muzyki. Jak powiedział Raekwon z Wu-Tang Clan: The Beatles to ponadczasowi goście robiący ponadczasowe rzeczy.
   W tamtym czasie ludzie byli oszołomieni, jak bardzo pokochali Anthology – pewnie, wszyscy spodziewali się, że im się spodoba, ale nie aż tak. Jest (i była) to radość, z którą można spędzać czas, niezależnie od tego, czy włączysz ją w losowym miejscu, czy obejrzysz całe dziesięć godzin. Tyle historii. Tyle śmiechu. Okazjonalni fani w jedną noc zamieniali się w obsesyjnych geeków. Wszystkie trzy albumy – odrzuty, dema, surowe nagrania live, rozmowy studyjne – stały się megahitami sprzedażowymi, w czasach, gdy ludzie płacili pieniądze za muzykę. Do licha, to nie przypadek, że rok 1997 był jednym z najlepszych w historii dla rockowych albumów – każdy zespół stworzył swoją kolejną płytę pod wpływem magii Anthology.
   Ale program pilnie potrzebował technicznego ulepszenia. Większość fanów prawdopodobnie nie oglądała go od lat, ponieważ był dostępny tylko na starych kasetach VHS i płytach DVD, gdzie archiwalne nagrania z biegiem lat wyglądały coraz gorzej. Nowa wersja wyrosła z projektu Get Back, kiedy Jackson i jego zespół Wingnut wzięli godziny wcześniej nieużywanego materiału i oczyścili go, czyniąc The Beatles głośnymi, wyraźnymi, śmiejącymi się i kłócącymi razem. Martin mówi: Anthology była organicznym procesem robienia Get Back, a Peter Jackson i zespół powiedzieli: 'Może powinniśmy rozważyć ponowne zrobienie Anthology 30 lat później. Martin użył technologii de-mixingu dla muzyki. Słynny koncert na Shea Stadium, zagłuszony przez 56 000 krzyczących fanów, brzmi teraz zaskakująco czysto. Chciałbym powiedzieć: Brzmi tak, jakbyś tam był', ale oczywiście, gdybyś tam był, nie słyszałbyś nic.   
Dla Martina to moment zatoczenia koła. Był nastoletnim uczniem swojego ojca przy Anthology za pierwszym razem, lata po tym, jak George Martin produkował zespół.  
Pierwszy raz, kiedy przyjechałem na Abbey Road z tatą, był z powodu Anthology – mówi Giles. To był pierwszy raz, kiedy usłyszałem taśmy i byłem zahipnotyzowany. Po prostu nie mogłem uwierzyć, jak dobrze brzmiały – pamiętam, jak grali mi ‘A Day in the Life’ na taśmie czterościeżkowej w tamtym pokoju. To jest dla mnie prawdopodobnie dość przejmujące, ponieważ od tamtej pory moją ambicją we wszystkim, co robiłem z The Beatles, jest próba osiągnięcia tego uczucia.


    Prawa ręka zespołu, Neil Aspinall (na zdjęciu z Beatlesami), rozpoczął projekt Anthology w 1970 roku, zbierając nagrania w dokument, który planował nazwać The Long and Winding Road. Ale w tamtych czasach ostatnią rzeczą, jaką chcieli byli Beatlesi, było powracanie do przeszłości. Byliśmy wtedy w stanie wojny – mówi Paul w Odcinku Dziewiątym. George, siedzący tuż obok niego, dodaje: Niewiele rozmawialiśmy. (Z wyjątkiem piosenek takich jak „Sue Me Sue You Blues,” „How Do You Sleep?,” „Dear Friend,” „Early 1970,” „God,” i wielu innych solowych piosenek, które kierowali do siebie nawzajem). 
 
Ich rany zaczęły się goić przez lata – kiedy John i Yoko na jakiś czas się rozstali, to Paul był tym, którego wysłała do L.A., aby doradził mu, jak ją odzyskać. George, Paul i Ringo jammowali na weselu Erica Claptona w 1979 roku. (John był wściekły, że nie został zaproszony.)
Ale, jakkolwiek wydaje się to teraz dziwne, nigdy po 1969 roku nie było ani jednej chwili, w której cała czwórka Beatlesów postawiłaby stopę w tym samym pokoju. Myśleli, że mają czas. Nie mieli.
Wszelkie marzenia o zjednoczeniu, osobistym czy twórczym, umarły w grudniu 1980 roku, kiedy John został zamordowany przez anonimowego zabójcę w Nowym Jorku. Dekadę później, w 1991 roku, brytyjscy reżyserzy Bob Smeaton i Geoff Wonfor zaczęli rozszerzać odłożony na półkę film Neila Aspinalla w coś nowego, a żyjący Beatlesi wreszcie byli gotowi, by opowiedzieć swoją wersję historii.
   George i Paul od czasu do czasu jadali ze sobą obiady – mówi Martin. Na pewno utrzymywali ze sobą kontakt. I to jest to, czego ludzie nie rozumieją – myślą, że byli na wygnaniu przez te wszystkie lata. Ale zrobienie Anthology to inna sprawa – to bycie na równym gruncie, jeśli wolisz. Widać, że jest to dla nich odświeżające, ponieważ, jak zawsze mówili, tylko cztery osoby wiedziały, jak to jest być w The Beatles. 
  Oczywiście, wciąż mieli swoje konflikty – było to zaledwie kilka lat po tym, jak Paul zbojkotował ceremonię wprowadzenia ich do Rock & Roll Hall of Fame z powodu sporów finansowych. Dokument stał się Anthology zamiast The Long and Winding Road – George nie mógł znieść nazwania go tytułem piosenki Paula. Yoko ostatecznie oglądała go ze stoperem, aby zmierzyć, ile czasu ekranowego dostał Paul w porównaniu do Johna. Mimo to, grupa nadal dzieliła swoją nierozerwalną więź. Kiedy uporaliśmy się z naszymi problemami biznesowymi, postanowiliśmy spróbować zrobić definitywną historię The Beatles - wyjaśnia Ringo w filmie. Ponieważ inni próbowali, pomyśleliśmy, że może lepiej będzie, jeśli zrobimy to od środka, a nie z zewnątrz. Słyszeliśmy to od wszystkich innych – teraz możecie usłyszeć to od nas.  
 
   Nowy Odcinek Dziewiąty pokazuje żyjących członków zespołu (Threatles - gra słów) w latach dziewięćdziesiątych, jak zbierają się, by pracować nad Anthology i grać niektóre niedokończone piosenki, które pozostawił John. „Free As A Bird,” „Real Love” i „Now And Then” były domowymi demami nagranymi w Dakocie pod koniec lat siedemdziesiątych, z kasety dostarczonej przez Yoko. „To było emocjonalne, słuchając taśmy po raz pierwszy” – mówi Paul. „Powiedziałem Ringo, ostrzegłem go: 'Lepiej miej przygotowaną chusteczkę, kiedy będziesz tego słuchał.' Ponieważ to jest dość emocjonalne – słyszenie naszego starego kumpla śpiewającego tę małą piosenkę.”  
 

 
Nagrał „Free As a Bird” i „Real Love”, oba hity singlowe, ale zrezygnowali z „Now and Then” w ciągu jednego popołudnia. Pozostała dwójka nie podzielała entuzjazmu Paula do tej melodii, podobnie jak producent Jeff Lynne. Nikt nawet nie potrafił powiedzieć, co Paul w niej słyszał – ale z typową dla Macca upartą wytrwałością, odmówił porzucenia jej. „Z kimkolwiek innym, to byłby zdecydowanie koniec” – przyznaje. „Ale z The Beatles, musisz uważać – oni mogą to zrobić. Zawsze jest jakaś niespodzianka w dalszej perspektywie. Może to nie odejść, to jedno.” Paul miał rację. Dekady później, zamienił ten szkic demo w piosenkę The Beatles, na jaką zawsze zasługiwała – uduchowiony hołd dla jego starego kumpla. „Now And Then” stało się ostatnią piosenką zespołu, światowym hitem w 2023 roku.
 
 

Odcinek Dziewiąty kończy się tą samą chwytającą za serce sceną, co oryginalna Anthology: George, Paul i Ringo, siedzący na trawiastym polu, brzdąkający na gitarach i śpiewający leniwe piosenki pod słońcem. To był naprawdę miły dzień dla mnie, chłopaki – mówi Ringo. Pozostała dwójka odpowiada dowcipnymi ripostami, ale Ringo jest całkowicie szczery, nawet się nie uśmiecha. To było naprawdę piękne i wzruszające dla mnie. Lubię spędzać czas z wami dwoma.
Teraz to jest bardziej przejmujące niż kiedykolwiek, widząc ich grających na gitarze w słoneczny dzień, wylegujących się na trawniku w posiadłości George’a Friar Park. Prawdopodobnie myśleli, że będą to robić co dziesięć lat przez resztę życia. Nie mogli wiedzieć, że zaledwie kilka lat później George zostanie brutalnie zaatakowany i niemal zabity przez intruza w swoim domu, niedaleko miejsca, w którym siedzą. A zaledwie dwa lata później, Harrison odszedł, zmarł na raka w 2001 roku, w tragicznym, młodym wieku 58 lat. 
 

 

Odcinek Dziewiąty musiał oferować nową warstwę autorefleksji – mówi Oliver Murray. Ma inny rytm niż pozostałe, po prostu dlatego, że został zrobiony później. To jest ‘odcinek coda’. Moim przewodnim celem było przyjrzenie się temu, jak się czuli, będąc Beatlem. Ile kosztowało bycie Beatlem? Myślę, że momentami jest dość melancholijny. Ich wspólna historia wciąż wydaje się bolesna na ekranie. To jest jak żywa rozmowa między nimi – mówi Murray. To nie była jakaś pogawędka przy kominku, podczas której myślą o przeszłości i tej odległej rzeczy, w której byli. To jest coś, co noszą, a czasami jest to ciężkie. Więc Odcinek Dziewiąty, mam nadzieję, daje przestrzeń, aby obserwować ich zaglądających do wnętrza, zamiast tylko mówiących na zewnątrz.”
 
 
 Bardziej niż cokolwiek, Anthology jest historią przyjaźni – John, Paul, George i Ringo to najsłynniejsza przyjaźń w naszej kulturze, czwórka, która symbolizuje wzloty i upadki bycia w grupie. Dlatego Paul wychodzi na scenę przez całą jesień, podczas swojej niesamowitej obecnej trasy, i śpiewa wyznanie Johna z 1965 roku „Help!” po raz pierwszy od rozpadu The Beatles. To jest wrażliwy moment: Paul, po osiemdziesiątce, wraca do piosenki, którą jego najlepszy przyjaciel śpiewał w wieku dwudziestu kilku lat, wciąż próbując zrozumieć ból Johna, wciąż próbując uleczyć ich zerwaną więź. Ma tak wiele własnych hitów, które mógłby wykonać zamiast tego. Ale w głębi serca, wciąż śpiewa dla Johna. 
 

Oczywiście, śmierć Lennona prześladuje wszystkich w Anthology. Brakuje mi Johna – mówi George w nowym odcinku. Ponieważ The Beatles przeszli przez wiele dobrych czasów, ale także przez burzliwe czasy, i jak wszyscy wiedzą, kiedy się rozstaliśmy, wszyscy byli sobą trochę zmęczeni. Ale dla Ringo, Paula i mnie, mieliśmy okazję, aby to wszystko spłynęło rzeką i pod mostem, i abyśmy znów się spotkali w nowym świetle. I trochę mi przykro, że John nie mógł tego zrobić. Myślę, że naprawdę cieszyłby się tą okazją, by znów być z nami.
Śmiech i koleżeństwo Fabs jest tak zaraźliwe przez wszystkie dziewięć odcinków, jak słynny moment, kiedy Paul broni Białego Albumu. (Był świetny! Sprzedał się! To jest cholerny Biały Album The Beatles! Zamknij się!) Ale jest też pełen bólu serca, jak wtedy, gdy Ringo wspomina, jak zrezygnował i powiedział kolegom z zespołu: Czuję się niekochany i poza tym, a wy trzej jesteście naprawdę blisko. Każdy z nich odpowiedział: Myślałem, że to wy trzej. George jest mistrzem złośliwych, krótkich tekstów. Ale w nowym odcinku, kiedy oskarżają McCartneya o ciągłe zrzędzenie na innych, by pracowali ciężej, Paul odpiera: Ja lubię The Beatles. Lubię pracować z The Beatles. Nie wstydzę się tego. To jest to, co kocham w życiu – to całe robienie muzyki. 
 
 
Odcinek Dziewiąty może kończyć serię, ale to nie jest koniec
– mówi Murray. Mam nadzieję, że to jest przekaz i rozmowa między jednym pokoleniem a następnym, ponieważ chciałem zostawić tyle samo pytań, co odpowiedzi. Kiedy patrzysz na The Beatles, mówi to nam tyle samo o tym, gdzie my jesteśmy kulturowo, jak o samych The Beatles. Fakt, że to dziedzictwo wciąż żyje i ma się dobrze, jest zdumiewający. Oni są swego rodzaju językiem kulturowym, który jest przenoszony z jednego pokolenia na drugie, a teraz jest w wodzie gruntowej. I wszyscy pijemy wodę Beatle, czy o tym wiemy, czy nie. 

Giles Martin zremasterował muzykę, w tym występy na żywo. Audio z koncertów było naprawdę wyzwaniem
– mówi. Próbowałem tego trochę, kiedy robiliśmy Eight Days a Week z Ronem Howardem [w 2016], potem Beatles ’64 [w 2024], z Shea Stadium, koncertem w Waszyngtonie, Budokanem. Następnie użyłem technologii de-mixingu, którą opracowaliśmy z Peterem. Oczywiście, nic nie zostało zmienione w muzyce – po prostu słyszymy więcej tego, co chłopcy faktycznie zagrali w pokoju tamtego dnia. „Wyzwanie polega na gradacji, jak dobry chcesz to zrobić w porównaniu do jak rzeczywisty. A ja zawsze wybieram to, co jest najbardziej rzeczywiste, jak to tylko możliwe. Dzięki tej niesamowitej technologii mogę wyizolować głos Johna na koncercie w Waszyngtonie – mogę słyszeć tylko Johna. Nikt wcześniej tego nie słyszał.
 

W rezultacie, materiał na żywo naprawdę oddaje surową, pierwotną energię chłopaków. „Właśnie tak brzmieli” – mówi Martin. „Ja niczego do tego nie dodaję. Z pewnością nie ma jakiejś wtyczki wydajności, którą mogę włączyć, która sprawia, że są lepsi. Oni są po prostu naprawdę dobrzy – jedyna różnica polega na tym, że teraz możesz usłyszeć, jak są naprawdę dobrzy. To jest jak wtedy, gdy wyczyszczono Kaplicę Sykstyńską, odkryto, że Michał Anioł nie był tak mroczny i ponury, jak sądzono. To samo dzieje się z The Beatles – oczyszczasz ich, a zdajesz sobie sprawę, że są w zasadzie jak punkowy zespół grający na żywo.”
Martin zremiksował wszystkie trzy albumy Anthology, pierwotnie wyprodukowane przez jego tatę, plus nowy Anthology 4. Martin mówi: To miało sens, skoro robiliśmy na nowo serial TV, aby pomyśleć też o dodatkowej płycie dla ludzi. Ma ona 13 wcześniej niesłyszanych utworów (lub 16, w zależności od tego, jak liczysz) z archiwów, głównie z lat 1964-1965, ze świetnymi wersjami „Tell Me Why,” „If I Fell” i „I’ve Just Seen a Face.” Pozostałe 20 utworów zostało zaczerpniętych ze specjalnych edycji, które Giles produkował przez ostatnią dekadę, w serii, która rozpoczęła się od boksów Sgt. Pepper i Białego Albumu. Opiera się to wyłącznie na zasadzie: 'Hej, sprawdź to – fajnie się tego słucha – mówi. W ten sposób generuje się samo, w przeciwieństwie do sił rynkowych czy czegoś w tym stylu. Wszystkie cztery tomy są zebrane w 191-utworowej Anthology Collection. 

 

Za pierwszym razem, fenomen Anthology zaszokował całą branżę muzyczną – ale nikt nie był bardziej zszokowany niż żyjący Beatlesi. To musiał być ostateczny kres, prawda? Dlaczego miliony konsumentów tak chętnie kupowały ich odrzuty? Co było nie tak z tymi ludźmi? Paul zażartował: George Martin uważa, że jeśli wydamy coś po tym, będzie musiało być opatrzone rządowym ostrzeżeniem zdrowotnym. Mało wiedzieli. Nawet Martin nie mógł sobie wyobrazić, jak jego chłopcy staną się znacznie sławniejsi i bardziej kochani w XXI wieku. Zaledwie kilka lat po tym, jak wszyscy zakładali, że Anthology to koniec drogi, ich kompilacja 1 stała się najlepiej sprzedającym się albumem lat 2000., sprzedając się w liczbie około 30 milionów kopii. Wciąż idzie łeb w łeb z 21 Adele jako najlepiej sprzedający się album tego stulecia do tej pory – mimo że wszystkie piosenki były hitami, zanim Adele się urodziła. 


Na tym polega dziwny paradoks Anthology: The Beatles nigdy nie należeli do wczoraj. Ci faceci i ich piosenki zawsze należą do jutra. A jeśli chodzi o ich przyszłość, jutro nie wie ani jednej cholernej rzeczy. Są tylko dwie rzeczy, które można bezpiecznie o nich przewidzieć: pierwsza to szalone, jak bardzo ludzie uwielbiają The Beatles, a jednak - druga - zbiorowe pragnienie świata ich posiadania i słuchania wciąż rośnie. Nie mógłbym ująć tego lepiej niż George w tym odcinku – mówi Murray. The Beatles będą trwać bez całej czwórki, ponieważ należą teraz do nas. 
Ale Anthology sprowadza tę historię do tych chłopaków z Liverpoolu i unikalnej chemii czterech osób, która ich połączyła. Stali się najbliższymi przyjaciółmi, jakich kiedykolwiek miałem – powiedział Ringo. Byłem jedynakiem, a nagle poczułem się, jakbym dostał trzech braci. Naprawdę dbaliśmy o siebie nawzajem. Oglądanie Anthology oznacza nie tylko celebrowanie tej więzi, ale stawanie się jej częścią, ponieważ muzyka ożywia The Beatles.

 




                                                                         _______________




Historia The Beatles
History of  THE BEATLES

 




 



 

11. MOJA PLAYLISTA OSOBISTA - GRUDZIEŃ '2025

 

Ten post miał być duży wcześniej, ale jak już tutaj wspominałem, przymierzam się do zamknięcia tego bloga, także drugiego o The Beatles, choć w tamtym mam jeszcze trochę rzeczy, które muszę opublikować. Kilkanaście osób na przestrzeni ostatnich dwóch miesięcy prosiło mnie o kontynuowanie tej serii, czyli po prostu podpowiedzi, czego słuchać w czasie ćwiczenia na siłowni, spacerów, czegokolwiek tam. Tworzenie takich postów jest dla mnie najłatwiejsze, gdyż spoglądam wtedy na swój telefon, przeglądam na nim swoje playlisty, także na kanałach muzycznych w sieci. Dzisiaj więc 25 piosenek, które moim zdaniem napełnią Was fajną energią i wibracjami. Oczywiście muzyka różnorodna, lekka nawet, dzisiaj znajdzie się na liście kilka piosenek country. Nie tylko Beatlesi, których faktycznie ostatnio słucham najwięcej, a to z racji premiery Anthology 4. Na tej niżej polecam szczególnie Giant Rooks i numer Jona Pardi, choć wszystkie na niej są OK. Dużo na niej Yungbluda, ale to zrozumiałe :), to faworyt moich ostatnich miesięcy. "Zombie" to mój nr 1 roku. Z kolei jego numer z Aerosmith nie przypadł mi szczególnie do gustu, choć stał się drugim Yungbluda numerem 1 w UK. 



  1. Giant Rooks - "Bedroom Exile"
  2. Yungblud - "Zombie"
  3. Yungblud - "Changes - live"
  4. David Damiano - "Next Summer"
  5. Yungblud - "Lowlife"
  6. Megan Moroney - "Am I OK?"
  7. Jon Pardi - "Friday Night Heartbreaker"
  8. Florida Georgia Line - "Sitting Pretty"
  9. Saybia - "Day After Tomorrow"
  10. Sombr - "Undressed"
  11. Shinedown - "A Symptom of Being Human"
  12. Awolnation - Barbarian"
  13. Cameron Whitcomb - "Fragile"
  14. Cracker - "Turn On Tune In Drop Out with Me"
  15. Eric Church - "Springsteen"
  16. Ghost - "The Future Is A Foreign Land"
  17. Kingsfoil - "Grapevine Valentine"
  18. Haim - "Donw To Be Wrong"
  19. Hamilton Leithauser & Rostam - "A Thousand Times"
  20. War On Drugs - "Change"
  21. China Crisis - "It's Never Too Late"
  22. Pierwiastek z Trzech - "Jak Jane Birkin"
  23. Koko Love - "I Wasn't Made to Fall In Love"
  24. Tears For Fears - "Master Plan" 
  25. Thomas Rhett - "Somethin’ ‘Bout A Woman"

 

 


O dzisiaj w sprzedaży Anthology 4 . Dziedzictwo The Beatles w 2025

 





  Od 21 listopada na całym świecie będzie można  kupować wybrany zestaw Anthology 4 (na zdjęciach). Zamawiać od dawna. Ja już zamówiłem kilka miesięcy temu, choć tak po cichu się przyznam, że mam już cyfrową zawartość tego wydawnictwa (jestem nią zachwycony,m ale omówię już już po premierze), ale czekam na przesyłkę z jeszcze większym zainteresowaniem. Tacy jesteśmy my, fani tego wielkiego zespołu. 55 lat po jego rozpadzie. O dziedzictwie Fab Four w dalszej części postu, bo wracamy do czwartej częsci Antologii. Co tam znajdziemy? Wydawnictwo w wielu wariantach. Najnowszy, dodatkowy materiał  tylko na 2CD lub 3 LP, ale warto zastanowić się na kupnem ponownie całości. Choć najnowsze te archiwum zespołu to kopia tego z 1995 roku czyli Anthology1-3 (plus oczywiście ten nieopublikowany wcześniej) ale za to wszystkie nagrania mają nowe remiksy z 2025 roku. W dalszej części postu trochę więcej o tym wydawnictwie, o którym już pisałem tutaj, ale korzystając z okazji, że na rynku znowu pojawi się "coś nowego do zespołu", jak podkreśliłem wcześniej, nieistniejącego od kilkudziesięciu lat proponuję zastanowić się teraz z szacunkiem na dziedzictwem tego zespołu dzisiaj w 2025 roku. Wydanie kolejnych nowych nagrań (w sensie nieopublikowanych wcześniej w tej formie) dowodzi bezdyskusyjnie, że The Beatles to niezrównany fenomen kulturowy i historyczny. Żaden inny zespół ani artysta solowy, nawet jeśli weźmiemy pod uwagę dzisiejsze dokonania artystyczne i ekonomiczne i bezdyskusyjny fenomen Taylor Swift, nie budzi takiego archeologicznego wręcz zainteresowania każdym fragmentem swojej twórczości, dekady po rozpadzie. Czy twórczość Taylor, która jak podają media pobiła wszelkie możliwe rekordy sprzedaży płyt (zakupów cyfrowych) na świecie wytrzyma próbę czasu i jej nagrań będziemy chętnie słuchali za 10, 20 lat? Szczerze ? Wątpię.




Oto, jak można ująć to zjawisko, aby w pełni docenić to, co osiągnęli The Beatles. Clip pieknie to obrazuje, ale zawsze w takich momentach, gdy opisuję, wspominam WIELKOŚĆ, TESTAMENT zespołu ogarnia mnie smutek, że tego wszystkiego nie doświadczył John. Owszem, skosztował życia Beatlesa, był za życia idolem, ikoną, ale co ciekawe, on sam nawet nie zdażył pojąć tego co sam stworzył z pozostałą trójką przyjaciół z Liverpoolu, uważając Yoko za większą artystkę od siebie. 

Fenomen „Archeologii Beatlesów” 


Zjawisko zainteresowania nagraniami roboczymi (tzw. takes, dema, rozmowy w studio) czy wersjami alternatywnymi (Anthology i niedawne wydania deluxe) u The Beatles nie ma sobie równych.

To wynika z kilku unikalnych czynników:

  1. Stopień transformacji: The Beatles ewoluowali tak radykalnie w tak krótkim czasie (od prostego rock and rolla do psychodelii i dojrzałej kompozycji), że każdy take jest zapisem tej rewolucji. Słuchacze nie szukają tylko utworu, ale momentu przejścia w historii muzyki.

     

     


  2. Mityczna krótkość trwania: Zespół działał zaledwie osiem lat (od Love Me Do do rozpadu). Ten krótki, lecz niesamowicie intensywny okres sprawia, że każdy niewydany dźwięk jest na wagę złota, wypełniając luki w idealnej, ale skończonej opowieści.

     

     



  3. Współtworzenie historii: Materiały archiwalne The Beatles to nie są tylko odrzuty. To są dokumenty historyczne pokazujące interakcje Lennona i McCartneya – dynamikę, która zmieniła popkulturę. Ludzie chcą słyszeć nie tylko muzykę, ale rozmowę geniuszy.

     

     


  4. Kontrola Dziedzictwa: Dzięki starannej i oficjalnej dystrybucji tych materiałów (seria Anthology, Let It Be... Naked, edycje Deluxe, inne) zyskały one status kanonicznya nie tylko nieoficjalnych czy oficjalnych bootlegów.

 

 

 

Dla fanów Elvisa, Pink Floydów, Stonesów czy Jacksona interesujące są ich najlepsze albumy i koncerty. Dla Fab Four interesujący jest każdy milisekundowy szmer w studio, ponieważ jest on częścią najważniejszej muzycznej sagi XX wieku. To jest właśnie miara ich gigantycznego wkładu i dowód, że ich zjawisko trwa.  Żaden inny zespół nie zaoferował światu tak bogatego i nieustannie eksplorowanego archiwum dobra. To zjawisko najlepiej widać na przykładzie utworu Now and Then, który — pomimo że został ukończony i wydany dekady po rozpadzie — stał się globalnym wydarzeniem i tematem rozmów, dowodząc, że świat wciąż nienasycony chłonie każdą kroplę ich wspólnej magii.” Nowa, rozszerzona edycja legendarnej kolekcji Anthology, udowadnia, że ten proces odkrywania ich twórczości trwa nieprzerwanie.


 




Przypomnę jeszcze raz co otrzymamy w całym zestawie (podaję zestaw z 8 CD wersji kolekcjonerskiej). To 4 x 2 płyty CD w rozkładanych kartonowych opakowaniach (digisleeve typu gatefold) z książeczkami wsuwanych do zewnętrznego etui (slipcase) + 4 karty ze zdjęciami w unikalnej, numerowanej kopercie. Zestaw 8 płyt CD Anthology Collection zawiera trzy przełomowe albumy Anthology z połowy lat 90., zremasterowane w 2025 roku przez Gilesa Martina, plus nową kompilację: Anthology 4. Kolekcja zawiera łącznie 191 utworów, w tym studyjne odrzuty (outtakes), nagrania na żywo, audycje radiowe i dema, które ukazują muzyczny rozwój The Beatles od 1958 roku aż po ostatni singiel – „Now And Then” – wydany w 2023 roku. Anthology 4 zawiera 13 wcześniej niepublikowanych utworów i 17 piosenek wybranych z wersji Super Deluxe pięciu klasycznych albumów. Oprócz fascynujących odrzutów z lat 1963–1969, album zawiera nowe miksy utworów „Free As A Bird” i „Real Love” przygotowane w 2025 roku przez Jeffa Lynne'a. Ponadto Anthology 4 prezentuje 17 utworów, które wcześniej były niedostępne w formacie CD. Każdy album z 2 płytami CD jest umieszczony w rozkładanym kartonowym opakowaniu (digisleeve), z ponad 40-stronicową książeczką zawierającą oryginalną grafikę, notatki Marka Lewisohna oraz odrestaurowane zdjęcia dla Anthology 1–3; Anthology 4 posiada zupełnie nowe notatki napisane przez Kevina Howletta wraz ze zdjęciami. Zewnętrzne etui (slipcase) prezentuje oryginalną grafikę tryptyku Klausa Voormanna oraz okładkę w formacie 3/4 O-Card z listą utworów.Format dostępny wyłącznie w sklepie The Beatles Store będzie zawierał 4 karty ze zdjęciami zespołu (w rozmiarze CD) w niestandardowej czarnej, numerowanej kopercie (łącznie 8000 sztuk).
 
 



O ile wiem,  będzie wydana nowa wersja Anthology 4 na dvd, rozszerzona o 9 odcinek, przypuszczalnie poswiecony historii  powstawania "Now And Then" (choć  znamy ją z oficjalnie publikowanych filmów). Wszystko odrestaurowane a pokaże wszystko Disney+.

Anthology 1


CD Disc One:

  1. Free As A Bird (1995 mix)
  2. John Lennon Speech 1
  3. That’ll Be The Day
  4. In Spite Of All The Danger
  5. Paul McCartney Speech 1
  6. Hallelujah, I Love Her So (Home demo)
  7. You’ll Be Mine (Home demo)
  8. Cayenne (Home demo)
  9. Paul McCartney Speech 2
  10. My Bonnie
  11. Ain’t She Sweet
  12. Cry For A Shadow
  13. John Lennon Speech 2
  14. Brian Epstein Speech 1
  15. Searchin’ (Decca audition)
  16. Three Cool Cats (Decca audition)
  17. The Sheik Of Araby (Decca audition)
  18. Like Dreamers Do (Decca audition)
  19. Hello Little Girl (Decca audition)
  20. Brian Epstein Speech 2
  21. Besame Mucho (June 1962 version)
  22. Love Me Do (First version)
  23. How Do You Do It
  24. Please Please Me (First version)
  25. One After 909 (Takes 3, 4 and 5)
  26. One After 909 (Edit of Takes 4 and 5)
  27. Lend Me Your Comb (BBC recording)
  28. I’ll Get You (Sunday Night at the London Palladium)
  29. John Lennon Speech 3
  30. I Saw Her Standing There (Live in Stockholm)
  31. From Me To You (Live in Stockholm)
  32. Money (That’s What I Want) (Live in Stockholm)
  33. You Really Got A Hold On Me (Live in Stockholm)
  34. Roll Over Beethoven (Live in Stockholm)


CD Disc Two:

  1. She Loves You (Royal Variety Performance)
  2. Till There Was You (Royal Variety Performance)
  3. Twist And Shout (Royal Variety Performance)
  4. This Boy (The Morecambe And Wise Show)
  5. I Want To Hold Your Hand (The Morecambe And Wise Show)
  6. Speech From The Morecambe And Wise Show
  7. Moonlight Bay (The Morecambe And Wise Show)
  8. Can’t Buy Me Love (Take 2 with solo from Take 1)
  9. All My Loving (The Ed Sullivan Show)
  10. You Can’t Do That (Take 6)
  11. And I Love Her (Take 2)
  12. A Hard Day’s Night (Take 1)
  13. I Wanna Be Your Man (Around The Beatles)
  14. Long Tall Sally (Around The Beatles)
  15. Boys (Around The Beatles session)
  16. Shout (Around The Beatles)
  17. I’ll Be Back (Take 2)
  18. I’ll Be Back (Take 3)
  19. You Know What To Do (Demo)
  20. No Reply (Demo)
  21. Mr Moonlight (Takes 1 and 4)
  22. Leave My Kitten Alone (Take 5)
  23. No Reply (Take 2)
  24. Eight Days A Week (Takes 1, 2 and 4)
  25. Eight Days A Week (Take 5)
  26. Kansas City / Hey-Hey-Hey-Hey! (Take 2)

Anthology 2

CD Disc One:

  1. Real Love (1996 mix)
  2. Yes It Is (Takes 2 and 14)
  3. I’m Down (Take 1)
  4. You’ve Got To Hide Your Love Away (Take 5)
  5. If You’ve Got Trouble (Take 1)
  6. That Means A Lot (Take 1)
  7. Yesterday (Take 1)
  8. It’s Only Love (Takes 3 and 2)
  9. I Feel Fine (Blackpool Night Out)
  10. Ticket To Ride (Blackpool Night Out)
  11. Yesterday (Blackpool Night Out)
  12. Help! (Blackpool Night Out)
  13. Everybody’s Trying To Be My Baby (Live at Shea Stadium, New York)
  14. Norwegian Wood (This Bird Has Flown) (Take 1)
  15. I’m Looking Through You (Take 1)
  16. 12-Bar Original (Take 2 edited)
  17. Tomorrow Never Knows (Take 1)
  18. Got To Get You Into My Life (Take 5)
  19. And Your Bird Can Sing (Take 2)
  20. Taxman (Take 11)
  21. Eleanor Rigby (Take 14 – Strings only)
  22. I’m Only Sleeping (Rehearsal)
  23. I’m Only Sleeping (Take 1)
  24. Rock And Roll Music (Live in Tokyo)
  25. She’s A Woman (Live in Tokyo)

CD Disc Two:

  1. Strawberry Fields Forever (Home demo sequence)
  2. Strawberry Fields Forever (Take 1)
  3. Strawberry Fields Forever (Take 7 and edit piece)
  4. Penny Lane (Remix)
  5. A Day In The Life (Takes 1, 2, 6 and orchestra)
  6. Good Morning Good Morning (Take 8)
  7. Only A Northern Song (Takes 3 and 12)
  8. Being For The Benefit Of Mr Kite! (Takes 1 and 2)
  9. Being For The Benefit Of Mr Kite! (Take 7)
  10. Lucy In The Sky With Diamonds (Takes 6, 7 and 8)
  11. Within You Without You (Instrumental)
  12. Sgt Pepper’s Lonely Hearts Club Band (Reprise) (Take 5)
  13. You Know My Name (Look Up The Number) (Stereo remix)
  14. I Am The Walrus (Take 16)
  15. The Fool On The Hill (Demo)
  16. Your Mother Should Know (Take 27)
  17. The Fool On The Hill (Take 4)
  18. Hello, Goodbye (Take 16)
  19. Lady Madonna (Takes 3 and 4)
  20. Across The Universe (Take 2)

Anthology 3

CD Disc One:

  1. A Beginning
  2. Happiness Is A Warm Gun (Esher demo with false start)
  3. Helter Skelter (Take 2 edited)
  4. Mean Mr Mustard (Esher demo)
  5. Polythene Pam (Esher demo)
  6. Glass Onion (Esher demo)
  7. Junk (Esher demo)
  8. Piggies (Esher demo)
  9. Honey Pie (Esher demo edited)
  10. Don’t Pass Me By (Take 3 with Take 5 vocal)
  11. Ob-La-Di, Ob-La-Da (First version - Take 5)
  12. Good Night (Rehearsal and Take 34)
  13. Cry Baby Cry (Take 1)
  14. Blackbird (Take 4)
  15. Sexy Sadie (Take 6)
  16. While My Guitar Gently Weeps (Acoustic version - Take 1)
  17. Hey Jude (Take 2)
  18. Not Guilty (Take 102 edited)
  19. Mother Nature’s Son (Take 2)
  20. Glass Onion (Original mono mix)
  21. Rocky Raccoon (Take 8)
  22. What’s The New Mary Jane (Take 4)
  23. Step Inside Love / Los Paranoias (Studio jam)
  24. I’m So Tired (Edit of Takes 3, 6 and 9)
  25. I Will (Take 1)
  26. Why Don’t We Do It In The Road (Take 4)
  27. Julia (Take 2)

CD Disc Two:

  1. I’ve Got A Feeling (Apple Studio)
  2. She Came In Through The Bathroom Window (Apple Studio)
  3. Dig A Pony (Apple Studio)
  4. Two Of Us (Apple Studio)
  5. For You Blue (Apple Studio)
  6. Teddy Boy (Apple Studio)
  7. Medley: Rip It Up / Shake, Rattle And Roll / Blue Suede Shoes (Apple Studio jam)
  8. The Long And Winding Road (Apple Studio)
  9. Oh! Darling (Apple Studio)
  10. All Things Must Pass (Demo)
  11. Mailman, Bring Me No More Blues (Apple Studio jam)
  12. Get Back (Third rooftop performance)
  13. Old Brown Shoe (Demo)
  14. Octopus’s Garden (Take 2)
  15. Maxwell’s Silver Hammer (Take 5)
  16. Something (Demo)
  17. Come Together (Take 1)
  18. Come and Get It (Demo – 1996 remix)
  19. Ain’t She Sweet (Studio jam)
  20. Because (Vocals only)
  21. Let It Be (Apple Studio)
  22. I Me Mine (Take 16)
  23. The End (Remix with the final chord of A Day In The Life)

Anthology 4

CD Disc One:

  1. I Saw Her Standing There (Take 2)
  2. Money (That’s What I Want) (RM7 undubbed)
  3. This Boy (Takes 12 and 13)
  4. Tell Me Why (Takes 4 and 5)
  5. If I Fell (Take 11)
  6. Matchbox (Take 1)
  7. Every Little Thing (Takes 6 and 7)
  8. I Need You (Take 1)
  9. I’ve Just Seen A Face (Take 3)
  10. In My Life (Take 1)
  11. Nowhere Man (First version – Take 2)
  12. Got To Get You Into My Life (Second version – unnumbered mix)
  13. Love You To (Take 7)
  14. Strawberry Fields Forever (Take 26)
  15. She’s Leaving Home (Take 1 – instrumental)
  16. Baby, You’re A Rich Man (Takes 11 and 12)
  17. All You Need Is Love (Rehearsal for BBC broadcast)
  18. The Fool On The Hill (Take 5 – Instrumental)
  19. I Am The Walrus (Take 19 – strings, brass, clarinet overdub)

CD Disc Two:

  1. Hey Bulldog (Take 4 – instrumental)
  2. Good Night (Take 10 with a guitar part from Take 5)
  3. While My Guitar Gently Weeps (Third Version – Take 27)
  4. (You're So Square) Baby I Don't Care (Studio jam)
  5. Helter Skelter (Second version – Take 17)
  6. I Will (Take 29)
  7. Can You Take Me Back? (Take 1)
  8. Julia (Two rehearsals)
  9. Get Back (Take 8)
  10. Octopus's Garden (Rehearsal)
  11. Don't Let Me Down (First rooftop performance)
  12. You Never Give Me Your Money (Take 36)
  13. Here Comes The Sun (Take 9)
  14. Something (Take 39 – instrumental – strings only)
  15. Free As A Bird (2025 mix)
  16. Real Love (2025 mix)
  17. Now And Then






Historia The Beatles
History of  THE BEATLES