Jeśli ciekawią Cie losy najsłynniejszego albumu a może i najlepszego (obok "Abbey Road") zapraszam na mój flagowy blog o The Beatles. Dzisiaj omówiona zostaje druga piosenka z albumu.
Kompozycja: Lennon (50%) - McCartney (50%)
Kompozycja: Lennon (50%) - McCartney (50%)
Roboczy tytuł: Bad Finger Boogie
Napisana: 28-29 marca 1967
Nagrana: 29-30 marca
1967
Miksowana: 31 marca, 7 kwietnia
1967
Długość: 2'47”
Podejścia: 10
Producent: George
Martin
Inżynier nagrania:
Geoff Emerick
Wydana: 1 czerwca 1967 (UK), 2 czerwca 1967
(USA)
Ringo: wokal,
perkusja
(1964 Ludwig Super Classic Black
Oyster Pearl), tamburyna
John: chórki,
dzwoneczki
Paul: chórki, gitara basowa (1964
Rickenbacker 4001S), fortepian (Hamburg Steinway Baby
Grand)
George: chórki, gitara rytmiczna
(1961 Sonic Blue Fender Stratocaster)
George Martin
- organy (Hammond
RT-3)
Dostępne na:(CD)
Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (UK:
Parlophone PMC 7027, PCS 7027; Capitol (S)MAS 2653; Parlophone CDP 7 46442 2)
The Beatles 1967-1970 (UK: Apple PCSP 718; US: Apple SKBO 3404; Apple CDP 7 97039 2)
Yellow Submarine (soundtrack) (Capitol/Apple CDP 7243 5 21481 2 7)
The Beatles 1967-1970 (UK: Apple PCSP 718; US: Apple SKBO 3404; Apple CDP 7 97039 2)
Yellow Submarine (soundtrack) (Capitol/Apple CDP 7243 5 21481 2 7)
Po
niezwykle rockowym, mocnym numerze początkowym albumu przechodzimy do
spokojniejszego numeru, płynnie przechodzącego w drugi - zabieg ten
został po raz pierwszy wykorzystany na płytach zespołu,
właśnie na tym albumie.
JOHN: To Paul z moją niewielką pomocą (it's Paul with little help from me). Wers What do you see when you turn out the light/I can't tell you but I know it's mine' jest mój.
JOHN: To Paul z moją niewielką pomocą (it's Paul with little help from me). Wers What do you see when you turn out the light/I can't tell you but I know it's mine' jest mój.
PAUL: Powstała w domu Johna w
Weybridge dla Ringo; zawsze lubiliśmy pisać jedną dla niego i ta piosenka nie
była specjalnie w naszym stylu. Przypuszczalnie to najlepsza piosenka napisana
dla Ringo... To była bardzo ścisła współpraca. Pisanie piosenki dla Ringo to
było trochę takie rzemiosło. Zawsze postrzegałem to jakby pisanie tematu
filmowego do Jamesa Bonda. To było wyzwanie, bo musieliśmy napisać to w stylu
Ringo no i z lekkim przymrużeniem oka. Jego lubiło mnóstwo dzieciaków,
wiedzieliśmy jak dobrze poradził sobie z 'Yellow Submarine'. W przypadku tej
piosenki to napisaliśmy to już jako utwór dojrzały, dla wszystkich, bardzo go
lubiłem. Pamiętam jak John chichotał gdy pisaliśmy linijkę 'What do you see when
you turn out the light? I can't tell you but I know it's mine' (Co zobaczysz gdy
włączy się światło ? Nie mogę ci tego zdradzić, bo to jest moje...'). To mógł
być cały John zabawiający się ze sobą pod kołdrą, taki wyższy poziom
dwuznaczności; w taki sposób można było napisać o wszystkim, uwielbiałem
to.
RINGO: Piosenkę napisali
specjalnie dla mnie, ale mieli jedną linijkę, której nie chciałem zaśpiewać. To
była: 'What would you do if I sang out of tune? Would you stand up and throw
tomatoes at me?' (co byś zrobił gdybym zaśpiewał fałszywie (poza tonacją)?
Wstałbyś i rzucił we mnie pomidorem ?). Powiedziałem im: Do diabła, nie ma szans
żebym zaśpiewał tą linię', ponieważ wciąż dobrze pamiętaliśmy dzieciaków
rzucających w nas na scenie różnymi przedmiotami, przeważnie żelkami i
zabawkami. Nie miałem zamiaru przechodzić przez to ponownie, tym bardziej
bombardowania pomidorami.
Piosenka
idealnie oddawała charakter perkusisty zespołu. Do chwili obecnej stała
się też częścią żelaznego - obok 'Yellow Submarine' - repertuaru
koncertowego Starra, gdziekolwiek nie występuje. Jest to zawsze magiczny
moment koncertu - a miałem okazję być tego świadkiem w Warszawie dwa
lata temu. Ringo zaczyna śpiewać pierwsze tony, przyłącza się
publiczność i ... w umyśle każdego The Beatles.
Jedna z
ostatnich piosenek duetu John Lennon i Paul McCartney napisanych razem, w tym
samym czasie chociaż oparta na oryginalnym pomyśle Paula. Piosenkę ukończono – jak pisze w biografii zespołu Hunter Davies -
rzeczywiście „twarzą w twarz” . John grał na gitarze, Paul na swoim pianinie.
“’Are you afraid when you turn out the
light,' zaśpiewał John, a Paul zgodził się
natychmiast, że to dobre. John zasugerował, że mogliby użyć wersu jako całego motywu do wielu linii.‘Do you believe in love at first
sight' zaśpiewał John.'Nie'- po chwili wstrzymał śpiew, 'Nie pasuje długość
sylab, co o tym myślisz, może to rozdzielimy, wstawimy pauzę i dodamy coś
ekstra?'. John po chwili śpiewa: Do you believe – ugh – in love at first sight.’
Paul akceptuje, dodaje... Magia między dwoma muzykami! Ciekawe jest jednak to,
że John bardzo marginalizował swój wkład w piosenkę. W swoich wspomnieniach
dotyczących okresu nagrywania albumu „Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band”
John podkreślał swój udział tylko w piosenkach 'A Day In The Life', „Lucy” i
„Mr. Kite' (zapominał przeważnie o 'Good Morning').
Roboczy tytuł to 'Bad
Finger Boogie'. Pod wpływem tej piosenki (dokładnie informacji o jej roboczym
tytule), zespół The Iveys (wydający w przyszłości swoje płyty dla Apple Records)
zmienił nazwę na Badfinger.Piosenkę – pod
wspomnianą presją ze strony wytwórni – napisano bardzo szybko, kończono ją w
czasie finalnego nagrywania, dopieszczając słowa i tonację utworu. W książce
Barry Miles „Many Years From Now” Paul wspomina tą piosenkę tak: Napisana
została w domu Johna w Weybridge dla Ringo. Zawsze lubiliśmy pisać jedną dla
niego i nie musiała ona być całkowicie w naszym stylu. Przypuszczam, że to
prawdopodobnie najlepsza piosenka, jaką napisaliśmy dla niego. Miał być w niej
taką operetkową postacią, daliśmy mu niezłe wprowadzenie w intro, no i pojawił
się na drugiej piosence na albumie. To było dla niego fajne miejsce, gdy
dochodzi do miejsca gdy on wchodzi, daliśmy wyraźne intro.
Piosenka nagrana
bardzo szybko i jako jedna z ostatnich na nowy album. Nagranie rozpoczęto 29
marca w czasie całonocnej sesji. Po zakończeniu pracy nad 'Good Morning Good
Morning', dograniu efektów dźwiękowych na organach, do 'Being For The Benefit Of
Mr. Kite' dodaniu partie fortepianu, gitary, perkusji i różnych dzwoneczków,
nagrano wokal Ringa oraz intro George Martina na organach („Billlyyyyy
Sheeeearssss”).
Samo nagranie wokalu odbyło się gdy Ringo
wykończony zamierzał iść do domu (środek nocy). 'Dokąd idziesz Ringo?' zawołał
za nim Paul. Ringo wyglądał na zaskoczonego i ze zdziwieniem odparł: Do domu, do
łóżka. 'Nie, nie, nagrajmy teraz wokal'. Ringo rozejrzał się wokół szukając
wsparcia ale ku swemu zdziwieniu George i John wzięli stronę Paula. John z
uśmiechem powiedział: 'No chodź, zaśpiewaj trochę dla nas!' Ringo odparł, że
jest wykończony ale wiedział, że nic nie poradzi przeciwko trójce. 'Stałem na
schodach i kręciłem z niedowierzaniem głową. Byłem zbyt zmęczony by zareagować
inaczej i się nie zgodzić' – wspominał.
With A Little Friends from Paul , George, John. |
_____________________________
Na drugi dzień po słynnej sesji zdjęciowej na okładkę albumu
Beatlesi dograli na piosenkę Ringo gitarę basową, solową, perkusję oraz chórki.
Trzeba zaznaczyć, że Ringo przed finalnym nagraniem swego wokalu bardzo długo
trenował swój śpiew z Paulem. Co tam, niech patrzą, Ringo, spróbuj tak .... What would you do... |
Geoff Emerick
wspomina co było dalej:'Na szczęście dla nas wszystkich, Ringo nagrał swój wokal
stosunkowo szybko. Może ta taktyka zaatakowania go okazała się pomocna. Może
rzeczywiście pomogli mu pozostali. Wszyscy trzej zgromadzili się wokół niego, z
mikrofonami, po cichu. To był wzruszający pokaz jedności wszystkich Beatlesów...
Stali tam wszyscy koło siebie, śpiewał akurat ten, który w zespole śpiewa
najmniej.W ostatniej zwrotce, w kluczowym momencie, gdy Ringo śpiewa w
najwyższej tonacji słowo „high” wspomaga cop cichutko McCartney. Ringo bardzo
bał się tego fragmentu ale otrzymał niesamowite wsparcie ze strony przyjaciół –
prawie jak w tekście piosenki. Paul: 'Ring, musisz to zrobić poprawnie', George
: 'Jest ok, włóż w to umysł, potrafisz to zrobić', John: 'Wyrzuć wszystko z
głowy i dawaj'. Zrobiono trzy próby ale udało się. Sesja skończyła się o 5:45
toastem ze szkockiej z colą.
30 marca - tuż przed nagrywaniem 'With A Little Help...", z pomocą Martina także |
_____________
Hałas wrzeszczącej widowni (powitanie Billy Shearsa) to hałas młodych Amerykanów witających The Beatles 30 sierpnia 1965 roku w czasie występu w Hollywood Bowl.
Kiedyś Bob Dylan nie
zrozumiał słów 'I can't hide' w piosence 'I Want To Hold Your Hand' i w czasie
bezpośredniego spotkania z zespołem dziwił się, wyjaśniając, że słyszał w
piosence 'I get high'. Tym razem Beatlesi jasno i klarownie śpiewają: I get
hight with a little help from my friends'.
Zapalczywy wróg rock
and rolla, Viceprezyent USA Spiro Agnew twierdził, że zespół namawia młodzież do
zażywania narkotyków a pod słowem „friends” kryje wszelkiego różnego rodzaju
narkotyki.
Na koniec ciekawostka. Piosenka ta została nagrana pod koniec 1968 roku przez nieznanego wtedy nikomu Joe Cockera. Jego 5-minutowa rockowa suita, cover piosenki Beatlesów znalazła się na jego pierwszym solowym albumie i była piosenką tytułową całego albumu. Ale rok później w czasie słynnego festiwalu w Woodstock, gdzie wszyscy sądzili, że The Beatles tam wystąpią, Cocker wykonał ten utwór i to w aż 8 minutowej wersji. Piosenka została całkowicie zmieniona, przearanżowano wszystko, ścieżkę instrumentalną, ścieżkę wokalną, inaczej rozkładając tonację, wszelkie akcenty muzyczne z oryginału. Na albumie odlotowa partię gitarową łącznie z solówką - wstrząsającą - zagrał sam Jimmy Page, niebawem lider Led Zeppelin. Cocker dodał do swej wersji także mocne organy Hammonda, chórki żeńskie i uczynił z żartobliwego kawałka Beatlesów, wielki klasyk muzyki rockowej. Zdaniem wielu - niekoniecznie moim - to jedyny numer Fab 4, w którym cover przewyższył oryginał i do dzisiaj jest to najbardziej rozpoznawalny numer Joe Cockera.
Reakcja Ringo ? Dopiero po latach powiedział: "Wykonałem 'With A Little Help from My Friends' zaraz na początku płyty, tuż po Sierżancie Pieprzu. Ale niedługo potem wziął to do swego repertuaru Joe Cocker, zaśpiewał a mi ugięły się kolana".
Ringo, spróbuj zaśpiewać to tak... |
"Może to będzie Ringo Twój największy przebój, prawie jak singiel ?" |
Ringo! Napisali ci fajny numer, oczywiście, że też Ci pomogę go zaśpiewać... |
What would you think if I sang out of tune
Would you stand up and walk out on me
Lend me your ears and I'll sing you a song
and I'll try not to sing out of key
I get by with a little help from my friends
I get high with a little help from my friends
Gonna try with a little help from my friends
What do I do when my love is away
Does it worry you to be alone
How do I feel by the end of the day
Are you sad because you're on your own
I get by with a little help from my friends
I get high with a little help from my friends
Gonna try with a little help from my friends
Do you need anybody
I need somebody to love
Could it be anybody
I want somebody to love
Would you belive in a love at first sight
Yes, I'm certain that it happens all the time
What do you see when you turn out the light
I can't tell you, but I know it's mine
I get by with a little help from my friends
I get high with a little help from my friends
Gonna try with a little help from my friends
Do you need anybody
I need somebody to love
Could it be anybody
I want somebody to love
I get by with a little help from my friends
Yes, I get by with a little help from my friends
With a little help from my friends
WITH A LITLLE HELP FROM MY FRIENDS
PAUL I RINGO '2009
WITH A LITTLE HELP FROM MY FRIENDS - take
Wersja Joe Cockera
30 marca - Ringo, Come On - Sing It!!! |
Muzyczny blog Historia The Beatles Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz