Singiel: 1983
Strona B: 'Someone To Talk' (UK)
'Tea In The Sahara' (USA)
Album: 'Synchronicity'
Kompozycja: Sting
Producent: Police & Hugh Padgham
Wytwórnia: A & M
Długość: 5:13
STING: To piosenka lekko złośliwa, opowiada o próbie odwrócenia sytuacji osoby zdominowanej przez kogoś. ["I'll be wrapped around your finger" -> "You'll be wrapped around my finger."] Napisałem ją prawdopodobnie o moim przyjacielu, zawodowym psychiatrze, moim przewodniku po tarocie. Dla uatrakcyjnienia wrzuciłem do jednego garnak trochę z doktora Fausta oraz 'Ucznia Czarnoksiężnika' i wyszła taka mieszanka.
('Doktor Faust' to powieść Thomasa Manna z 1947, "Uczeń Czarnoksiężnika" ("The Sorcerer's Apprentice") Johanna Wolfganga Goethego, Scylla i Charybda z tekstu to potwory z mitologii greckiej (mało nie pożarły Odyseusza, poetycka metafora 'między młotem i kowadłem).
W którymś z wywiadów muzyk dodał, że osobą dominującą z piosenki jest oczywiście kobieta. W 1985 roku Sting napisze utwór "Fortress Around Your Heart", w którym jak wyjaśniał, nawiązał do piosenki 'Wrapped Around You Finger', pisząc tym razem o próbach budowania pomostów pomiędzy ludźmi.
Drugi singiel z najlepszego albumu w dyskografii Gordona Sumnera (aka Sting), Andy'ego Summersa i Stewarta Copelanda. Album wypromował doskonale na przełomie 1982/1983 pierwszy singiel, zdaniem wielu najlepszy numer kapeli, 'Every Breathe You Take', który na całym świecie był numerem 1. Te same pozycje zdobył oczywiście 'Synchronicity' i tym należy tłumaczyć fakt, że kolejny singiel z albumu, opisywany dzisiaj, 'Wrapped Around Your Finger' doszedł tylko w rodzinnej Brytanii i za oceanem (USA) tylko do Top 10. Po prostu wszyscy już mieli ten numer na albumie i nie rzucili się na singla. Tylko dlatego bo to utwór zjawiskowy, przepiękny, zarówno w warstwie tekstowej jak i jako kompozycja muzyczna.
Mam tutaj, podobnie zresztą jak z 'Every Breathe You Take', poważne wątpliwości, czy obie te piosenki powinny być kredytowane tylko Stingowi. W obu utworach głównym składnikiem nie tylko je ozdabiających ale nawet definiujących, niezależnie od głównej linii melodycznej, której oczywiście autorem jest tylko Sting, są partie gitarowe Andy'ego Summersa.
W pierwszym singlu z albumu motyw gitarowy jest tak ważny, że dzisiaj żyje on swoim życiem niezależnie od macierzystego utworu, samplowany przez wielu wykonawców, przeważnie z kręgu hip-hopu. W utworze Puffa Daddy'ego (dedykowanego zabitemu przyjacielowi, także raperowi Notoriousowi B.I.G.) "I'll Be Missing You" prócz ścieżki rapowanej słyszymy co prawda znany z piosenki Police refren, ale utwór rapera zyskuje na urodzie tylko dzięki właśnie pajęczynie riffów gitarowych wymyślonych przez Summersa.
Wrócę jeszcze do tego tematu przy omawianiu tej piosenki Police wyżej na topie. Wracając do dzisiaj omawianego numeru dodam, że partia gitarowa w zwrotkach piosenki jest nie mniej znakomita, choć jest ona bardziej dekoracyjna i mniej wybijająca się na pierwszy plan niż we wcześniej wspomnianej piosence. Czy same partie gitarowe wystarczą by być umieszczonym jak współautor? Widać nie. W piosence The Beatles 'And I Love Her' pięknej melodii autorstwa spółki Lennon & McCartney (choć to kompozycja tylko tego drugiego) uroku dodaje absolutnie mistrzowskie motywy na gitarze George'a Harrisona.
Cóż, tak pewnie bywa w zespołach i na tym polega bycie w zespole. Autor przynosi własną kompozycję (Sting powiedział, że "'Every Breath You Take,' oraz 'Wrapped Around Your Finger'opisywały jego życie) a potem cały zespół pracuje nad końcowym kształtem piosenki - pod mniej lub większym kierunkiem jej autora.
Andy, Gordon i Stewart |
Wszystkie single z albumu 'Synchronicity' (wspomniane dwa pierwsze, oraz kolejny 'Synchronicity II') promowane były pięknymi videoclipami, które wyreżyserowała dwójka dawnych muzyków 10 C.C, Kevin Godley i Lol Creme. Panowie wykonali znakomitą robotę, każdy clip to dzisiaj takie małe dziełko epoki MTV oraz klasycznego rocka lat 80-tych. Absolutny kanon videoclipów, przy czym ten do 'Wrapped Around Your Finger' cenię sobie najwyżej. Dla mnie jest taki ... majestatyczny.
Nie pozwala oderwać oczu od ekranu, jednocześnie obraz nie dominuje, nie przykrywa muzyki. Trójka blondasów z Police (w owym czasie wszyscy będąc naturalnymi i tak blondynami, farbowali włosy by upodobnić się ich kolorem do siebie) porusza się wśród tysięcy świec z gracją a w Stingu dostrzegamy tą iskrę szaleńca, którą rok później będzie można dokładnie ujrzeć ale już na dużym ekranie w filmie 'Dune' Davida Lyncha.
Andy
Summers wspominał w książce " I Want My MTV": Tak naprawdę to nigdy nie
byłem szczególnym fanem tej piosenki. Sting w clipie zjadł wszystkie
świece, wszystko było dla niego. Pieprzyć go.
You consider me the young apprentice
Caught between the Scylla and Charybdis
Hypnotized by you if I should linger
Staring at the ring around your finger
I have only come here seeking knowledge
Things they would not teach me of in college
I can see the destiny you sold
Turned into a shining band of gold
I'll be wrapped around your finger
I'll be wrapped around your finger
Mephistopheles is not your name
I know what you're up to just the same
I will listen hard to your tuition
And you will see it come to its fruition
I'll be wrapped around your finger
I'll be wrapped around your finger
Devil and the deep blue sea behind me
Vanish in the air, you'll never find me
I will turn your face to alabaster
Then you'll find your servant is your master
You'll be wrapped around my finger
You'll be wrapped around my finger
You'll be wrapped around my finger
Yo Ohhh...
______________________________________
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz