269. The Righteous Brothers - "Unchained Melody"
Najlepsza spacerowa, do trzymania się za ręce ballada "Unchained Melody” została napisana w 1955 roku przez parę autorów piosenek z Broadwayu (Alex North & Hy Zaret) i nie była przeznaczona do rock & rolla. Jednak dziesięć lat później niebieskoocy pionierzy soulu, Righteous Brothers, podjęli "temat|, a karmelowy tenor Bobby'ego Hatfielda wzniósł się nad najbardziej omdlewającym producentem Wall of Sound, Philem Spectorem i jego produkcją. Okazało się to tak nie do odparcia, że ćwierć wieku później stało się hitem, dzięki umieszczeniu jej w przebojowym filmie Ghost [scena lepienia z gliny z udziałem Demi Moore i Patricka Swayze].
266. Augustus Pablo - "King Tubby Meets the Rockers Uptown"
263. Dolly Parton - "Coat of Many Colors"
260. The Wailers - "Get Up, Stand Up"
259. Neil Young - "Heart of Gold"
"[Heart of Gold] postawiło mnie na środku stylów (middle of the road" – napisał Young w notatce do swojego retrospektywnego pudełka Decade. Jego jedyny numer jeden sygnalizował nadejście nowej wiejskiej urody, która miała definiować wyluzowane lata siedemdziesiąte. Przyszli arystokraci softrocka James Taylor i Linda Ronstadt śpiewali w chórkach podczas sesji do piosenki w Nashville, ale nie ma nic łagodnego w pełnym smutku zmartwieniu w głosie Younga, gdy śpiewa „Szukałem serca ze złota/ staję się coraz starszy."
256. Metallica - "Masters of Puppets"
251. Gloria Gaynor - "I Will Survive"
250. Jimi Hendrix Experience - "Purple Haze"
"Purple Haze" zapoczątkował nie jedną, ale dwie rewolucje: psychodelię końca lat sześćdziesiątych i niespotykany dotąd geniusz Hendrixa. Pierwszy akord głównego riffu stał się znany wśród gitarzystów jako 'akord Hendrixa'. The Experience nagrali „Purple Haze” podczas serii sesji w styczniu i lutym 1967 roku, eksperymentując z technikami nagrywania, takimi jak przesterowanie gitary Hendrixa – kiedy taśma-matka została wysłana do ich amerykańskiej wytwórni płytowej, załączona notatka pilnie wskazywała, że wyszło na jaw, że zniekształcone brzmienie utworu było celowe.
248. N.W.A - "Straight Outta Compton"
245. Beastie Boys - "Sabotage"
243. The Beatles - "Eleanor Rigby"
242. Jerry Lee Lewis - "Great Balls of Fire"
240. Backstreet Boys - "I Want It That Way"
237. Hank Williams - "Your Cheatin' Heart"
Żaden piosenkarz country nie potrafiłby tak napisać samotnego i załosnego lamentu tak jak Williams. 23 września 1952 roku nagrał "Your Cheatin’ Heart" podczas swojej ostatniej sesji. Powiedział znajomemu: To najlepsza piosenka o sercu, jaką kiedykolwiek napisałem. Ale Williams nie dożył chwili, gdy stał się jednym z największych klasyków country wszech-czasów. Kilka tygodni przed premierą zmarł na tylnym siedzeniu swojego samochodu, w Nowy Rok 1953, podczas całonocnej jazdy z jednego koncertu na drugi. Miał zaledwie 29 lat, ale w jego „Your Cheatin’ Heart” słychać samotne życie.
232. The Who - "My Generation"
"My Generation" początkowo nie miał być hymnem buntu młodzieży. Był to blues w stylu Jimmy’ego Reeda, odzwierciedlający obawy Pete’a Townshenda dotyczące zbliżających się ograniczeń dorosłego życia. W programie „Moje pokolenie” w dużej mierze chodziło o znalezienie miejsca w społeczeństwie – powiedział Rolling Stone w 1987 r. Byłem bardzo, bardzo zagubiony. Zespół był wtedy młody. Wierzylismy, że jego kariera będzie niewiarygodnie krótka. Zamiast tego „My Generation” stało się biletem The Who do legendy. Sesja w październiku 1965 roku, podczas której powstał ten utwór, była tak intensywna, że basista John Entwistle musiał kupić trzy nowe basy, aby dokończyć nagrywanie, ponieważ ciągle je łamał struny i nie mógł znaleźć ich na wymianę.
231. Whitney Houston - "I Wanna Dance With Somebody (Who Loves Me)"
230. The Byrds - "Mr. Tambourine Man"
Jedynym Byrdem, który zagrał na pierwszym hicie zespołu, był Roger McGuinn, którego dźwięczna 12-strunowa gitara Rickenbacker stała się charakterystycznym brzmieniem folk rocka. Cała reszta zagrała grupa muzyków sesyjnych z Los Angeles, w tym perkusista Hala Blainea i basista Larry Knechtel z Wrecking Crew Phila Spectora. Ale reszta Byrds szybko dołączyła i gdy piosenka stała się popularna, zaciekawiony Bob Dylan odwiedził zespół w klubie Ciro’s w Los Angeles. Podobno nie rozpoznał niektórych własnych piosenek w ich zelektryzowanych wersjach.
230. The Byrds - "Mr. Tambourine Man"
223. Eminem - "Stan"
219. Tom Petty - "Free Fallin'"
Petty napisał „Free Fallin’” z Jeffem Lynnem, który wyprodukował jego solowy debiut, "Full Moon Fever". Dotarłem do refrenu piosenki, a on pochylił się do mnie i powiedział słowo 'swobodne spadanie' [free falling] – wspomina Petty. Nie mogłem zrozumieć całego słowa. Więc zaśpiewałem „Freeee”, a potem „free falling”. I w tym momencie oboje wiedzieliśmy, że trafiłem na coś całkiem dobrego. Skończyli i nagrali go w zaledwie dwa dni, a pierwsza piosenka na album została ukończona. Wytwórnia początkowo odrzuciła Full Moon Fever z powodu braku hitów. Więc czekałem sześć miesięcy i przyniosłem tę samą płytę – wspominał Petty. I podobała im się wtedy.
216. Elvis Presley - "Jailhouse Rock"
Autorzy piosenek Jerry Leiber i Mike Stoller napisali już kilka hitów Presleya – w szczególności „Hound Dog” zaczerpnięty od bluesowej piosenkarki Big Mamy Thornton – ale piosenką przewodnią do trzeciego filmu Presleya była pierwsza studyjna współpraca duetu z młodą supergwiazdą. „Jailhouse Rock” był zdecydowanie głupi, był to rodzaj żartobliwego głupstwa narracyjnego, które wymyślali dla Coasters. King jednak zaśpiewał ją w stylu zwykłego rock & rolla, rozpoczynając gitarowe solo Scotty’ego Moore’a z okrzykiem tak intensywnym, że ujęcie niemal się załamało.
Z utworem tym związana jest pewna ciekawostka, fakt w sumie smutny. W całej swojej karierze Elvis bardzo ubolewał nad swoją "bezpłodnością" twórczą. Nie skomponował ani nie napisał tekstu żadnej śpiewanej przez siebie piosenki, a nagrał ich setki, może tysiące. I "Jailhouse Rock" jest tutaj wymieniana jako jedna z piosenek, do której w scenie filmowej sam stworzył choreografię, tą którą oglądamy w clipie niżej.
213. The Rolling Stones - "Paint It Black"
212. Boston - "More Than a Feeling"
Każdego wieczoru Tom Scholz wracał do domu ze swojej codziennej pracy w Polarod, aby pracować w swoim studio w piwnicy w Watertown w stanie Massachusetts. Tutaj, zainspirowany uroczą psychopopową balladą „Walk Away Renee” zespołu Left Banke, pieczołowicie skonstruował majestatyczną studyjno-rockową symfonię, która stała się hitem kariery zespołu Boston, skupioną na wizji o Marianne – która w rzeczywistości istniała. Była moją starszą kuzynką, w której się zakochałem, gdy miałem 10 lat – wspominał Scholz. Wielu oskarżało Nirvanę o podcięcie akordów do refrenu „Smells Like Teen Spirit” z „More Than a Feeling”, ale nie Scholz, który skomentował po prostu: Nie dostrzegam tego.
211. U2 - "With or Without You"
"The Joshua Tree" był odą U2 do Ameryki: piosenki inspirowane były muzyką ludową, gospel i root, a teksty, jak zauważył The Edge, zainspirowane były bohaterami praw obywatelskich i nowym dziennikarstwem lat 60. Jednak "With or Without You" – z prostym basem i eterycznym szumem gitary otaczającym tęskny wokal Bono - stał się jednym z najbardziej uniwersalnych utworów U2 w dotychczasowej historii, będącym medytacją nad bolesną ambiwalencją związku. Bono upierał się, że chodzi o „o tym, jak czasami się czuję w U2: wystawiony na widok publiczny”. Okazało się, że był to pierwszy hit U2 numer jeden w USA.
210. Funkadelic - "One Nation Under a Groove"
Naprawdę chcieliśmy, żeby to był hit, więc naprawdę uczyniliśmy go bardziej komercyjnym i prostszym, niż lubię to robić. W ten sposób konferansjer Funkadelic, George Clinton, opisał ten funkowy hymn na parkiecie w 1978 roku. Zespół śpiewał nawet „Corny or not, here we come!” Koncepcja popu Clintona polegała na przeładowaniu utworu wystarczającą ilością pomysłów, sloganów i melodii na pełny album. Jak to ujął basista Bootsy Collins: George'owi chodziło o to, że: «Nie ma znaczenia, ile haczyków założysz. Nieważne! Umieść je tam wszystkie.
209. Don Henley - "Boys of Summer"
Bawiąc się swoją nową maszyną LinnDrum, gitarzysta Heartbreakers Mike Campbell stworzył hipnotyczną figurę gitarową w elektronicznym rytmie i przedstawił rezultaty swojemu kumplowi i szefowi, Tomowi Petty'emu. Utwór nie do końca przypadł Petty’emu do gustu, ale były Eagle Don Henley usłyszał coś przejmującego w zapętlonej produkcji i natychmiast napisał trochę wersów, które wyrażały ostateczne pożegnanie z idealizmem lat sześćdziesiątych, jeszcze bardziej przejmujące dzięki brzmieniu piosenki z lat osiemdziesiątych. Jego surowo czarno-biały teledysk zdobył tytuł Teledysku Roku w 1985 roku na gali MTV Video Music Awards.
205. Britney Spears - "…Baby One More Time"
Piosenka, która przedstawiła światu najbardziej wpływową artystkę popową, jaka pojawiła się od czasu, gdy Madonna była pierwotnie przeznaczona dla TLC, ale grupa R&B ją odrzuciła. Kiedy szwedzki autor tekstów Max Martin poznał Spears, nową 15-letnią piosenkarkę z Jive Records, pomyślał, że ma odpowiednią osobę do tego utworu. Spears zgodziła się. Chciałam, żeby mój głos był trochę zardzewiały – powiedziała po latach „Rolling Stone”. Chciałam, żeby mój głos po prostu komponował się z utworem. Więc poprzedniej nocy nie spałam naprawdę, bardzo późno, więc kiedy weszłam do studia, nie byłam wypoczęta.
204. David Bowie - "Young Americans"
Chodzi o parę nowożeńców, która nie wie, czy naprawdę się lubią – powiedział Bowie o „Young Americans”. Porzucił glamowski wygląd, który uczynił go gwiazdą i przyjął to, co nazywał „plastikową duszą”, opierając się na Sigma Sound Studios w Filadelfii, które produkowało bogato zaaranżowane hity soulowe takich artystów jak O'Jays, Harold Melvin i Niebieskie notatki. Posłuchaj uważnie tego hołdu R&B, a usłyszysz dwie gwiazdy w produkcji: Luthera Vandrossa w chórkach i Davida Sanborna zawodzącego na saksofonie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz